شناسهٔ خبر: 14734 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

توسط استاندار خراسان رضوي انجام شد؛

اعطای اعتبارنامه‌های اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی

جلسه اعطای اعتبارنامه ها استاندار خراسان رضوی اعتبارنامه‌های اعضای هیات رئیس جدید نظام مهندسی استان را اعطا كرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان در مراسم اعطای اعتبار نامه اعضای هفتمین دوره هیات رئیسه نظام مهندسی ساختمان استان گفت: کشور ما به شدت نیازمند تفکر مهندسی است باید از افراد متخصص و توانمند در این حوزه در جهت اداره بهتر امور و رفع چالش‌ها و مسائل کشور بهره برد.   

وی افزود: این افراد می‌توانند در حل بسیاری از مسائل کشور و استان به ویژه شهر مشهد نقش آفرینی کنند.

استاندار خراسان رضوی گفت: استفاده از توان مهندسی فقط محدود به ساخت و سازها نیست و باید کل امور بر مبنای تفکر مهندسی باشد زیرا این نوع تفکر و نگرش دارای چارچوب بوده و مسائل را به درستی تحلیل و بررسی می‌کند و با در نظر گرفتن واقعیت‌ها برنامه‌ریزی می‌کند.

رشیدیان با اشاره به ظرفیت ۳۲ هزار مهندس و متخصص در حوزه‌های هفت گانه مرتبط ساختمان افزود: این جمعیت توان بسیار بالایی است که باید به درستی و در حد کمال از آن استفاده شود.

وی به معضل اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در استان و کشور اشاره کرد و گفت: باید این دیدگاه حاکم شود که هر دانش آموخته نه تنها باید برای خود کارآفرینی کند که جمعیتی را نیز به کار بگیرد.

رشیدیان با اشاره به پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های هوا و فضا، هسته‌ای، سلول‌های بنیادین و مانند آن گفت: باید برای استفاده از ظرفیت قابل توجهی مهندسی در توسعه و آبادانی کشور نوعی از همدلی، همراهی و همگامی بین دستگاه‌های مختلف اجرایی، نظارتی، شهرداری‌ها و نظام مهندسی ساختمان ایجاد شود.

وی افزود: باید این ظرفیت ایجاد شود تا از توان بالای دانایی و فرهیختگی استان بهره گرفته شود.

وی با اشاره به نقش سه عامل اساسی سرمایه، نیروی انسانی و ابزار کار در توسعه گفت: ما نیازمند سرمایه‌ای قانونمند و شفاف، نیروی انسانی سالم، متخصص و وفادار به ارزش‌‌ها و نیز تکنولوژی و ابزار روز هستیم که با اتکا به توان داخلی یعنی نیرو و منابع می‌توان به آن دست یافت.

وی تحقق دولت الکترونیک را در سرعت بخشی و شفاف‌سازی امور و جلوگیری از فساد و تخلف بسیار موثر خواند و افزود: این امر با تحقق کریدور علم و فناوری رضوی عملی می‌شود.

وی گفت: نیازمند بازنگری جدی در ساخت و ساز و مبلمان شهری مشهد هستیم تا به یک معماری مناسب در این کلان شهر مذهبی برسیم.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشهد در ۲۰۱۷ بعنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است، افزود: همچنین باید از ظرفیت مهندسی استان برای ساخت المان‌ها و نمادهای شهری و مناسب‌سازی سیمای مشهد به عنوان هویت شهری فرهنگی استفاده شود.

وی در این میان رسیدگی به ساخت و سازها و توسعه روستایی را از ضرورت‌ها خواند و افزود: اگر به این موضوع توجه نشود منجر به توسعه حاشیه نشینی و کاهش تولید خواهد شد.

استاندار با بیان اینکه ۶۵ درصد وسعت استان بر روی گسل‌های زلزله و ۳۰ درصد نیز در معرض سیلاب‌ها قرار دارد بر اصلاح و استانداردسازی ساخت و ساز در هر دو بخش شهری و روستایی تاکید کرد.

وی در این میان توسعه ساخت و سازهای ارزان قیمت را بسیار مهم دانست و افزود: با استفاده از ظرفیت مهندسی استان ساز و کار این نوع ساخت و سازها طراحی شود.

محمدرضا اخوان عبداللهيان، مديركل راه و شهرسازي خراسان رضوي نيز در اين جلسه با بيان اينكه نقش سازمان نظام مهندسی در ارتقای کیفیت ساخت و سازهای شهری بسيار حائز اهميت است، گفت: گسترش فعالیت‌های این سازمان با رویکرد برقراری تعامل هر چه بیشتر با مجموعه مدیریت شهری، منجر به ارایه خدمات مهندسی بهتر می‌شود.

وي شهرسازی و نظام مهندسی را دو ركن دانست كه از یکدیگر جدا نیستند و افزود: هدف نهایی از اقدامات صورت گرفته در حوزه شهرسازی، شهرداری و سازمان نظام مهندسی، اجرای بهینه و کارآمد طرح‌های شهری و به ویژه ساخت و سازها در اين حوزه است.

اخوان عبداللهيان گفت: تعهد و تخصص به عنوان دو مولفه مهم بايد سرلوحه اجرای طرح‌های شهري باشد و همچنين ارتقای تکنولوژی و بهره‌گیری از دانش نوین شهرسازی نیز مد نظر جامعه مهندسین اعم از اعضای سازمان و حوزه شهرسازی قرار گیرد.

در ادامه این جلسه اعتبارنامه‌های اعضای هیات رئیس جدید نظام مهندسی استان اعطا شد.

شايان ذكر است سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی در حال حاضر حدود ۳۲ هزار مهندس در هفت رشته مختلف دارد.

نظر شما