شناسهٔ خبر: 14445 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عبده‌تبریزی در آستانه برگزاری پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن مطرح کرد؛

تشكيل دبیرخانه دائمی همایش سیاست‌های توسعه مسکن / وزارت راه و شهرسازی به دنبال رونق سفته‌بازی در بازار مسکن نیست/ درآمدهای نفتی مازاد در دولت قبل صرف ساخت واحدهای تجاری و مسکونی لوکس شد

نشست خبری همایش سیاستهای توسعه مسکن مشاور مدیریت و تامین مالی وزارت راه و شهرسازی با رد سفته‌بازی در بازار مسکن تحت عنوان رونق مسکن تاکید کرد: همایش سیاست‌های توسعه مسکن با هدف ارائه راهکارهای واقعی برای رونق مسکن برگزار می‌شود و وزارت راه و شهرسازی در رونق این بازار به دنبال روش‌های معمول دوره‌های قبل همچون سفته‌بازی نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عصر امروز (۲۳ آبان‌ماه) نشست رسانه‌ای پانزدهمین همایش توسعه سیاست‌های مسکن که ۲ و ۳ آذرماه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود با حضور دكتر حسین عبده‌تبریزی مشاور مدیریت و تامین مالی وزارت‌راه و شهرسازی و علی‌چگنی مدیرکل دفتر‌ برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت‌راه و شهرسازی و اصحاب‌رسانه در ساختمان دادمان وزارت‌راه و شهرسازی برگزار‌ شد.

در ابتدای این نشست حسین عبده‌تبریزی مشاور مدیریت و تامین مالی وزارت راه و شهرسازی که در پانزدهمین همایش توسعه سیاست‌های مسکن سمت دبیر علمی همایش را دارد، گفت: پانزدهمین سمینار توسعه سیاست‌های مسکن به دلیل آنکه مناسبات مسکن وارد مرحله جدیدی شده‌ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار‌ است. بخشی از این مناسبات به سیاستگذاری‌هایی مربوط است که از اواخر سال ۸۰ تا اوایل سال ۹۰ توسط دولت‌ها اتخاذ شده و مازاد سرمایه‌های حاصل از درآمد بالای نفتی در واحدهای تجاری و مسکونی گران‌قیمت و لوکس سرمایه‌گذاری شد.

وي با بیان اینکه این میزان سرمایه نفتی در طول دوران بی‌سابقه بود، افزود: درآمد سالانه نفتی ۱۲۰ میلیارد دلار در دولت نهم بی‌سابقه بود و اگر بخواهیم خوش‌بینانه درآمد نفتی سال ۹۴ را تخمین بزنیم این رقم به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد. اما به رغم درآمد بالای نفت در دوره قبل شاهد بودیم که بخش عمده‌ای از این میزان مازاد سرمایه صرف سرمایه‌گذاری در واحدهای مسکونی و تجاری لوکس و گران قیمت شد اگرچه مسکن مهر نیز ساخته شد که بخش عمده‌ای از تکمیل و تحویل آن به دولت یازدهم محول شد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مسکن مهر با هدف پاسخگویی به تامین مسکن ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد بود و برای نخستین بار بود که رقم عرضه و تقاضا به عدد مشابهی رسید.

عبده تبریزی در بیان شرایط برون‌رفت از رکود به بحث تغییر ساختارها در دولت فعلی اشاره کرد و افزود: بخش مسکن در دولت یازدهم برای خروج از رکود تغییرات ساختاری با دولت قبل دارد بدین معنا که به دنبال سوداگری در بازار مسکن و رواج سفته‌بازی نیستیم. به همین خاطر نیز در پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن به دنبال ارایه راه حل و توضیح وضعیت جدید هستیم.

این مقام مسئول گفت: وزارت راه و شهرسازی به دنبال رونق بازار سفته‌بازی نیست بلکه به دنبال رونق واقعی مسکن است تا افراد بتوانند در فضای واقعی مسکن مورد نیاز خود را تهیه کنند.

۷ محور  همایش سیاست‌های توسعه مسکن

علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن که همزمان به عنوان دبیر اجرایی پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن انتخاب شده‌ است در نشست امروز با اشاره به تعیین ۷ محور برای همایشی که ۲ و ۳ آذرماه سال‌جاری در دانشگاه تهران برگزار می‌شود گفت: برگزاری همایش‌های سیاست‌های توسعه مسکن در ایران از دهه ۷۰ شمسی شروع به کار کرد که امسال پانزدهمین دوره آن را در دانشگاه تهران در ۷ محور برگزار می‌کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن افزود: همایش سیاست‌های توسعه مسکن با هفت محور ازجمله مسکن اجتماعی با هدف تامین مسکن اقشار کم‌درآمد، بازآفرینی‌شهری پایدار با هدف ساماندهی به بافت‌های فرسوده، برنامه‌ریزی شهری و سیاستگذاری زمین به ویژه سیاست‌های قیمت‌گذاری زمین در شهرهای بزرگ، فناوری در صنعت ساختمان، مسکن روستایی و حوزه‌های مسکن اجتماعی و تاکید بر ساختارهای اجتماعی و عدم تجمع فقرا برگزار می‌شود.

چگنی با تاکید بر اینکه ۱۱۰ مقاله برای این همایش دریافت شده است گفت: سخنرانی‌هایی نیز برای همایش در پنل‌های تخصصی ترتیب داده‌ایم که ریاست این همایش را وزیر راه و شهرسازی بر عهده دارد، ریاست همایش نیز برعهده حامد مظاهریان، دبیر علمی همایش؛ حسین عبده تبریزی و دبیر اجرایی نیز برعهده اینجانب خواهد بود.

وی ادامه داد: در نظر داریم دبیرخانه دائمی در حوزه معاونت مسکن و ساختمان را برای همایش توسعه سیاست‌های مسکن ایجاد کنیم. همچنین برگزاری ۵ کارگاه نیز از برنامه‌هایی است با عناوین ارزیابی اجتماعی شهرهای جدید، صندوق ملی زمین و ساختمان، فضاهای عمومی شهری، بازآفرینی‌شهری در بافت‌های تاریخی، مباحث تاریخی- اجتماعی و تامین مالی برای هرکدام از آنها در کارگاه‌ها مطرح و به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد تا راه‌کارهای آن نیز بررسی شوند.

بنا بر این گزارش پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن ۲ و ۳ آذرماه سال جاری در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. /

نظر شما