شناسهٔ خبر: 14367 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

از سوی اداره کل راه و شهرسازی صورت گرفت

برگزاری جلسه آموزشی ویژه فرمانداران و شهرداران مراکز شهرستانهای استان قزوین

جلسه باز آفرینی شهری قزوین جلسه آموزشی ویژه فرمانداران و شهرداران مراکز شهرستان‌های استان قزوین با میزبانی اداره کل راه و شهرسازی و با حضور معاون عمرانی استاندار و تعدادی از مدیران و مسوولین وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، با توجه به اهمیت موضوع باز آفرینی شهری و در اجرای مصوبات ستاد باز آفرینی شهری استان مبنی بر تشکیل جلسات ستادهای شهرستانی، جلسه آموزشی ویژه فرمانداران وشهرداران مراکز شهرستان‌های استان قزوین با میزبانی اداره کل راه و شهرسازی و با حضور معاون عمرانی استاندار و تعدادی از مدیران و مسیولین وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این جلسه منوچهر حبیبی معاون عمرانی استاندار با اشاره ضرورت توجه به بافتهای تاریخی جهت توسعه اقتصادی و گردشگری استان گفت: احیا و بازسازی بافت‌های ناکارآمد شهری باعث رونق کسب و کار و توسعه گردشگری و امیدواری مردم می‌شود و تاثیر زیادی در ارتقای سطح فرهنگی و اقتصادی شهر به جا خواهد گذاشت.

وی افزود: با فعال کردن ستادهای بازآفرینی شهرستانی و جلب مشارکت‌های مردمی می توان با اقدامات کم هزینه و فوری به حل معضلاتی از قبیل بیکاری، کمبود زیرساخت‌های شهری و بی‌مهری به بافت‌های با ارزش تاریخی در سطح شهرستان‌های استان قزوین کمک کرد.

حامد مانی‌فر مدیرکل راه و شهرسازی نیز با اشاره به اقدامات مثبت و موثر اداره کل در ساماندهی بافت‌های ناکارآمد شهری در برخی نقاط استان مانند بیدستان گفت: حاشیه نشینی و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی به صورتی که در برخی از استان‌های دیگر کشور می‌بینیم، در استان قزوین وجود ندارد و استان قزوین در ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی بسیار موفق بوده است.

وی در خصوص ستادهای بازآفرینی شهرستانی نیز گفت: هدف از تشکیل ستادهای باز آفرینی شهری ارتقای سطح مشارکت شهروندان در تصمیم گیری و اجرای امور شهرهای خود می باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی در نظر گرفتن محرک هایی برای جلب مشارکت شهروندان در آغاز کار ستادهای بازآفرینی را مهم دانست و گفت: آموزش‌ها باید علاوه بر سطح دست اندرکاران و مدیران در سطح مردم و شهروندان هم انجام شود و مشکلات محلات شناسایی و به شهروندان آموزش داده شود.

مانی‌فر در پایان اظهارات خود خواهان تشکیل ستادهای بازآفرینی متناظر در دستگاه های اجرایی شد و گفت: شایسته است در تمامی ادارات دست اندرکار واحد کوچکی حتی در حد یک نفر تحت عنوان بازآفرینی تشکیل شود و پیگیر اجرایی شدن مصوبات ستاد در دستگاه اجرایی خود باشد.

در این جلسه عرفانیان مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی با تشریح کلی سند ملی راهبردی احیاء بهسازی و نوسازی و توانمند سازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری گفت: چهارچوب بازآفرینی شهری پایدار در ایران، کاهش فقر، ارتقای هویت و منزلت محلات، ارتقای حکمروایی محلی و افزایش تاب‌آوری شهری در برابر بحرانها است.

همچنین استادی معاون دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با ارایه توضیحاتی پیرامون فرآیند تشکیل جلسات ستادهای استانی و شهرستانی گفت: وظیفه اصلی ستادهای شهرستانی هماهنگ‌سازی اقدامات و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی مختلف در حوزه بازآفرینی شهری است.

وی افزود: تفاوت عمده ستادهای شهرستان با ستاد استان حضور مستقیم مردم و شهروندان در ستادهای شهرستان است و مطابق آیین نامه این ستادها ۵ تا ۷ نفر از مردم شهر در سطح محلات به عنوان معتمدین و ساکنان فعال محلات شناسایی شده و در ستادها حاضر می‌شوند.

رافع ناصری فر رئیس اداره عمران و بهسازی شهری این اداره کل نیز با ارایه توضیحاتی در خصوص ستادهای بازآفرینی شهری گفت: فرمانداران و شهرداران شهرهای مراکز شهرستان به ترتیب به عنوان روسا و دبیران ستادهای بازآفرینی شهرستان مسئول پیگیری و تشکیل این جلسات در سطح شهرستانها هستند.

نظر شما