شناسهٔ خبر: 14412 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه وشهرسازی خراسان شمالی:

هرچقدر مردم آگاه‌تر باشند، کارها بهتر پیش می‌رود / شهرهای میانی پلی برای رسیدن به اهداف حقوق شهروندی

علی اصغر بدیعی مقدم مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی، با اشاره به اینکه هرچقدر مردم نسبت به موضوعات مربوط به خدمات اجتماعی‌ای که دولتمردان به آنها ارائه می‌کنند، بیشتر آگاه باشند، کارها سریع‌تر و بهتر پیش می‌رود، گفت: در صورت اجرایی شدن این موضوع بسیاری از طرح‌ها وپروژه‌های شهری زودتر به سامان می‌رسد.

علی‌اصغر بدیعی‌مقدم، در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری را برای شفاف‌سازی اطلاعات و دسترسی آزاد شهروندان به این منابع، پیشنهاد می‌کنید، افزود: به نظرم این اتفاق یعنی دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات که جزو حقوق مسلم آنها است باید در همه حوزه‌های شهری بخصوص در بحث زیرساخت‌های شهری و خدماتی که دستگاهها و نهادهای شهری ارائه می‌کنند، نمایان باشد.

 وی با اشاره به اینکه ،اگر ما بتوانیم اطلاعات مربوط به طرح جامع و تفضیلی شهرها و مصوباتی که براساس این طرح‌ها اتفاق می‌افتد را در اختیار مردم بگذاریم راه را برای رسیدن به مقصود هموار تر کرده‌ایم، اضافه کرد: این کار ضمن اینکه مانع مراجعات مکرر ارباب رجوع به ادارات می‌شو‌د به خیلی از اطلاعات مورد نیاز شهروندان و پرسش‌های آنها پاسخ می‌دهد. از طرف دیگر این امر مشارکت بیشتر شهروندان در تصمیم‌گیرهای شهری را به دنبال خواهد‌داشت.

مدیرکل راه وشهرسازی خراسان‌شمالی همچنین‌ گفت: از طرف دیگر براین باورم که مردم ما ساختار زندگی‌شان نسبت به گذشته تغییر کرده‌است. این تغییرات به حدی سرعت یافته‌است که خواستار حل‌شدن مشکلاتشان در سریعتر‌ین زمان ممکن هستند. اگر در گذشته اجرای یک طرح زمان زیادی می برد و مردم هم صبوری می کردند اما الان شرایط فرق کرده است یعنی مردم در جامعه امروزی اعتقادشان این است که  نیازمندی های روزمره زندگی شان باید هر چه زودتر برآورده شود. یعنی ما باید طرحهایی را به اجرا درآوریم که در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد نه اینکه ۱۰ سال زمان ببرد. پس ما هم باید ضمن احترام به خواسته‌ها ی مردم به اجرای طرح‌هایی که در دست ساخت است سرعت بدهیم. هرچقدر سرعت اجرای کارها با حرکت نیازهای شهروندان مطابقت داشته‌باشد نشان دهنده موفقیت ما در کارها است و این امر میسر نمی‌شود مگر اینکه شهروندان را در جریان امور قرار‌دهیم.

بدیعی مقدم افزود: بنابراین این موضوع از مواردی است که در بحث بازنگری طرح‌های مطالعاتی باید به آن توجه کنیم. از این رو شفاف‌سازی اطلاعات در رسیدن به این منظور می تواند به ما کمک کند.

وی در پایان با توجه به نقش شهرهای میانی در پیشبرد اجرای طرح‌ها شهری گفت: از طرف دیگر اعتقاد دارم که باید بر‌ روی شهرهای میانی بیشتر کار شود.  زیرا  شهرهای میانی در ساختار اجتماعی کشورها  تاثیر بسزایی دارند.  شهرهای میانی پلی هستند بین شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک که می توانند ظرفیت‌های خوبی در سطح کشور برای اجرای طرحهای شهری ایفا کنند. زیرا فرایند ساختار این شهرها طوری است که ما زودتر به نتیجه می‌رسیم تا شهرهای کوچک یا کلانشهرها. زیرا اجرای یک طرح در کلانشهرها هزینه بسیار بالایی می طلبد،شهرهای کوچک هم بخاطر آنکه از ظرفیت بالایی برخوردار نیستند نمی‌توانند خیلی تاثیر‌گذار باشند، بنابراین برای رسیدن به این مقصود یعنی رعایت بیشتر حقوق شهروندی و اجرای طرح دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات بهتر است آن را از شهرهای میانی آغاز کنیم. /

نظر شما