شناسهٔ خبر: 14556 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

پیشنهادات وزیر راه و شهرسازی برای عبور از تنگنای مالی/ تاکید جهانگیری بر واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی/ اعطای اعتبارنامه‌ نظام مهندسی ساختمان در استان‌ها

عکس ترکیبی پیشنهادهای وزیر راه و شهرسازی برای خروج از تنگنای مالی، تاکید مسئولان ارشد ساخت و ساز بر لزوم کیفیت‌دهی و ارتقای نظام مهندسی و اعطای اعتبارنامه‌ها نظام مهندسی ساختمان استان‌ها از اهم رویدادهای این هفته در حوزه مسکن و شهرسازی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار مسکن و شهرسازی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی؛

سخنرانی در افتتاحیه پنجمین کنفرانس صنعت احداث و انرژی

-ارایه دو پیشنهاد از سوی وزیر راه و شهرسازی به دولت برای خروج از رکود  

(متن کامل را اینجا بخوانید)

 

-اعطای اعتبارنامه اعضای هیات‌مدیره نظام‌مهندسی‌ساختمان استان تهران

(متن کامل را اینجا بخوانید.)

 

 نهادی مستقل به منظور تصفیه بانک‌ها و حل و فصل دارایی‌های سمی بانک‌ها با مسئولیت شورایی از حقوقدانان و حسابرسان زیرنظر معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شود.

دولت درباره بدهی‌های خود می‌تواند اقدام به انتشار اوراق بدهی معادل رقمی در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به پشتوانه درآمدهای آتی نفت و با امکان بازپرداخت در یک بازه‌ زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله با نرخ‌های بین‌المللی که سود ۳ تا ۴ درصدی دارند به عنوان اوراق بدهی معادل ارزی منتشر کند. به این ترتیب دولت باید یک تصمیم تاریخی اتخاذ کند و بخشی از درآمدهای آتی نفت ایران را برای پاک‌سازی اقتصاد ایران و پاسخ به بدهی‌های دولت به اقتصاد ملی صرف کند. به این ترتیب اقتصاد از رخوت و رکود خارج می‌شود.

شوربختانه در ۱۰ سال گذشته نحوه اجرای خصوصی‌سازی مشکل جدی که ایجاد کرد این بود که نظام بنگاه‌داری اقتصادی ایران را دچار اختلال جدی کرد. ۱۰۰ میلیارد دلار خصوصی‌سازی در ایران صورت گرفت که در واقع خصوصی‌سازی نبود بلکه اخلال در نظام بنگاه‌داری به حساب می‌آمد. ما در حال حاضر با وضعیتی مواجه هستیم که دفاتر مهندسی در ایران چه به دلیل نبود کار یا ضعف بازار کار و چه به دلیل نحوه توزیع فعالیت‌ها بنگاه‌های خصوصی بسیار بسیار رنجور شده‌اند.

 اصل اخلاق حرفه‌ای مهندسی مبنی بر نپذیرفتن منافع متضاد باید به یک نظام‌نامه قانونی و حرفه‌ای تبدیل شود. قرار است نظام ملی ساخت و ساز را با مشارکت همه مهندسان تدوین کرده و آن را در هیئت وزیران به تصویب برسانیم.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور

-سخنرانی در افتتاحیه پنجمین کنفرانس صنعت احداث و انرژی

(متن کامل را اینجا بخوانید)

واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی، پرداخت بدهی پیمانکاران از محل صندوق توسعه ملی و رضایت دولت از روند پیشرفت آزاد‌راه تهران-شمال اهم صحبت‌های معاون اول رئیس جمهور در پنجمین کنفرانص صنعت احداث و انرژی در کتابخانه ملی بود.

حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی

(متن کامل را اینجا بخوانید)

مهندسان باید بتوانند در برابر جبهه بیرون از جامعه مهندسی با استفاده از دو ابزار «ارتقای کیفیت ساخت و ساز» و «مبارزه با فساد» متحد شوند و در عین‌حال در درون خود نقدپذیر باشند.

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران

-امضای تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه تهران

(متن کامل را اینجا بخوانید.)

-امضای تفاهم نامه با انجمن صنفی فناوران صنعتی ساختمان

(متن کامل را اینجا بخوانید.)

دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر در زمینه توسعه همکاری‌های آموزشی، فرهنگی و علمی با وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم پیشگام بوده است.

دولت یازدهم بر همکاری دولت با انجمن‌های تخصصی و حرفه‌ای تأکید دارد که تفاهم‌نامه‌ای که امروز امضا می‌شود نشانه‌ای از ایجاد شبکه همکاری دولت و نهادهای صنفی تخصصی است و امیدواریم با اجرای این تفاهم‌نامه، از بازوی تخصصی انجمن صنفی فناوران صنعتی ساختمان، بیشتر استفاده کنیم.

محمدحسن مرادی مدیرکل طرح و برنامه بانک مسکن

(متن کامل را اینجا بخوانید.)

بانک مسکن طی ۱۳۰ روز کاری ۴۲۱ میلیارد تومان منابع مردمی را جذب کرد.

منوچهر شیبانی‌اصل مدیر کل سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی

(متن کامل را اینجا بخوانید.)

به دلیل عدم‌اراده لازم در اجرای صحیح قانون آشفتگی‌های فراوانی را در شهر شاهد هستیم.

در راستای نهادینه شدن اندیشه ایران‌شهر و اجرای موفق آن، مسئولیت شهرداری‌های سنگین است تا هویت شهری چهره واقعی خود را بیابد.

 عمده مشكلات ما در زمینه محقق نشدن معماری ایرانی - اسلامی از سویی به فقدان زمینه‌های نظری و تئوریك مربوط است و از سویی دیگر به عدم رعایت طرح‌های جامع و تفصیلی توسط شهرداری‌ها ارتباط دارد.

نظر شما