شناسهٔ خبر: 14179 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد؛

آمادگی محورهای خوزستان برای استقبال از زائران اربعین/ افزایش گیت‌های عبوری مرز چذابه به ۴۴ عدد/ ساخت سالن جدید ترانزیت مسافر در مرز شلمچه

شلمچه مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به بهسازی ۳۰ کیلومتر جاده‌های استان٬ ساخت سالن جدید ترانزیت مسافر و توسعه پارکینگ مرز شلمچه گفت: پیش‌بینی می‌شود مشکلات تردد زوار حسینی از مرز شلمچه در ایام منتهی به اربعین تا ۷۰ درصد کاهش یابد.

منوچهر رحمانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره تمهیدات انجام‌شده برای ارائه خدمات به زائران حسینی در ایام منتهی به اربعین گفت: در برنامه‌ریزی که نیمه دوم سال ۹۳ انجام شد بهسازی حدود ۳۰ کیلومتر و شانه سازی ۴۰ کیلومتر جاده در دستور کار قرار گرفت.

وی ارزش ریالی این پروژه‌ها را ۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد که تا کنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان افزود: هفته گذشته با حضور استاندار از این پروژه ها بازدید شد و در این بازدید بهسازی ۶ کیلومتر که شامل ۴ خطه شدن جاده‌ها بود زیر بار ترافیک رفت.

وی با اشاره به آخرین وضعیت ۲۴ کیلومتر بهسازی باقی‌مانده گفت: این مقدار شامل ۱۳ کیلومتر تعریض از ۵ متر به ۱۱ متر و ۱۱ کیلومتر هم روکش آسفالت است که همچنان در حال پیگیری است و تا قبل از آغاز حرکت زائران به سمت عتبات عالیات ۱۰۰ درصد به بهره‌برداری می‌رسد.

وی سایر اقداماتی که در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفته است را ایمن سازی محورهای اهواز - اندیمشک، اهواز - سوسنگرد - چزابه و خرمشهر - شلمچه شامل خط کشی٬ نصب علایم محدودیت سرعت و کنترل سرعت اعلام کرد.

همکاری استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به تشکیل ستاد اربعین حسینی در استانداری خوزستان گفت: در این ستاد علاوه بر استانداری و اداره‌کل راه و شهرسازی، دستگاه‌هایی مانند شهرداری، شرکت نفت، سازمان حمل و نقل و شهرداری‌های معین اصفهان و تهران نیز حضور دارند و از ۶ ماه گذشته جلسات این ستاد به طور منظم برگزار می‌شود.

وی افزود: در مرز شلمچه چون ازدحام خودروها را داریم باید اقداماتی برای توسعه و تعریض پارکینگ‌ها صورت می‌گرفت بنابراین در جلسه‌ای که به ریاست استاندار در فرمانداری خرمشهر تشکیل شد، توسعه و تعریض پارکینگ این مرز در دستور کار قرار گرفت و طی تقسیم کار صورت گرفته، بنا شد این کار تا حد خاکریز توسط اداره کل راه و شهرسازی خوزستان انجام شود که هم اکنون به‌صورت ۱۰۰ درصد انجام شده است.

رحمانی اضافه کرد: همچنین برای جلوگیری از مشکلاتی که سال گذشته برای زوار به‌وجود آمد قرار شد سالن وسیع‌تری برای ترانزیت مسافر در مرز شلمچه بسازیم که ابتدای امسال ساخت این پروژه با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری کشور با اعتبار ۱۷ میلیارد تومان شروع شد.

وی ادامه داد: تا الان نیز  ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم که انشالله اربعین امسال این سالن به بهره‌برداری می‌رسد.

کاهش ۷۰ درصدی مشکلات

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان گفت: سال گذشته تردد زوار برای اربعین حسینی در ۳ روز پیش بینی شده بود که امسال با تجربه سال گذشته و برای تکرار نشدن مشکلات قرار شد این تردد از یک هفته قبل از اربعین آغاز شده و تا یک هفته بعد از اربعین ادامه داشته باشد بنابراین اربعین امسال ما ۱۵ روز کاری داریم.

وی پیش بینی کرد که امسال با توجه به سیل اخیر که در استان ایلام روی داد، بخشی از تردد زوار در اربعین امسال از مرزهای ایلام به استان خوزستان منتقل شود.

منوچهر رحمانی در پایان گفت: با توجه به تمهیدات پیش بینی شده امسال مشکلات زوار اربعین حسینی در بخش زیر ساخت‌ها و به‌ویژه در حوزه راه و جاده تا ۷۰ درصد کاهش یابد.

تجهیز مرز چذابه

از سوی دیگر مسعود مصدقی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نیز از برگزاری جلسه ستاد اربعین حسینی با حضور استاندار خوزستان، هیئت همراه و مدیران‌کل دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد در محل پایانه مرزی چذابه خبر داد و گفت: استاندار خوزستان در نشست اعلام کرد "اقدامات خوبی برای بهسازی مسیر سوسنگرد به چذابه صورت گرفته است و با توجه به اینکه پیش‌بینی دقیقی از تردد زوار در این ایام نمی‌توان داشت باید دو برابر اربعین سال گذشته ظرفیت‌سازی شود."

وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی نسبت به عملیاتی کردن برنامه‌های خود اقدام کرده‌اند افزود: در نشست تأکید شد که اگرچه دستگاه‌های اجرایی مانند اداره‌کل حمل و نقل و پایانه‌ها، اداره کل راه و شهرسازی و غیره متولی کار هستند اما باید دستگاه‌های متناظر مثل فولاد و شرکت ملی حفاری نفت و غیره نیز کمک کنند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان یادآور شد:  استادندار خوزستان در این نشست ستاد اربعین حسینی ضمن تشکر از هماهنگی و تعامل کلیه دستگاه‌های اجرایی که به نوعی در امر تردد زوار حسینی نقش دارند٬ ارائه خدمات مطلوب در همه حوزه‌ها از جمله بهداشت و درمان، استراحتگاه، ایاب و ذهاب، امور فرهنگی، ایمنی و ترافیک و غیره را خواستار شد بر همین اساس ایجاد زیر ساخت‌های ثابت خدماتی در طول مسیر مرزها مثل مواکب، سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، پارکینگ و غیره لازم است.

وی انتصاب یک شهردار توسط استاندار را برای مدیریت واحد در ایام اربعین لازم و ضروری دانست و تأکید کرد: در پایانه مرزی چذابه با افزودن ۱۲ گیت، تعداد گیت‌ها به ۴۴ گیت رسیده است و تجهیز گیت‌های گذرنامه در دستور کار قرار دارد.

وی مهیا بودن وسایل نقلیه عمومی برای جابه‌جایی زائران عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی را به اندازه کافی خواند و اظهار کرد: بهسازی محوطه و فضای سبز پایانه چذابه نیز انجام شده است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان خوزستان افزود: در این ایام آرام‌سازی ترافیک و استقرار تیم‌های امداد خودرو در مسیرهای منتهی به مرز در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد.

نظر شما