شناسهٔ خبر: 14665 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جلسه شورای هماهنگی و برنامه ریزی مشهد ۲۰۱۷ برگزار شد؛

جزییات جلسه شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی مشهد ۲۰۱۷/ اقدامات سازمان راهداری در نصب تابلو پیام متغیر و مجتمع‌های خدمات رفاهی

جلسه برنامه ریزی مشهد 2017 جلسه شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی مشهد ۲۰۱۷ با ارایه گزارشی از اقدامات انجام‌شده در ۸ بند مصوب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی مشهد ۲۰۱۷ با بررسی و اظهار نظر مسئولان ارشد این طرح  ۸ بندی عصر روز دوشنبه ۳۰ آبان ماه با حضور پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، داود کشاورزیان معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، محمد مقدوری معاون عمرانی خراسان رضوی، شهرام آدم‌نژاد معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سعید محمدزاده معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، اخوان عبداللهیان مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی و نمایندگانی از شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و شرکت عمران شهرهای جدید در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

ریاست جلسه با پیروز حناچی بود و ۸ بند طرح شامل ایجاد مراکز خدماتی رفاهی بین راهی و نصب تابلو پیام متغیر در محورهای منتهی به مشهد، انتخاب پیروز حناجی به عنوان عامل هماهنگی و مسئول کنترل پروژه مشهد ۲۰۱۷، تمدن خراسان بزرگ، بحث ایران‌شهری، کریدور فرهنگی مشهد- نیشابور، ایستگاه راه‌آهن مشهد و چهاربانده کردن مسیر ریلی مشهد- تپه سلام معرفی شد که در مورد هر کدام از آنها نمایندگان تعیین شده گزارشی را از میزان پیشرفت کار ارائه کردند.

شهرام آدم‌نژاد معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در مورد بندهای شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی مشهد ۲۰۱۷ مبنی بر نصب تابلوهای پیام متغیر در محورهای منتهی به مشهد گفت: گروهی به مشهد اعزام شده‌اند و در حال ارزیابی راه‌ها هستند که برنامه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای تحقق مشهد ۲۰۱۷ در نصب تابلو پیام متغیر در محورهای منتهی به مشهد تا پایان سال است.

بابک طالبی مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز با اشاره به اقدامات این دفتر برای تحقق بند یک این طرح مصوب مبنی بر احداث مراکز خدماتی بین‌راهی گفت: اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای تحقق مشهد ۲۰۱۷ شامل پیگیری اعطای مجوز مجتمع‌‌های خدماتی رفاهی در کیلومتر ۱۰ مشهد-باغچه است. همچنین مجتمع خدمات‌رفاهی مشهد به سرخس در سمت چپ این محور در حال بهره‌برداری است، در مسیر مشهد- فریمان مجتمعی وجود ندارد و در حال رایزنی برای جذب سرمایه‌گذار در این محور هستیم.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به نتیجه رسیدن طرح تفصیلی کل خراسان رضوی را در ۲ ماه آینده پیش‌بینی کرد و افزود: ابتدا تهیه طرح تفصیلی استان‌های محروم در دستور کار ما بود که به دلیل فوریت این طرح، مشهد ۲۰۱۷ در دستور کار قرار گرفت و به نظر می‌رسد که تا یک سال و نیم دیگر بخش عمده‌ای از اجرای این طرح محقق شود.

براساس بند سوم طرح مصوب شده٬ پیروز حناچی به عنوان عامل هماهنگی و مسئول کنترل پروژه مشهد ۲۰۱۷ و براساس بند ۴ طرح مصوب شده هادی خانیکی به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی برای ارایه ۴ تا ۵ برنامه عملیاتی در ۳ ماه آتی درباره موضوع تمدن خراسان بزرگ تعیین شدند.

بند ۵ طرح مصوب شده٬ در مورد بحث ایران‌شهری است به موجب این بند بازآفرینی شهر مشهد به منظور همسوسازی با موضوع ایران‌شهر برعهده محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران قرار دارد که بزرگ‌مهر مدیر مسکن و شهرسازی خراسان رضوی به عنوان نماینده این شرکت درباره میزان پیشرفت پروژه به ارایه گزارش پرداخت و گفت: پروژه‌های مختلفی توسط این شرکت در حال پیگیری است و شناسایی ۱۳۰ اثر در خراسان رضوی که ثبت ملی نشده‌اند از جمله اقداماتی است که در حال دنبال کردن آن هستیم و امیدواریم به زودی آن را به نتیجه برسانیم و جزو آثار ثبتی این استان قرار دهیم.

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی نیز در جلسه امروز خواستار تخصیص ۱۰۰ صددرصدی اعتبارات عمرانی شد تا زمینه‌های تحقق مشهد ۲۰۱۷ هرچه زودتر محقق شود.

وی همکاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی را خواستار شد و افزود: برای تحقق مشهد ۲۰۱۷ نیازمندیم تا پایانه‌های چندوجهی متناسب با جمعیت پیش‌بینی شده در مشهد ایجاد شود.

جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز مشهد را جزو شهرهایی دانست که قرار است به عنوان شهر هوشمند باشد و در مورد اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تشکیل رصدخانه ۴ بعدی مشهدالرضا و نمایش مجازی و سه بعدی پیدایش و توسعه شهر مشهد، ایجاد خدمات ارزش افزوده و تولید محتوای دیجیتال (مبدا تا مبدا)، ایجاد تسهیلات برای ارتقای خدمات‌دهی به زائران و گردشگران و همچنین ایجاد چتر WiFi در شعاع ۱۰۰۰ متری حرم مطهر و مسیرهای دسترسی با خدمات محتوایی متنوع از جمله اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

بنا بر این گزارش، مدیرکل دفتر معماری و شهرسازی و واجد ارزش معاونت معماری و شهرسازی نیز در این جلسه حضور داشت و به ارایه نقطه نظرات خود پرداخت.

با دستور پیروز حناچی مقرر شد جلسات شورای هماهنگی مشهد ۲۰۱۷ ماهانه و با حضور تمامی اعضای مشخص شده در وزارت راه و شهرسازی انجام شود تا اقدامات این طرح و روند اجرای آن به بحث و تبادل نظر گذاشته شود و در عین حال گزارشی باشد از وظایفی که برای بخش‌های مختلف در ۸ بند تعیین شده است. /

نظر شما