شناسهٔ خبر: 14786 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

دکتر روحانی در نشست خبری با رییس جمهوری روسیه:

فرصت‌های سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف اقتصادی فراروی دو کشور است / امضای هفت سند همکاری میان تهران – مسکو

نشست رییس‌ جمهوری در نشست مشترک خبری با "ولادیمیر پوتین" همتای روسیه‌ای خود، با بیان اینکه دو کشور در مسیر توسعه هر چه بیشتر روابط خود گام برمی‌دارند،تصریح کرد: شرایط بعد از برجام فرصت مناسبی برای توسعه مناسبات و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بوجود آورده است که باید از این فرصت به نفع دو ملت و برقراری صلح و ثبات در منطقه و جهان استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از دولت، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این نشست خبری که پس از امضای هفت سند همکاری میان تهران – مسکو انجام شد ، گفت:  فرصت‌های سرمایه‌گذاری گسترده ای در عرصه های  مختلف اقتصادی از جمله انرژی، نفت و گاز، برق، راه‌آهن و پروژه‌های زیربنایی،  فراروی بخش های خصوصی و دولتی دو کشور است که بهره گیری از آنها، پایه های روابط تهران – مسکو را نیز بیش از پیش تحکیم خواهد کرد.

رییس‌ جمهوری با اشاره به مذاکرات دو طرف در خصوص اختصاص خط اعتباری و کاهش تعرفه‌های تجاری بین دو کشور، خاطر نشان کرد: مسایل مربوط به روابط بانکی از دیگر پایه‌های توسعه روابط دو کشور است که مصمم هستیم آن را فعال کنیم. همچنین تسهیل روادید اتباع دو کشور و نیز اجرایی کردن پروژه‌های مشترک مورد تفاهم ، می‌تواند زمینه‌های دیگری در مسیر توسعه همکاری‌های دوجانبه باشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه دو کشور از سال ها پیش در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای همکاری خوبی داشته اند ، اظهار داشت: امروز مصمم هستیم روابط و همکاری‌های خود را در این زمینه توسعه دهیم.

رییس‌ جمهوری همچنین همکاری تهران و مسکو در زمینه مسایل منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم را مورد اشاره قرار داد و گفت: تصمیم گرفتیم همکاری‌های خود را در این عرصه نیز هر چه بیشتر گسترش دهیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: امروز تروریسم خطر مشترکی برای دو کشور و برای همه کشورهای منطقه و جهان است و برخلاف آنهایی که در زمینه مبارزه با تروریسم فقط سخن گفته و یا به برخی اقدامات نمایشی دست می‌زنند، دو کشور در عمل نشان دادند که قصد دارند به طور جدی با تروریسم مبارزه کنند.

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: مطمئن هستم که در فرصت‌های پیش‌رو می‌توانیم گام‌های جدی‌تری به نفع دو ملت و منطقه برداریم.

ولادیمیر پوتین رییس‌ جمهوری روسیه نیز در این نشست خبری با قدردانی از برگزاری موفقیت‌آمیز اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، اظهار داشت: این اجلاس فرصت مناسبی بود تا همکاری‌های خود را در زمینه انرژی و گاز مورد بررسی قرار داده و در کنار آن مذاکرات بسیار کلیدی را با رییس‌ جمهوری اسلامی ایران انجام دهیم و این مذاکرات در ادامه مذاکراتی بود که صبح امروز با رهبر جمهوری اسلامی ایران داشتم.

رییس‌ جمهوری روسیه خاطر نشان کرد: در جریان این مذاکرات ، جنبه‌های مختلف روابط دوجانبه بویژه در زمینه اقتصادی و نیز همکاری و هماهنگی‌های بین‌المللی بویژه در خصوص مبارزه با تروریسم مورد برررسی قرار گرفت.

پوتین با یادآوری امضای  اسناد همکاری بین دو کشور گفت: روسیه در نظر دارد سرعت توسعه همکاری‌های اقتصادی خود را با جمهوری اسلامی ایران گسترش دهد و در این زمینه فهرستی از کالاهای مورد نیاز طرفین را فراهم خواهیم کرد و از ارزهای ملی در پرداخت‌های بین دو کشور استفاده می‌کنیم.

وی همچنین از اختصاص خط اعتباری 5 میلیارد دلاری روسیه به ایران خبر داد و گفت:  برای توسعه روابط دو کشور 25 پروژه اولویت‌دار در زمینه مختلف انرژی، ساخت و ساز و ارتباطات معین شده است.

رییس‌ جمهوری روسیه با تأکید بر اینکه مسکو به همکاری‌های خود در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای با تهران ادامه خواهد داد، اظهار داشت: در این زمینه بلوک اول که نیروگاه هسته‌ای بوشهر بود به اتمام رسیده و در نظر داریم برای بلوک دوم و سوم هم همکاری‌ داشته باشیم.

پوتین با بیان اینکه روسیه در نظر دارد برای موضوع فعالیتهای صلح امیز هسته ای ایران نقشه راهی داشته باشد، گفت: روسیه همچنین برای تبدیل اورانیوم غنی‌شده و نیز در زمینه تولید ایزوتوپ‌های پایدار به ایران کمک خواهد کرد.

وی در ادامه هماهنگی دو کشور در خصوص مبارزه با تروریسم را مورد تأکید قرار داد و گفت: در خصوص مبارزه با تروریسم و نیز در عرصه‌های بین‌المللی، همکاری‌های خود را تحکیم خواهیم بخشید.

رییس‌ جمهوری روسیه همچنین با اشاره به همکاری تهران و مسکو در خصوص حل و فصل بحران سوریه، اظهار داشت: روسیه به تلاش های خود برای حل و فصل سیاسی موضوع سوریه ادامه خواهد داد.

پوتین همچنین در ادامه این نشست خبری، خاطر نشان کرد: روسیه در نظر دارد تا سال 2035 تولید گاز خود را به چندین برابر افزایش دهد.

نظر شما