شناسهٔ خبر: 14226 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران:

ورود دولت در نوسازی بافت‌های‌فرسوده مسئولانه است/ دولت از تجربه وام خودرو برای بازسازی بافت فرسوده استفاده کند / نوسازی و بهسازی عزم و اراده ملی می طلبد

بافت فرسوده مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن قدردانی از ورود مسئولانه و پاسخگویانه دولت تدبیر وامید به امر بازسازی پیشنهاد کرد تجربه دولت در زمینه شکستن رکود بازار خودرو در زمینه مسکن و بازسازی بافت‌های فرسوده نیز اجرا شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با حضور در غرفه پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات ﴿۱۶تا ۲۲آبان ماه جاری ﴾با خبرنگار این پایگاه به گفت وگو نشست.

عبادالله فتح‌اللهی در خصوص میزان بازسازی شده بافت‌فرسوده در تهران گفت:تاکنون ۳۶درصد بافت‌های فرسوده در تهران نوسازی شده‌اند که در مقایسه با کل کشور که ‌حدود ۱۰ درصد نوسازی شده‌است، وضعیت بهتری دارد اما در کل از افق مصوب فاصله داریم.

وی گفت: همانگونه که فرسودگی بخشی از  معلول رفتار ملی ماست نوسازی بافت فرسوده هم عزم و اراده ملی می طلبد.

مدیرعامل‌سازمان نوسازی شهر تهران در توضیح این مطلب افزود: بخاطر نبود امکانات کافی و نداشتن درآمد مناسب بیشتر روستاییان به شهرها مهاجرت می‌کنند، بیشتر این افراد یا در حاشیه‌ها ساکن می شوند و یا بخشی از زمین‌شهری را می گیرند و به دلیل نداشتن پول کافی  و داشتن سرپناهی فوری شروع به ساخت و سازهای غیر استاندارد و مجاز می‌کنند که بعدها همین مناطق تبدیل به بافت های ناکارآمد یا فرسوده می شود،درنتیجه فرسودگی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: بنابراین همان مقدار که همه بخش‌ها در به‌وجود آوردن بافت فرسوده دخیل هستند، به همین نسبت نوسازی هم اراده ملی می‌خواهد که دولت، سرمایه‌گذاران، مردم و شهرداری باید در کنار هم قرار بگیریم تا امر نوسازی به تعریف واقعی و مطلوب خودش اتاق بیفتد.

فتح اللهی با تقدیر از عزم دولت تدبیر و امید در این زمینه گفت: دولت یازدهم مسئولانه و پاسخگویانه در این قضیه ورود کرده است؛ ستادی را برای این منظور ترتیب داده به نام ستاد ملی بازآفرینی به ریاست عالی ترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس جمهور،اما در شهر تهران ریاست این ستاد بازآفرینی به شهردار تهران تفویض شده و هر ۲ هفته یک بار مسئله بازسازی در این ستاد بررسی می شود. نفس این گفت وگو، همفکری و تعامل خلأیی بود که ما در دولت گذشته احساس می کردیم که این خلأ بحمدالله پرشده است.

وی اضافه کرد: البته انتظار مردم فراتر از این است، من از این فرصت استفاده و پیشنهاد می کنم تجربه ای که دولت اخیرا در بحث خرید خودرو کسب کرده در نوسازی هم مورد استفاده قرار بگیرد.

بانک‌ها فاصله‌ها را کم‌کنند

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به پیامدهای ناشی از این اتفاق گفت: حدودا بیش از ۱۰ میلیون نفر در کل کشور در بافت فرسوده زندگی می کنند. اگر نوسازی راه بیفتد صنعت ساخت و ساز هم رونق می گیرد و مجموعه مصالح ساختمانی که الان در کارخانه‌ها دپو شده و خریداری ندارد به فروش می رود و باعث کارآفرینی و اشتغال مبیشتر جوانان و مهندسان بیکار می‌شود.

وی ادامه داد: البته دولت مصوب کرده که برای نوسازی بافت های فرسوده سالانه ۳۰۰ هزار عدد وام داده شود اما در سال ۹۴ هنوز یک وام هم داده نشده است.

فتح اللهی تأکید کرد: متأسفانه بین بانکها و دوستانی که در وزارت راه وشهرسازی زحمت می کشند فاصله وجود دارد.

وی به عنوان راهکار پیشنهادی خود گفت: همانطور که در بحث خودرو رئیس بانک مرکزی رؤسای بانک ها را دور هم جمع می کند و سازکارهای مسئله را برایشان روشن می کند در بحث نوسازی هم همین اتفاق بیفتد. در حال حاضر که ۲ سال از تصویب وام نوسازی در هیئت دولت می گذرد اما هنوز شیوه اجرایی آن در بانک ها روشن نیست./

برچسب‌ها:

نظر شما