شناسهٔ خبر: 14793 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در هشتمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری مطرح شد:

بازآفرینی شهری نشانه‌ای از میل به ایران‌شهر آرمانی است/ الگوی ساخت‌وسازی متناسب با فرهنگ قم تدوین شود/ بافت تاریخی قم در حال نابودی است

مرتضی سقائیان نژاد رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، شهردار قم، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون وزیر راه و شهرسازی در هشتمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیاء، بهسازی و نوسازی شهری پیشنهادهایی برای بازآفرینی شهر قم ارائه دادند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در هشتمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیاء، بهسازی و نوسازی شهری که روز گذشته سوم آذرماه با موضوع بررسی وضعیت بافت‌های نابسامان قم برگزار شد قم را شهری ویژه در کشور دانست و گفت: امیدواریم با مدیریت خوب استان معضلات این شهر به زودی حل شود اما به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد می‌توان گفت از منظری بعد از تهران باید در اولویت حمایت و رسیدگی قرار بگیرد.

وی افزود: البته شهر مشهد نیز نیازمند توجه بسیاری از منظر ساماندهی بافت‌های نابسامان شهری است اما مشکلات این شهر بیشتر جنبه زیارتی دارد اما جنبه‌های سکونتی قم در کنار جنبه‌های زیارتی‌اش بسیار پررنگ است و به دلیل نزدیکی به تهران وضعیت ویژه‌ای دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که به معضلات قم علاوه بر جنبه عمرانی باید از جنبه‌های دیگر نیز توجه شود گفت: این تجربه را در کشور داریم که به طور متوسط به غیر از برخی محله‌های خاص، هر ۳۰ سال یکبار نوسازی در ساختمان‌ها صورت می‌گیرد. برای جلوگیری از این روند باید چارچوبی در حوزه معماری و شهرسازی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست تدوین شود. در واقع ضروری است تجدید نظری در ساخت‌وسازهای جدید داشته باشیم و در شهر قم نیز الگویی متناسب با فرهنگ این شهر تدوین کنیم.

هاشمی با بیان این‌که باید اصلاحاتی در سرانه‌های شهر قم صورت بگیرد گفت: علاوه بر این. موضوع ایمن‌سازی را نیز باید اصل قرار دهیم. قم به دلیل نزدیکی به تهران و در دسترس بودنش نیازمند توجه است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی جاذبه‌های گردشگری به ویژه گردشگری مذهبی در قم را بااهمیت دانست و گفت: به ویژه در این زمان که غربی‌ها شعارهایی در رابطه با حقوق بشر سر می‌دهند باید نشان دهیم که چگونه مسلمان‌ها در کشورمان در کنار غیرمسلمان‌ها در تهران و سایر شهرها زندگی می‌کنند.

وی مشکلات موجود در شهرها را به دلیل اجرا نشدن قانون دانست و گفت: مشکل ما نبود قانون و بودجه نیست، بلکه باید در روند اجرا، دقت و نظارت کنیم. اکنون که فرصت تدوین بودجه ۹۵ و تدوین برنامه ششم توسعه را در پیش داریم باید به این موضوعات دقت بیشتری کنیم و مشکلات را برطرف کنیم.

استقبال وزیر راه از پیشنهاد شهردار قم برای نوسازی بافت‌های فرسوده استان

سید مرتضی سقائیان نژاد نیز در این نشست گفت: ما در بحث بافت‌های فرسوده قانون کم نداریم و تا زمانی که وحدت مدیریت نباشد، اعتبارات لازم چه از طرف دولت و چه از طرف بخش خصوصی، پیش بینی نشود و بخش خصوصی احساس نکند که فعالیت در بافت فرسوده برایش سودآور است، نمی‌توانیم در مقابله با این معضل موفق باشیم.

وی به‌ عنوان نمونه اظهار کرد: ۵۰ درصد زمین‌های واقع در بافت‌فرسوده قم سند ندارد در حالی‌که لازمه استفاده از مزایای بافت‌فرسوده داشتن سند است.

شهردار قم در ادامه پیشنهادهای خود برای نوسازی و ساماندهی بافت‌های فرسوده استان را در قالب یک بسته ارائه داد و تأکید کرد که همه این پیشنهادها بر پایه قوانین موجود ارائه شده‌است.

معافیت از پرداخت هزینه مجوز ساخت واحدهای مسکونی، معافیت از پرداخت عوارض نوسازی، اعطای تسهیلات بانکی، حفظ حق امتیاز تأسیسات موجود از قبیل آب، برق و گاز، تسریع در امور ثبتی و پذیرفته شدن هزینه‌های بخش غیر دولتی جهت تأمین خدمات در بافت‌های فرسوده به‌عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی برخی از موضوعاتی بود که شهردار قم در پیشنهاد خود آنها را مطرح کرد.

در ادامه جلسه وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس ستاد ملی بازآفرینی با استقبال از پیشنهادت مطرح شده توسط شهردار قم‌ بر اجرای آنها تأکید کرد.

بافت‌های تاریخی ثروت شهر قم هستند

معاون میراث فرهنگی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافت تاریخی قم را در حال نابودی دانست و گفت: بافت‌های ارزشمند و تاریخی این شهر ثروت شهر قم محسوب می‌شوند. شهر قم بدون بافت تاریخی هویت تاریخی خود را از دست می‌دهد.

محمدحسن طالبیان ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند این بافت‌ها را نجات دهد و امیدواریم شهرداری و مسئولان استانی همکاری‌های لازم را انجام دهند. ضمن این‌که استان برای رسیدن به این هدف باید حمیت جدی داشته باشد.

پیشنهاد بررسی ایجاد شهر جدید در استان قم

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی اقدامات لازم برای بازآفرینی شهری را نشانه‌ای از میل به ایران‌شهری آرمانی دانست و گفت: باید بررسی کنیم که با توجه به رشد جمعیتی بالا، آیا ایجاد شهرهای جدید در اطراف شهر قم می‌تواند مثمر ثمر باشد یا نه. سرنوشت شهر جدید پرنیان در اطراف قم چه شد؟

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید افزود: شهر جدید پرنیان از مدت‌ها قبل مطرح شد و ما تمایل داریم نظر مقامات استانی را درباره این شهر جدید بدانیم. این شهر چه تاثیری در بازآفرینی شهر قم خواهد داشت؟

در پی افزایش کیفیت شهرها هستیم

بهشتی معاون امور عمرانی استانداری قم در پاسخ به نریمان گفت: در این سال‌ها شاهد رشد کمی شهر قم بوده‌ایم و اکنون وقت آن رسیده که به رشد کیفی بپردازیم. افرادی که تمایل به سکونت در قم دارند به دلیل مذهبی بودنش ترجیح می‌دهند در شهر قم ساکن شوند و به اطراف آن نمی‌روند. شهری در ۹ کیلومتری قم به نام قنوات وجود دارد اما مردم زیادی برای سکونت به آن نمی‌روند.

وی افزود: مسئولان ملی نیز در پی افزایش کیفیت شهرها هستند و شهرهای جدید زمینه مهاجرت بیشتر را فراهم می‌کنند. در استان قم نیز هنوز به جمع‌بندی و ارزیابی از این‌که شهر جدیدی در اطراف قم ایجاد شود نرسیده‌ایم. 

در این نشست علاوه بر دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی، محسن نریمان و امیر امینی معاونان وزیر راه و شهرسازی، سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، سید مهدی صادقی استاندار قم، محسن بهشتی معاون امور عمرانی استاندار قم، عباداله فتح‌الهی رئیس سازمان نوسازی شهر تهران، سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حمید کلانتری معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نریمان مصطفایی مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی کشور، مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف اجرایی از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش و همچنین برخی سازمان‌های غیردولتی حضور داشتند.

-----------------------------------------------------------------------------------------

برای آشنایی به دیدگاه‌های وزیر راه و شهرسازی درباره ابعاد مختلف بافت‌های ناکارآمد قم اینجا را ببینید.

-----------------------------------------------------------------------------------------

نظر شما