شناسهٔ خبر: 14780 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عشایری:

مهمترین دستاورد شفاف‌سازی اطلاعات، سالم‌سازی فضای اداری است/ دسترسی شهروندان به اطلاعات حق‌طبیعی آنان است

هوشنگ عشایری مدیرکل اداره راه و شهرسازی فارس سالم‌سازی فضاهای اداری در بخش دولتی و خصوصی را مهمترین و بزرگترین دستاورد اجرای قانون دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات و رعایت حقوق شهروندی اعلام کرد.

هوشنگ عشایری در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در این خصوص بیان کرد: شفاف‌سازی اطلاعات امری است که باید در تمامی حوزه‌ها ازجمله شهری و غیرشهری انجام شود چرا که در غیر این صورت نوعی تناقض در این بخش را شاهد خواهیم بود. این قانون باید در تمامی نهادهای دولتی و خصوصی دیده شود زیرا در اختیار گذاشتن داده‌هایی که به نفع زندگی شهروندان است حق طبیعی آنها به شمار می‌رود.

عشایری در ادامه تأکید کرد: به طور مثال یکی از مطالبی که حتما باید در حوزه وزارت راه به اطلاع مردم برسد داده‌های مربوط به کاربری اراضی، محدوده قانونی شهرها و طرح جامع تفصیلی است که در کاهش خسارت و زیان‌های مالی به مالکان بسیار مؤثر خواهد‌بود.

وی در ادامه با تأکید بر این امر که در حال حاضر دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات در اولویت برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است، گفت: این امر در آینده‌ای نزدیک با کمک سایر نهادهایی چون شهرداری نیز در سطح کشور محقق خواهد‌شد.

این مقام مسئول اطلاع‌رسانی در حوزه‌های دیگر خصوصا در بخش حمل و نقل را امری الزامی دانست و گفت: همه مردم باید از قیمت‌ها و ضوابط موجود در این بخش نیز برای حمل بار و یا مسافر آگاه بوده تا افراد و سازمان‌های سودجو اجازه سوء‌استفاده از این عدم اطلاعات را نداشته باشند.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی فارس ضمن بیان اینکه اجرای این قانون نوعی اعتماد سازی بین مردم را به همراه خواهد داشت، افزود: جلوگیری و حذف آلودگی‌های اخلاقی، رشوه‌خواری، فساد مالی، رانت‌خواری، تعرض به حقوق شهروندان و در نهایت سالم‌سازی فضای اداری از مهمترین و بزرگترین نتایج اجرای قانون دسترسی آزاد مردم به اطلاعات و رعایت حقوق شهروندی خواهد بود./

نظر شما