شناسهٔ خبر: 14798 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

رئیس بنیاد مستضفعان در نشست خبری تشریح کرد:

تکمیل قطعه یک آزادراه تهران-شمال ۱۲۰۰ میلیارد تومان پول می‌خواهد / آزادراه تهران-شمال تا ۵ سال آینده زیربار ترافیک می‌رود

سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان با اعلام این‌که حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای اتمام قطعه یک آزادراه تهران-شمال نیاز است، گفت: برای ساخت قطعات ۲ و ۳ آزادراه تهران-شمال در مجموع ۶۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان در نشست خیری امروز ۳ آذرماه با اشاره به اقدامات انجام شده در منطقه یک آزادراه تهران شمال (میدان المپیک تا دوآب شهرستانک به طول ۳۲ کیلومتر) گفت: حفاری تونل‌های این منطقه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ضمن آن‌که ۱۵ درصد لاینینگ مسیر به اتمام رسیده است.

وی با بیان این‌که احداث ۲۲ پل در این منطقه ۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: در این قطعه ۱۱ میلیون مترمکعب عملیات خاکی انجام شده است و تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

وی با بیان این‌که حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای اتمام قطعه یک آزادراه تهران-شمال برآورد می‌شود، بیان کرد: در منطقه ۲ حد فاصل شهرستانک تا پل زنگوله به طول ۲۲ کیلومتر حداکثر تا پایان امسال یا اوایل سال آینده مناقصه انتخاب پیمانکار انجام می‌شود.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با بیان این‌که حفاری تونل سرویس و دسترسی البرز به طول ۶۴۰۰ متر به اتمام رسیده است،‌گفت:‌ پیش می‌شود ۳۵۵۰ متر حفاری تونل شرقی البرز تا شهریور سال آینده به اتمام برسد و برای ساخت این قطعه هم اکنون به ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

سعیدی‌کیا با اشاره به این‌که هم اکنون دو پیمانکار از شمال و جنوب شرق با ۱۲۰ دستگاه ماشین آلات راهسازی و بکارگیری ۲۳۵ نفر در قطعه ۲ مشغول به کار هستند، اظهار کرد: در منطقه سه به طول ۴۷ کیلومتر از پل زنگوله تا سه راهی دشت نظیر تاکنون عملیات اجرایی آغاز نشده و هم اکنون پیش بینی می‌شود با اعتباری بالغ بر ۴۵۰۰ میلیارد تومان ظرف ۵ سال به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد:‌هم اکنون مجریان پروژه در مرحله انتخاب مشاور ایرانی با جوینت خارجی برای بازنگری و تکمیل مطالعات و طراحی هستند.

وی همچنین با اشاره به این‌که پیشرفت فیزیکی منطقه ۴ آزادراه تهران-شمال ۹۹.۵ درصد است، گفت: احداث ۴ دستگاه تونل به طول ۱۳۴۰ متر، طول پل ها ۵۲۰ متر و عملیات خاکی بالغ بر ۱۰ میلیون مترمکعب از جمله اقدامات انجام شده در قطعه ۴ بوده است.

وی یادآور شد:‌این پروژه با پیشرفت فیزیکی حدود ۹۰ درصدص افتتاح شد و به دلیل عدم تکمیل و ناامن بودن از دیماه ۹۳ متوقف و اجرای شبانه روزی و صرف هزینه ای حدود ۶۰ میلیارد تومان تکمیل و در مردادماه ۹۴ به بهره‌برداری رسید.

منوچهر خواجه دلویی معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان نیز درباره آزاد‌راه تهران- شمال گفت: در قطعات آزادراه مدل‌هایی دیده شده که با توجه به محدودیت می‌توان در قالب مشارکت اقداماتی انجام داد. همچنین با اجرای قطعه یک، مسیر نسبت به مسیر فعلی ۶۰ کیلومتر کوتاه تر می شود که در حال‌حاضر در این پروژه ۵ پیمانکار ایرانی که یکی از آنها پیمانکاران بنیاد است در حال فعالیت هستند.

معاون توسعه ساختمان بنیاد در تشریح روند اجرای قطعات مختلف این آزاد راه گفت: قطعه ۲ آزاد راه تهران- شمال توسط دو پیمانکار در حال انجام است که قطعه تونل شرقی در سال ۹۶ از آن عبور خواهد کرد و در صدد هستیم قطعه ۲ را نیز در سال ۹۷ به اتمام برسانیم. همچنین قطعه دوم از دوآب شهرستانک تا پل زنگنه ۲۲ کیلومتر طول دارد و در حال حاضر دو پیمانکار با ۱۲۰ دستگاه ماشین الات راه سازی در این قطعه مشغول به اجرای پروژه هستند.

خواجه‌دلویی اجرای قطعه سوم آزادراه تهران-شمال را نیازمند زمانی ۴ ساله دانست و افزود: پیش‌بینی‌ها حاکی است کلیه قطعات آزادراه تهران- شمال تا ۵ سال آینده زیر بار ترافیک می‌رود. در قطعه سوم نیز تاکنون هیچ عملیات اجرایی انجام نشده اما مجریان پروژه در مرحله انتخاب مشاور ایرانی با همکاری شرکتی خارجی برای تکمیل مطالعات و طراحی هستیم.

این مقام مسئول در بنیاد مستضعفان ادامه داد: واحدهای غیردولتی می‌توانند در ساخت زیربنایی حمل و نقل وارد شوند. بر اساس قرارداد بنیاد با وزارت راه در آزادراه تهران-شمال مشارکت ۵۰-۵۰ است که بنیاد اجرا تا استهلاک سرمایه و تأمین سود مورد انتظار را برعهده دارد.

معاون توسعه ساختمان بنیاد با بیان اینکه براورد می‌شود قطعه یک حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته باشد، گفت: قطعه دوم آزادراه نیز با احتساب ساخت تونل‌های شرقی و غربی حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

خواجه‌دلویی گفت: در قطعه ۳ مطالعات در حال انجام است اما پیش‌بینی می‌کنیم هزینه اجرای این قطعه نیز ۴ هزار میلیارد تومان باشد./

نظر شما