شناسهٔ خبر: 14361 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

سرکنسولگر ایران در هرات خبر داد:

ساخت پایانه CIP در مرز ایران و افغانستان/ توافق افغان‌ها با ایتالیایی‌ها برای ساخت قطعه ۴ خط‌آهن خواف-هرات/ تنها جاده استاندارد افغانستان را ایرانی‌ها ساختند

محمود افخمی رشیدی دیپلمات ارشد ایران در افغانستان از فراهم شدن امکان حضور شرکت‌های مهندسی و سرمایه‌گذاری ایرانی در پروژه‌های شهرک‌سازی و راهسازی افغانستان در دوره پساتحریم خبر داد و گفت: تنها جاده استاندارد موجود در افغانستان را ایرانی‌ها ساختند.

محمود افخمی رشیدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت پایانه‌های مرزی ایران و افغانستان گفت: ترمینالی که در حال حاضر میان ایران و افغانستان از طریق مرز هرات فعال است با توجه به ظرفیت کم آن پاسخگوی نیاز ایران و طرف افغان نیست چون روزانه تردد هزار نفر از مرز هرات به ایران را شاهدیم بنابراین باید تمهیدات خاصی برای توسعه آن اندیشیده شود.

وی درباره ساخت پایانه‌های مرزی جدید گفت: با توجه به مشکلات مرزی ایران و افغانستان هنوز جانمایی ساخت ترمینال جدید صورت نگرفته است. ما از افغان‌ها خواسته‌ایم تا نسبت به مشخص شدن مکان ساخت پایانه مرزی جدید تحرک خاصی داشته باشند که با توجه به وضعیت خاص سیاسی این کشور آنها تا به حال تعلل کرده‌اند و این جانمایی هنوز عملیاتی نشده است تا زمانی که افغانستان مشکلات مرزی خود با ایران را حل نکند، ما این کندی ساخت پایانه جدید مرزی را همچنان شاهد خواهیم بود.

ساخت پایانه CIP در مرز ایران و افغانستان

سرکنسولگر ایران در هرات افزود: ما پیشنهاد کرده‌ایم برای حل موقت مشکلات در تردد مرزی ایران و افغانستان، ساخت ترمینال‌های سبک و کوچک‌تر در دستور کار قرار گیرد از طرفی هم با توجه به اینکه هرات قطب اقتصادی افغانستان است و حجم بزرگی از کالاهای صادراتی ایران به افغانستان از مرز هرات وارد این کشور می‌شود، ما ایجاد یک پایانه مرزی CIP را به طرف افغان پیشنهاد کرده‌ایم که مورد موافقت آنها قرار گرفته است و وزارت راه و شهرسازی باید در روند احداث این پایانه جدید تسریع انجام دهد. ساخت این ترمینال تشریفاتی می‌تواند تکریم تجار افغان و همچنین افزایش درآمد برای ایران را در پی داشته باشد.

پیشرفت ۵۰ درصدی جاده ۱۲۵ کیلومتری «میل ۷۸» در خراسان جنوبی به فراه افغانستان

این مقام وزارت امور خارجه با اشاره به ساخت جاده ۱۲۵ کیلومتری «میل ۷۸» در خراسان جنوبی به فراه افغانستان گفت: بر اساس توافقاتی که با طرف افغانستانی داشته‌ایم، ساخت این جاده بر عهده ایران است که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بیش از ۲۰ کیلومتر آسفالت‌ریزی شده است. به طور متوسط روزانه ۲۰۰ خودروی سنگین و تانکر حمل سوخت از این جاده تردد می‌کند که اتمام ساخت آن می‌تواند کمک بزرگی در ترانزیت کالا به افغانستان باشد.

تنها جاده استاندارد موجود در افغانستان را ایرانی‌ها ساختند

سرکنسولگری ایران در هرات درباره صادرات خدمات فنی مهندسی ایران به همسایه شرقی افزود: باعث سرافرازی جمهوری اسلامی ایران است که جاده ۱۲۵ کیلومتری دوغارون به هرات تنها جاده استاندارد موجود در خاک افغانستان را ایرانی‌ها و مهندسان ایرانی ساخته‌اند. جاده‌ای که سال‌هاست زیر بار سنگین ترافیک انواع خودروهای سبک و سنگین است ولی به هیچ عنوان از استانداردهای بین‌المللی خارج نشده است.

افخمی رشیدی درباره مشکل امنیتی افغانستان نیز بیان کرد: شرکت‌های ایرانی به دلیل مشکلات امنیتی کمتر در افغانستان حضور می‌یابند؛ از سویی دیگر و از آنجایی که افغانستان هیچ بودجه‌ ندارد و هزینه فعالیت‌های عمرانی این کشور را دولت‌های غربی، بانک‌های آسیایی و جهانی و ان‌جی‌اوهای بزرگ بین‌المللی پرداخت می‌کنند، آنها نیز به دلیل تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی ایران در جریان است، پروژه‌های عمرانی افغانستان را کمتر به شرکت‌های ایرانی واگذار می‌کنند که با توجه به فرارسیدن دوره پساتحریم شرکت‌های مهندسی ایرانی با گستره بیشتری می‌توانند به حوزه ساخت پروژه‌های عمرانی افغانستان اعم از ساخت شهرک و شهرهای جدید و ساخت زیربناهای حمل و نقل این کشور ورود کنند.

۳ قطعه خط آهن خواف هرات در مرحله ریل‌گذاری/توافق افغان‌ها با ایتالیایی‌ها برای ساخت قطعه ۴

وی درباره راه‌آهن خواف هرات نیز خاطرنشان کرد: ساخت خط آهن ۱۹۱ کیلومتری خواف هرات که متأسفانه در دولت قبل به ساخت آن توجهی نشد می‌تواند به افزایش ترانزیت ریلی و همچنین صادرات کالاهای ایرانی به این کشور منجر شود.

افخمی رشیدی اظهار کرد: ساخت ۳ قطعه از خط آهن خواف هرات بر عهده ایران و از محل کمک‌های بلاعوض جمهوری اسلامی ایران به افغانستان ساخته می‌شود و قرار بوده قطعه چهارم را نیز طرف افغان بسازد. زیرسازی سه قطعه‌ای که بر عهده ایران است انجام و ریل‌گذاری نیز از سمت ایران در حال انجام است ولی به دلیل مشکلاتی که تا به حال بوده پروسه ساخت ایستگاه‌ها با کندی انجام می‌شود.

سرکنسولگری ایران در هرات ادامه داد: گذشت زمان سب تخریب زیرسازی‌های خط آهن خواف هرات شده بود و مجبور شده‌ایم هزینه بیشتری در این بخش صرف کنیم. همچنین در خصوص ساخت قطعه چهارم نیز توافقاتی میان افغان‌ها با ایتالیایی‌ها صورت گرفت تا این قطعه را در خاک افغانستان بسازند.

چندی پیش درباره آخرین وضعیت احداث خط آهن خواف-هرات مسعود نصرآزادانی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: از خواف تا مرز شمتیغ حدود ۷۶ کیلومتر است عملیات زیرسازی بخش داخل کشور تمام و عملیات روسازی نیز تا مرز بالاس‌‌ریزی و تراورس‌گذاری شده است و ریل‌گذاری مسیر پیشرفت ۵۰ درصدی دارد که انشاءالله تا دهه فجر تمام می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل یادآور شد: آن طرف مرز از شمتیغ تا جنو ۴۰ کیلومتر است این مسیر را باید طرف ایرانی می‌ساخت که زیرسازی‌اش آماده و مصالح روسازی نیز فراهم شده است قرار بود به موازاتی که کار در داخل ایران انجام می‌شود آن طرف مرز هم عملیات اجرایی پیش رود بر همین اساس با تکمیل بخش داخل کشور آن مسیر از مرز تا جنو نیز آماده می‌شود. از جنو تا هرات را نیز باید خود افغانستان می‌ساخت که تا امروز هیچ کاری انجام نداده است./

نظر شما