شناسهٔ خبر: 14541 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

تفاهم‌نامه سازمان دانش‌آموزی با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

روستايي: وزارت راه و شهرسازی براي ارتقاي فرهنگ ایمنی به ظرفيت دانش‌آموزي توجه دارد / بسیج یک‌ونیم میلیون پیشاهنگ پیشتاز فرزانه برای ایمنی جاده‌ای

همایش هفته ایمنی دانش آموزان نقش آموزش و پرورش در آموزش‌های ایمنی و مهارت‌های اجتماعی، وقتی به عنوان نقشی انکارناپذیر تلقی می‌شود که ۱۳ ميليون نفر از جمعيت کشور را دانش‌آموزان تشکيل مي‌دهند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي كودكان‌، نوجوانان‌ و جوانانی که ‌بهترين‌ و مساعدترين‌ زمان‌هاي‌ زندگي‌ خود را در مدارس‌، دبيرستان‌ها مي‌گذرانند، در این سنین شکل گرفته و آمادگی دارند با آموزش‌ها و مهارت‌هاي زندگي آشنا شوند و خود انتقال‌دهنده مهارت‌های لازم برای بهبود زندگی باشند.

غفلت از آموزش و ارتقای مهارت‌های دانش‌آموزان در زمینه‌های اجتماعی، اعتقادی، فرهنگی، فردی و فکری، در حالی مایه خسران برای آینده کشور است که اکتفا به چند ساعت آموزش رسمی به دانش‌آموزان در مدارس به تنهایی کفاف مهارت‌افزایی و ایجاد روحیه جامعه‌پذيري‌ در آینده‌سازان را نمی‌دهد.

قرارگیری مشخصه «محدودیت منابع» آموزش و پرورش در کنار «جمعیت قابل توجه تحت پوشش» این نهاد، می‌تواند تقویت‌کننده بیم فراموشی در حوزه مأموریت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان باشد؛ اما آموزش و پرورش طی تفاهم‌نامه‌هایی که با دستگاه‌های مرتبط منعقد کرده است، به جلب حمایت بخش‌های مختلف برای امر تربیت و پرورش دانش‌آموزان پرداخته و نشان داده که جمعیت دانش‌آموزی کشور را نه تنها در کلام بلکه در عمل هم به عنوان «فرصت» می‌بیند.

ادارات آموزش و پرورش استان‌ها تا کنون با همراهی دستگاه‌های مختلف، دانش‌آموزان را در معرض آموزش مهارت‌های ایمنی در حوزه‌های مختلف اعم از مهارت آتش‌نشانی و ایمنی، مهارت‌های مواجهه با زلزله، ایمنی ترافیک  و ... قرار داده‌اند و در جدیدترین اقدام نیز سازمان دانش‌آموزی کشور با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی تفاهم‌نامه‌ای با موضوع مشارکت در برگزاری مسابقه دانش‌آموزی مرتبط با کاهش حوادث و سوانح جاده‌ای منعقد کرده است که موضوع «ایمنی جاده‌ای» را به طور ویژه مورد توجه قرار می‌دهد.

«دکتر داود روستایی»، قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی درباره این تفاهم‌نامه، گفت: «موضوع ایمنی راه‌ها به عنوان یکی از دغدغه‌های مطرح در کشور، مورد توجه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. وزارت آموزش و پرورش نیز در راستای توسعه مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان، این دغدغه وزارت راه و شهرسازی را فرصتی دانست که با بهره‌گیری از حمایت‌های این وزارتخانه، حرکتی تازه در زمینه آموزش مهارت‌های ایمنی در سطح مدارس آغاز شود».

روستایی افزود: فعالیت تشکل‌های دانش‌آموزی گسترده در زیر مجموعه سازمان دانش‌آموزی، امکان اطلاع‌رسانی و انتقال پیام از طریق این سازمان به بدنه دانش‌آموزی کشور را تسهیل می‌کند؛ از این رو سازمان دانش‌آموزی به عنوان طرف تفاهم‌نامه با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

دکتر روستایی درباره ظرفیت دانش‌آموزی و کارشناسی بکار گرفته شده برای پرداختن به موضوع ایمنی جاده‌ای در مدارس، گفت: تشکل «پیشاهنگان پیشتار فرزانه» که ۱.۵ میلیون دانش‌آموز در کل کشور عضو آن هستند و همچنین ۳۰ هزار مربی که به طور ویژه در زمینه امداد و نجات، سلامت و ایمنی آموزش دیده و پیشاهنگان را سامان می‌دهند، برای پر رنگ کردن آموزش‌های مربوط به ایمنی از جمله آموزش‌های ایمنی در جاده‌ها، بسیج شده‌اند.      

قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی از تشکیل دو کارگروه تخصصی مشترک بین این سازمان و وزارت راه و شهرسازی جهت اجرایی شدن تفاهم‌نامه مشترک دو دستگاه خبر داد و گفت: اولین گام، نهادینه‌سازی مسئله ایمنی در جاده‌ها در اذهان دانش‌آموزان از طریق انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سطح مدارس است. از این رو جشنواره‌ای با عنوان «رویش زندگی» طراحی شده است.

وی در اعلام مهلت ارائه آثار دانش‌آموزان به جشنواره «رویش زندگی»، اظهار داشت: دانش‌آموزان علاقمند می‌توانند آثار خود را تا پایان آذر ماه و در قالب مقاله، فیلم کوتاه، نقاشی، داستان کوتاه و عکس ارائه دهند. انتظار می‌رود پیامی که دانش‌آموزان در آثار خود منتقل می‌کنند در این حوزه باشد که چگونه به موضوع ایمنی در جاده‌ها و ارتقای آن نگاه می‌کنند.

دکتر روستایی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری جشنواره «رویش زندگی»، تنها برگزاری یک مسابقه نیست بلکه مسابقه، ظرفی برای جریان‌سازی در حوزه ارتقای ایمنی جاده‌ای است. البته گام بعدی در زمینه پرداختن به موضوع ایمنی جاده‌ای در آموزش و پرورش، تهیه محتواهای آموزشی برای دانش‌آموزان و برگزاری همایش‌های استانی و ملی با شرکت نخبگان جامعه دانش‌آموزی، آموزگاران و شخصیت‌های ملی مرتبط با موضوع ایمنی راه‌ها است تا فرصتی برای طرح بیشتر اهمیت موضوع باشد.   

منبع: هفته‌نامه نگاه - نشريه داخلي وزارت آموزش و پرورش

نظر شما