شناسهٔ خبر: 14309 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبر وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

داشتن زندگی لوکس مطالبه امروز شهروندان نیست/ انتقاد از گسست تاریخی ۵۰ ساله در مدیریت شهری

مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان این‌که کیفیت‌بخشی به نظام ساخت‌وساز یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است گفت: مطالبات شهروندان ما داشتن ظاهر زندگی لوکس نیست بله مردم به دنبال آن‌چیزی هستند که به شهرهایمان هویت و روح دهد.

مجید روستا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بیان این‌که اساسا بحث کیفیت زندگی در برنامه‌های برنامه‌ریزان شهری مد نظر نبوده است گفت: در گذشته اهداف مدیران شهری بیشتر کمّی و پروژه محور بود که اجرای آن مشکلاتی را ایجاد کرد اما با تلاش دولت یازدهم بالا رفتن کیفیت زندگی به یک خواست اجتماعی تبدیل شده است.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: بررسی‌های میدانی و مطالعات نشان می‌دهد که علی‌رغم این‌که چهره‌ شهرهای ما تغییر کرده و بهتر شده است اما بسیاری از جنیه‌های کیفی از جمله ارز‌ش‌های اخلاقی و سرزندگی شهروندان افول کرده است. این امر نشان می‌دهد که مطالبات شهروندان ما داشتن ظاهر زندگی لوکس نیست بله مردم به دنبال آن‌چیزی هستند که به شهرهایمان هویت و روح دهد.

وی با بیان این‌که توجه مدیران و مردم باید به این تغییر نگرش و ساخت‌وساز معطوف شود افزود: متاسفانه مردم ما نیز با این جنس مطالبات و کیفیت زندگی آشنا نیستند و این حق مردم است که در مورد شیوه‌های کیفیت‌بخشی به زندگی خود بیشتر بدانند. موضوع کیفیت زندگی هم‌اکنون در اولویت برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است و در جهت تحقق این بحث می‌کوشیم از تمامی ابزارها از جمله برگزاری نشست‌های علمی، همایش، اهدای جوایز، پایلوت‌سازی طرح‌هایی با رویکرد بازآفرینی و ارتقای کیفیت زندگی بهره می‌بریم تا هدف مهم وزارت راه و شهرسازی را در راستای بازآفرینی شهر محقق کنیم.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری در پاسخ به این سوال که «آیا توجه به کیفیت ساخت‌وساز سبب کاسته شدن از کمیت بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده می‌شود؟» گفت: جنس کارهای اجتماعی و فرهنگی را می‌توان از نوع «پروژه‌های صبر» دانست. در این کارها نگاه اجتماعی مطرح است و موضوعاتی مد نظر قرار دارد که پیش از این در برنامه‌های شهری وجود نداشته و در مدیریت شهری برای اجرای آن‌ها ظرفیت‌سازی نشده است.

وی افزود: به نتیجه رسیدن این پروژه‌ها به صبر نیاز دارد اما زمانی که نتیجه حاصل شد به صورت تصاعدی اثر خود را در کیفیت فضای شهری می‌گذارد. لذا نمی‌توانیم گسست تاریخی عدم توجه به این موضوع در عرصه‌های شهری را به یکباره از بین ببریم و اصلاح کنیم. بیش از ۵۰ سال در این زمینه غفلت شد و معمولا تصور مدیران این بود که موضوع کیفیت باید در قالب طرح‌های جامع و توسعه شهری مورد توجه قرار بگیرد.

روستا با بیان این‌که این معضلات در حوزه شهری باید با نهادینه‌سازی این موضوع به تدریج برطرف شود اظهار کرد: ادبیات مربوط به کیفیت بخشی در ساخت‌وسازها باید ایجاد شود و چنین اقداماتی یک شبه انجام نخواهد شد و به بسترسازی نیاز دارد. ما معتقدیم فعالیت‌های ترویجی وزارت راه و شهرسازی و توجه به موضوع کیفیت در ساخت‌وساز ماندگار خواهد بود.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این‌که معمولا مقیاس فعالیت‌های شهری و ساخت‌وساز هکتار، متر و در قالب تعداد واحدهای مسکونی است گفت: سعی کرده‌ایم توجه را از سمت عرصه خصوصی به سمت عرصه عمومی تغییر دهیم. وقتی از حکمروایی شهری و توسعه محله محور صحبت می‌کنیم باید توجه کنیم که این اهداف صرفا با ساخت مسکن و نوسازی واحدهای فرسوده تحقق پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: چنین برنامه‌هایی زمانی تحقق پیدا می‌کند که منافع مشترکی برای شهروندان ایجاد کنیم و در مرحله دوم یک خواست مشترک به وجود بیاوریم که این اهداف در عرصه قلمروی عمومی تحقق پیدا می‌کنند نه عرصه قلمروی خصوصی. همچنین تلاش داریم شرایطی را فراهم آوریم که فعالیت‌هایمان متکی بر منابع مالی و مدیریتی دولت نباشد و باید در این زمینه دولت تنها نقش تسهیل‌گری داشته باشد و شیوه ورود خود را به حوزه مسکن تغییر دهد./ 

نظر شما