شناسهٔ خبر: 14781 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پژمان در پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن:

پیشنهاد تدوین برنامه‌های ۱۰ تا ۱۵ ساله برای مدیریت شهرها در سطح کلان / برنامه‌ریزی نامناسب شهری در ۴ دهه اخیر ما را به آرمان‌هایمان نرساند

سید محمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی با ارایه پیشنهاد تدوین طرح‌های توسعه شهری کوتاه‌مدت در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ سال گفت: تغییر و تحولات ۴ دهه اخیر و مسائل مرتبط با برنامه‌ریزی شهری نشان داد که ما نتوانستیم به آرمان‌هایمان دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست تخصصی «برنامه‌ریزی شهری/ سیاستگذاری زمین» در نخستین روز از پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن عصر روز گذشته دوم آذرماه در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران با حضور سیدمحمد پژمان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، فردین یزدانی عضو تیم بازنگری طرح جامع مسکن، سیدرضا هاشمی مشاور وزیر راه و شهرسازی، محمدمهدی عزیزی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، سیدمحمود میثاقی پژوهشگر مسکن و زهره داودپور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

سیدمحمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در این نشست گفت: برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی شهری در قالب طرح‌های جامع، تفصیلی و حتی برنامه‌های بلندمدت‌تر ملی عمدتا نیازمند مطالعاتی در بخش‌های اجتماعی، جمعیتی، ترافیکی، اقتصادی یا ظرفیت‌سنجی در مناطق مختلف است که در نهایت به تصمیم‌گیری‌هایی از نوع بهره‌برداری از زمین منتج می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: زمین و سیاستگذاری‌های آن مسئله بسیار مهمی است زیرا با کمبود زمین شهری در اختیار که بتواند در اجرای طرح‌های توسعه شهری استفاده شود مواجهیم و به همین خاطر باید نحوه بهره‌برداری از زمین‌های شهری باید بهینه و متناسب و در عین حال با ظرفیت‌های منطقه و محیط جغرافیایی، وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم سازگار و منطبق باشد تا برنامه‌ها به خوبی اجرا شوند و درصدد تحقق آنها نیز بالا باشد.  

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: مردم باید با سندهای راهنما که عموما طرح‌های توسعه شهری هستند به خواسته‌های خود برسند و نتیجه فعالیت‌ها در حوزه شهری، استقرار توسعه پایدار باشد.

این مقام مسئول با اشاره به تغییر و تحولاتی که در حوزه زمین در چهار دهه اخیر رخ داد گفت: تغییر و تحولات چهار دهه اخیر و مسائل مرتبط با برنامه‌ریزی شهری نشان داد که ما نتوانستیم به آرمان‌هایمان دست پیدا کنیم. در حال حاضر شهرهای ما هم از نظر وضع موجود و همچنین از نظر افق‌هایی که احتمال می‌رود طی زمان‌های آینده با آن مواجه شویم شرایط نامطلوبی دارند.

پژمان در پایان با طرح این سوال که آیا برنامه‌ریزی‌های شهری طی چهار دهه اخیر کامل و کافی بود و یا اینکه مسائل و عوامل دیگری بر این روند تاثیرگذاشتند؟ خواستار تجدیدنظر و تدوین برنامه‌های ۱۰ تا ۱۵ ساله برای مدیریت شهرها در سطح کلان شد. /

نظر شما