شناسهٔ خبر: 14268 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در پیامی به كنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای مطرح کرد:

هزینه تصادفات رانندگی رشد تولید ناخالص داخلی را از بین می‌برد‌ / تدوین برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه‌ها

عباس آخوندي وزیر راه و شهرسازی در پیامی به كنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای نوشت: هزینه تصادفات رانندگی رشد تولید ناخالص داخلی را از بین می‌برد‌.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ متن پیام دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به شرح زیر است:

"بر اساس مطالعات اقتصادی صورت گرفته و بر مبنای قیمت‌های سال ۱۳۸۶، میزان هزینه مستقیم و غیرمستقیم ناشی از تصادفات رانندگی، سالانه ۱۸۰ هزار میلیارد ریال است که این میزان در سال ۱۳۸۶ حدود ۲۳ / ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را شامل می‌شود و با توجه به نرخ رشد ۷ / ۶ درصدی تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور در همان سال، نتیجه‌گیری می‌توان کرد هزینه تصادفات رانندگی رشد تولید ناخالص داخلی را از بین می‌برد‌. از سوی دیگر، در ابعاد بهداشتی و اجتماعی، بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حوادث رانندگی دومین عامل فوت و اولین عامل عمر از دست رفته در ایران محسوب می‌شود‌.

در آمار جهانی رده نهم به این عامل تعلق دارد‌. حدود ۶۰ درصد از حوادث منجر به جرح و فوت به حوادث رانندگی تعلق دارد‌. در حالی که در آمار جهانی این رقم ۲۵ درصد است‌. بررسی آمار متوفیان و مصدومان ناشی از تصادفات رانندگی در کشور (حدود ۱۷ هزار کشته و ۲۸۰ هزار مجروح در سال) نشانگر این است که هر سال در حدود ۴ / ۰ درصد از جمعیت کشور در تصادفات رانندگی کشته یا مجروح می‌شوند‌.

بنابراین رسالت ما در خصوص این مشکل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سلامت جامعه بسیار سنگین است و باید با انجام اقدامات فوری و عاجل در جهت کاهش تصادفات و افزایش ایمنی شبکه راه‌ها گام برداریم‌. خوشبختانه با برنامه‌ریزی و همکاری سازمان‌ها و نهادهای ذیربط در این زمینه از جمله وزارت راه و شهرسازی، نیروی انتظامی، وزارت کشور، وزارت بهداشت و درمان و سایر سازمان‌های مربوط، اقدامات مؤثری انجام شده و روند افزایش تعداد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی کنترل شده و با کاهش نسبی تعداد متوفیان ناشی از تصادفات همراه بوده است‌.

اینجانب به‌عنوان رییس کمیسیون ایمنی راه‌ها باید اذعان کنم که  بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید یازدهم حرکت‌های موثری در جهت ارتقای ایمنی راه‌ها در کمیسیون انجام گرفته است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تدوین برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه‌ها بر مبنای سند راهبرد ملی ایمنی راه‌های کشور و انجام طرح پایلوت اورژانس ملی(SOS)  در استان قم اشاره کرد که در این طرح تلاش شده است با شماره‌ای واحد، حداکثر هماهنگی در زمان سوانح رانندگی بین دستگاه‌های امدادی ایجاد شود‌.

یکی از فعالیت‌های مهم انجمن‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز تخصصی، برگزاری همایش‌های بین‌المللی و داخلی است که از طریق همکاری مشترک مراکز تحقیقات و سازمان ها اجرا می‌شود‌.

در پایان امید است نتایج حاصل از برگزاری کنفرانس حوادث جاده‌ای، در راستای ارتقای ایمنی راه‌ها استفاده شود و با همکاری و هماهنگی کلیه سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول و مرتبط با ایمنی و جلب مشارکت حوزه‌های اجتماعی و تک تک اقشار جامعه، کنترل و کاهش تصادفات و تلفات رانندگی شتاب بیش‌تری به خود بگیرد‌."/

برچسب‌ها:

نظر شما