شناسهٔ خبر: 14717 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل انجمن ملی پرواز به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

تشکیل بنیاد نخبگـان هوانـوردی برای حمایت از طراحی، ساخت و تولید هواپیما/ اجرای طرح مستندسازی تاریخ هوانوردی ایران/ آموزش هوانوردی در مدارس با دستگاه شبیه‌ساز پرواز

کابین خلبان مدیر عامل انجمن ملـی پرواز با تاکید بر لزوم توسعه زیر ساخت اعم از آموزشی، علمی، فرهنگی، فرودگاهی و عملیاتی و پرسنل در صنعت هوانوردی از تشکیل بنیـاد نخبگـان هوانـوردی به عنوان یک سازمان غیر نظامی و مردمی برای حمایت از طرح‌های صنعت هوانوردی خبر داد.

مهدی ایرانمنش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم توسعه زیر ساخت اعم از آموزشی، علمی، فرهنگی، فرودگاهی٬ عملیاتی و نیروی انسانی در صنعت هوانوردی کشور گفت:  انجمن ملی پـرواز به عنوان اولین انجمن فرهنگی در حوزه هوانوردی در نظر دارد با تولید و ارائه محتوای علمی، فرهنگی و رفاهی پشتیبان متخصصین صنعت، علاقه‌مندان و مردم باشد.

وی با بیان اینکه پساتحریم موقعیت خوبی را برای آینده‌نگری فراهم کرده افزود: انجمـن ملـی پـرواز رویکرد جدیدی را در پیش گرفته است به طوریکه در این انجمن متخصصان و علاقه‌منـدان به تولید محتـوا دعوت شده‌اند و بخش اجرائـی انجمن با تمام قدرت محتوی تولیـد شده را عملیاتـی می‌کند.

ایرانمنش ادامه داد: در همین زمینه کمیته آموزش و پژوهـش انجمـن، طرح حضـور در مدارس و معرفی صنعـت هوانـوردی را در حوزه دانش آموزی مطرح کرده است که بخش اجرائی انجمن نیز در حال پیگیری موضوع و عقد تفاهـم‌نامه با وزارت آموزش و پرورش است که برای این منظور دو دستگـاه شبیـه‌ساز پرواز پرتابـل نیز تهیه شده که دانش آموزان حـس پـرواز را درک کنند و با مشاغل هوانوردی نیز آشنا شوند.

ضعف بنیادی در فرهنگ هوانوردی و تاثیر در رفتار اجتماعی مسافران

مدیرعامل انجمن ملی پرواز با اشاره به اینکه متاسفانه و به‌رغم تمام تلاشهای شبانه‌روزی متخصصان صنعت هوانوردی٬ ضعف بنیادین در حوزه فرهنگ و ارتباطات هوانوردی مشهود است گفت: این ضعف‌ها به گونه‌ای است که خدمات قابل قبول متخصصان در زمان تحریم و تلاش شبانه روزی آنها به درستی به افکار عمومی و نزد مردم ارائـه نشده است که نتیجـه آن بدبینـی مردم به صنعت، متخصصان و خدمـه پـروازی است.

وی ادامه داد: خروجـی ضعف در حوزه فرهنگ و ارتباطات متأسفانـه گاهی از طریـق رفتـارهای اجتماعـی ظهور می‌کند، رفتارهایـی که از جمله آنها می‌توان به پیاده نشـدن از هواپیما یا برخـورد کلامی و رفتاری با خدمه پرواز در پروازهای داخلی اشاره کرد.

مدیرعامل انجمن ملی پرواز با اشاره به اینکه ۴ طرح در بخش فرهنگی این انجمن پیش بینی شده است، گفت: طرح آشتی مردم با صنعت هوانوردی یکی از طرح‌های این انجمن در بخش فرهنگی است که گامی برای بهبود در روابط بین خدمات‌دهنده و خدمات گیرنده به شمار می‌رود. در این طرح به مردم عزیـز کشـور اطلاع‌رسانی خواهد شد که برای انجـام یک پـرواز صـدها نفر، ساعت‌ها زمان می‌گذرانـد تا یک پـرواز ایمـن در موعـد مقـرر انجام شود.

ایرانمنش افزود: بخش عملیاتی، خدمه پرواز، مهندسان و تکنسین‌های فنـی، نیـروهای خدماتی، نیروهـای امنیتی، تخصصی فرودگاهی و بسیاری موارد دیگر که عموما مـردم از آن غافل هستند که حتی در ذهن خود هیـچ تصویـری از این عزیزان ندارنـد؛ در کنار این موضـوع آگاهی مردم از حقـوق خود در حمل و نقل هوایی مغفول مانده است.

وی طرح آشتی مردم با صنعت هوانوردی را چراغی برای روشن شدن تمام زوایای پنهان استفاده از حمل و نقل هوائی و بالا رفتن آگاهی مردم از این تکنولوژی برتر عنوان کرد.

مدیرعامل انجمن ملی پرواز طرح معرفی چهره‌های ماندگار٬ بزرگـان، پیشکسوتـان و دانشمنـدان صنعت هوانوردی را از دیگر کاستی‌های فرهنگی صنعت هوانوردی بشمرد و اظهار کرد: کسانی که در طول خدمت خود و در بدترین شرایط تحریم تأمین هواپیما٬ اجازه تضعیف صنعت حمل و نقل هوایی ایران را ندادند، خلبانـان، کنترلرهای پرواز، مهمانداران، مهندسان هواپیما، سازندگان قطعات و بسیـاری از دست‌اندرکاران دیگر٬ شایسته بهترین تقدیرها هستند و این مهم در معرفی چهره‌های ماندگار صنعت هوانوردی محقق خواهد شد. امری که با گذشت ۷۰ سال از فعالیت صنعت هوانوردی هنوز اجرائی نشده است.

تشکیل بنیاد نخبگـان هوانـوردی برا ی حمایت از طراحی، ساخت و تولید هواپیما

ایرانمنش با بیان اینکه صنعت هوانوردی در تمام دنیا صنعتـی گران و پر هزینه است گفت: بسیاری از علاقه‌منـدان به همین دلیل امکـان ورود به این صنعـت را پیدا نکرده‌اند و بسیاری هم هستند که طرح‌هـای خوبی در زمینـه طراحی، ساخت و تولیـد هواپیما و قطعـات دارند اما عدم وجود یک سازمان غیر نظامی و مردمی امکان ورود آنها را به صنعـت دشوار کرده است. در همین راستا بنیـاد نخبگان هوانـوردی به منظور حمایـت مالـی و معنـوی نخبگـان هوانـوردی و افـراد کم بضاعت و بی بضاعت تشکیل می‌شود که در هدف کلان تشکیل شبکه جهانی نخبگان هوانوردی در دستـور کار این بنیاد قرار خواهد داشت.

اجرای طرح مستندسازی تاریخ هوانوردی ایران

مدیرعامل انجمن ملی پرواز با اشاره به ضعف مستندسازی تاریخ هوانوردی ایران نیز گفت: سه دهه از تحریم فعالیت هوانوردی ایران می‌گذرد که تاریخ این صنعت پر فراز و فرود در ایران مغفول مانده است از همین جهت اجرای طرح مستنـدسازی تاریخ هوانوردی ایران در دستور کار است تا در تاریخ ایران و جهان ماندگار شود.

وی همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی، برگزاری همایش و سمینارها و برنامه‌های رفاهی و فرهنگی متعـدد برای علاقه‌مندان و متخصصان صنعت هوانوردی را از دیگر برنامه‌های انجمن ملی پرواز عنوان کرد و گفت: صنعت هوانوردی یکی از حوزه‌های مهم و حساس به شمار می‌رود از همین جهت تربیت خبرنگار متخصص هوانوردی از برنامه‌های انجمن ملی پرواز است که در این زمینه تفاهـم نامـه مشترکی با دانشکـده خبر منعقـد شده تا تمامی دوره‌های مرتبط با خبـر و خبرنگـاری برای متخصصان علاقه‌مند برگزار شود.

ایرانمنش گفت:  همچنین تربیت پژوهشگر هوانوردی نیز در دستور کار قرار دارد که برای همین منظور "باشگاه خبرنگاران هوانورد" راه اندازی شده است و در حوزه رسانه نیز اطلاعات و تحلیل‌های تخصصی به افکار عمومی ارائه می‌شود./

نظر شما