شناسهٔ خبر: 14237 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي:

تشریح برنامه‌های آتی وزارت راه و شهرسازی برای کاهش اثرات آلاینده‌ها در اصفهان

هیئت آلمانی در اصفهان محمد شكرچي‌زاده، رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي که به همراه هیأت آلمانی به اصفهان سفر کرده برنامه‌های آتی وزارت راه و شهرسازی را برای کاهش اثرات آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، محمد شکرچی‌زاده با بیان اینکه موضوع صنعتی شدن در همه کشورهای جهان خصوصاً در کشورهای در حال توسعه آثار منفی زیست محیطی به همراه داشته گفت: موضوع مهم تغییر اقلیم که گرمایش کره زمین است منجر به کاهش کیفیت زندگی در شهرها و کلانشهرها شده است.

رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي گفت: کشورهای پیشرفته از چند دهه قبل، راهکارهای علمی برای مقابله با این موضوع پیش گرفتند و بر اساس آن راهکارها توانستند تا حدودی آثار منفی تغییرات اقلیمی را کاهش دهند.

وی گفت: در کشور مقوله‌ای است به اسم آمایش سرزمین که براساس آن، عملکرد و مسئولیت هر منطقه‌ای از کشور تعیین می‌شود و چشم‌اندازهای درازمدت آن تعریف می‌شود که برای منطقه اصفهان عمدتاً رویکرد صنعتی است.

وی افزود: متأسفانه در ایران مسائل جنبی مسیر صنعتی شدن کمتر مورد توجه بوده است و گسترش بی‌رویه صنعت در خیلی از نقاط از جمله در کلانشهر اصفهان پیش رفت و گازهای گلخانه‌ای، گرد و غبار ناشی از صنعت و مسائل جنبی که می‌تواند از لحاظ اقتصادی و اجتماعی بر زندگی و زیست‌محیط مردم تأثیر بگذارد کمتر مورد توجه قرار گرفت.

رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي گفت: رویکرد امروز دولت این است که در یک بازنگری و آمایش سرزمین عملکرد و نقش مناطق مختلف کشور مورد بازنگری قرار گیرد، از جمله در منطقه اصفهان که یک سرمایه عظیم ملی برای کشور از لحاظ آثار باستانی، منطقه‌ای و رتبه جهانی است.

وی افزود: نگرانی بزرگی وجود دارد که اگر مسیر صنعتی شدن همین گونه ادامه پیدا بکند اصفهان در دهه‌های آینده نقش خود را از دست بدهد و این گنجینه که به عنوان یک سرمایه ملی است دچار مخاطره شود.

شکرچی‌زاده به دستور وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: مقرر شده است با برگزاری نشست‌هائی، تغییر عملکرد اصفهان را در فضای آمایش سرزمین مورد بررسی قرار گیرد و در یک سلسله نشست‌ها و گفتمان‌های علمی متکی بر ظرفیت‌های استانی و بر واقعیتهائی که در استان وجود دارد هر تصمیمی که در استان گرفته شود، مسائل جنبی آن نیز مورد عنایت قرار گیرد.

وی به ارتباط با کشورهای دیگر و به خصوص کشور آلمان که یکی از کشورهای پیشتاز در حوزه مقابله با آثار و تخریبات ناشی از تغییرات اقلیمی در سطح کشورهای اروپایی و در سطح بین‌الملی‌ که تجارب مختلف دارد اشاره کرد و گفت: آلمان یک شرایط اقلیمی خاص دارد، در صورتی که ما در جهان اقلیم‌های مختلف داریم و در کشور ما تنوع اقلیمی وجود دارد.

شکرچی زاده افزود: همکاری ایران با آلمان از چند سال قبل شروع شده و طی بازدیدی که قائم مقام وزیر مسکن و محیط زیست آلمان در کشور دارند این موضوع را از جنبه‌های مختلف مورد تأکید قرار می دهد که امید است انتقال تجربه آنها کمک کننده در زمینه بازتعریف نقش مناطق مختلف کشور باشد.

وی گفت: به طور خاص امروز در بازدید و ملاقات رسمی که با شهردار اصفهان انجام شده مقرر شد کنفرانسی برگزار شود که محوریت این کنفرانس ارائه و انتقال تجربیات باشد. برای این نوع رویکرد و رسیدن به یک راهکار مناسب مستلزم مطالعات جدی و عمیق است.

شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه یک بخشی از این سرمایه‌ها، سرمایه‌های محیط زیستی و بخشی دیگر سرمایه‌های تاریخی است گفت: ما در اصفهان پیشینه چند هزار ساله داریم که تبلور، برجستگی و درخشندگی این تمدن در دوران صفویه بوده و اصفهان گنجینه عظیم تاریخ کهن ایران است.

وی افزود: در وزارت راه و شهرسازی تلاش می شود این باز تعریف نقش مهم اصفهان را با یک مطالعات جدی متکی بر کارهای کارشناسی و تجارب بین المللی پیگیری کنیم.

گفتنی است در این سفر یک روزه هئیت آلمانی به اصفهان از پروژه مترو اصفهان، میدان امام (ره) سی و سه پل و سایر بناهای تاریخی بازدید به عمل آمد.

نظر شما