شناسهٔ خبر: 14866 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حسین‌زاده در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

مسکن مهر با ضریب خطای بسیار بالا توسط دولت قبل اجرا شد/ وزارت‌نیرو و بانک‌ها به وظایف خود برای تکمیل پروژه‌ها عمل کنند

عبدالکریم حسین زاده عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از همراهی نکردن بانک‌ها، وزارت نیرو و وزارت نفت در اتمام مسکن مهر گفت: وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم متعهد شد تا پروژه مسکن مهر را به رغم اشتباهات فراوان در اجرای آن به اتمام برساند.

عبدالکریم حسین‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اجرای طرح مسکن مهر از ابتدا تا به امروز و ادامه آن توسط وزارت راه و شهرسازی گفت: مسکن مهر از آغاز فعالیت تا به امروز به عنوان پروژه‌ای دولتی شروع به کار کرد. دولت اساسا مسکن‌ساز نیست و باید راهبر، برنامه‌ریز، ناظر و سیاستگذار باشد اما در این پروژه عملا دولت قبل در اجرا وارد شد و این اشتباهی بود که رخ داد و دولت به عنوان بزرگ‌ترین مسکن‌ساز در عرصه ساخت و ساز ورود پیدا کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم متعهد شد تا پروژه مسکن مهر را به رغم انتقادات فراوان به اتمام برساند افزود: مسکن‌مهر در حال حاضر مشکلات فراوانی دارد و به عقیده من از همان ابتدا نیز ساخت مسکن مهر نباید توسط دولت انجام می‌گرفت. در ساخت مسکن باید انبوه‌ساز واقعی و بخش خصوصی شناسایی شوند و اجرای ساخت و ساز به آنها محول شود و نقش دولت در این چرخه اقتصادی باید نظارت کامل بر اجرای ضوابط و تعهدات باشد.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس‌شورای‌اسلامی ادامه داد: مسکن‌مهر ایرادات عمده‌ای دارد که شامل مکان‌یابی‌های نادرست و دیده‌نشدن به عنوان واحد همسایگی و بهره‌مندنشدن از زیرساخت‌های لازم است و اینها تبعاتی بود که ساکنان مسکن مهر با آن در طی سالیان مواجه شدند. در حال حاضر بسیاری از ساکنان مناطقی که مسکن مهر در آنها وجود دارد از امکانات لازم برای یک زندگی شهروندی محروم هستند.

ساخت مساکن مهر در شهرهای جدید عقلانی نبود

نماینده عضو مجلس نهم گفت: واحدهای مسکن مهر نباید در شهرهای جدید ساخته می‌شدند زیرا شهرهای جدید به اندازه کافی تبدیل به شهرهای خوابگاهی شده‌اند و پذیرش مردمی کمی دارند. مکان‌یابی شهرهای جدید باید در سکونتگاه‌های غیررسمی یا بافت‌های فرسوده رخ می‌داد تا با این اقدام ضمن احیای بافت‌های شهری و ارگانیک، استقرار امنیت حین حوادث، سوانح و بحث مدیریت‌بحران در آنها و اصلاح دسترسی‌ها، واحدهای مسکونی جدید را نیز تولید می‌کردیم و از زیرساخت‌های موجود در بافت‌های فرسوده استفاده لازم را می‌بردیم زیرا امروزه بافت‌های فرسوده مشکلات زیرساختی ندارند.

حسین‌زاده ادامه داد: شکل‌گیری هویت محله‌ای در بافت‌های‌فرسوده وی‍ژگی مهمی است که مسکن مهر فاقد آن هستند و افرادی که ارتباطی با یکدیگر ندارند در بازه‌های جمعیتی متفاوت با شغل‌ها، فرهنگ و طبقات مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند که همین قرار‌گیری نامتوازن و نداشتن هویت محله‌ای زندگی در این خانه‌ها را با دشواری روبه‌رو کرده است. در حالیکه در بافت‌های فرسوده هویت محله‌ای و حس همبستگی موجب می‌شود تا اگر ساخت و سازی نیز در آن محلات انجام بگیرد شناسنامه محلات به هم نخورد. در عین‌حال مسیرهای ارتباطی و زیرساخت بافت‌های فرسوده در این محلات نیز دوباره‌سازی و مقاوم‌سازی خواهند شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تصمیم وزارت راه و شهرسازی مبنی بر عدم شروع پروژه‌های جدید مسکن توسط دولت را تصمیمی به‌جا و عقلانی می‌دانم. از سوی دیگر با شروع پروژه مسکن مهر برای بخش‌هایی از اجتماع حقی ایجاد شده که این حق باید عملیاتی شود. در حال حاضر کارهایی که به صورت ستادی انجام می‌شوند قابل‌قبول هستند و وزارت‌خانه‌های نیرو، نفت و همچنین بانک‌ها باید دست به دست هم بدهند تا پروژه‌های باقی مانده مسکن به سرانجام برسد.

وی در ادامه گفت: یکی از معضلات اساسی ما در حوزه مسکن مهر عدم همکاری بانک‌ها به ویژه بانک مسکن است که این مسئله مشکلاتی را برای مجری اصلی آن یعنی وزارت راه و شهرسازی ایجاد کرده است. به همین‌خاطر بانک‌ها باید همکاری کنند تا این مشکل هرچه سریعتر حل شود و ما برای تامین مسکن در سال‌های آینده برنامه‌ریزی منظمی داشته باشیم.

این نماینده مجلس درباره پیشنهادات خود گفت: برای چنین پروژه‌هایی باید نیازسنجی و ‌هدف‌گذاری دقیق صورت بگیرد و با یک برنامه مدون پیش برویم نه این‌که مانند آنچه که در مسکن مهر رخ داد کاملا به صورت اتفاقی پیش برویم. در ساخت مسکن مهر در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر دچار مشکلات فراوانی شدیم و شهرهایی که توپوگرافی خوبی داشتند و نیازی به بلندمرتبه سازی در آنها نبود بی‌ضابطه بلند شدند و مشکلات فرهنگی و زیستی فراوانی برای ساکنان پیش آمد.

ضریب‌خطای دولت دهم در اجرای قانون دسترسی طبقات فاقد مسکن بالا بود

حسین‌زاده ادامه داد: «دسترسی طبقات فاقد مسکن به مسکن» قانونی بود که در مجلس تهیه شد که بر اساس آن قانون، دولت‌ها روش‌های اجرایی مختلفی را پیش می‌گیرند. به عنوان نمونه دولت قبل معتقد به مسکن مهر بود که ضریب خطای بسیار بالایی داشت و دولت جدید مسکن اجتماعی را مطرح می‌کند. معتقدم قبل از هرگونه طرح تدوین مسکن، آسیب‌شناسی انجام بگیرد. بدین معنا که بررسی کنیم و ببینیم که در ۳۵ سال اخیر چگونه مسکن ساختیم، نیازهای مردم چه بود و به چه اهدافی دست یافتیم، نقاط ضعف ما کجاست و چه نیازهایی برای امروز جامعه و افق آینده داریم و بر اساس آن و نه بر اساس جهان بینی خود مسکن تعریف کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در تمام دنیا رویکرد به این گونه است که از مردم نیازشان را می‌پرسند و بر اساس آن مسکن می‌سازند. سوال این است که چرا ما پس از سنوات متوالی نتوانستیم مسکن را از کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل کنیم. متاسفانه خودرو نیز در کشور ما کالایی سرمایه‌ای است و اگر این کالا از بین برود کل سرمایه به نابودی می‌انجامد. همچنین حباب‌های قیمت‌ غیرواقعی مسکن نیز از مهمترین موضوعاتی است که دست اندارکاران و سیاستگذاران حوزه ساخت و ساز باید به آن توجه کنند و برای آن برنامه‌ای تعریف کنند.

حسین‌زاده تاکید کرد: باید برنامه‌ریزی کنیم و جامعه واقعی نیازمند مسکن را شناسایی کنیم، به نیازهای مردم توجه کنیم و ببینیم نیاز واقعی آنها چیست و بر همان اساس پیش برویم تا شهرسازی ما مقیاسی انسانی پیدا کند.

وی درباره برنامه‌های مجلس برای ترغیب بانک‌ها به دادن تسهیلات خرید مسکن و رونق این بخش گفت: مجلس می‌تواند قوانینی تدوین و بر اساس آن تکالیفی را برای بانک‌ها تعیین کند. ما نمایندگان مجلس از یک طرف به سیاستگذاران و مجریان اصلی اجرای طرح مسکن به ویژه مسکن مهر فشار می‌آوریم که این طرح را به اتمام برسانند و در قبال آن نیز باید کمک کنیم تا شرایط اجرای آن محقق شود که این شرایط با مهیا شدن تسهیلات میسر می‌شود.

این نماینده با بیان این‌که در ماه‌های اخیر جلسات متعددی را با بانک‌های دخیل در امر مسکن برگزار کردیم اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم افزود: در اتمام پروژه مسکن مهر اگر مجموعه تصمیم گیران و سیاستگذاران کلان به توافق نرسند و بانک‌ها نیز قدمی جلو نگذارند اتمام پروژه‌هایی نظیر مسکن مهر انجام شدنی نیست.

امروز در بخش‌های زیادی از کشور برای تکمیل ساخت و ساز مسکن مهر در افزایش وام ۲۵ به ۳۰ میلیون تومانی با مشکل مواجهیم. هرچقدر که این پروژه‌ها به تاخیر می‌افتند هم زمان تکمیل آنها به تاخیر می‌افتد و هم هزینه‌های تامین جنبه‌های اجتماعی و امنیتی آنها افزایش می‌یابد. بانک باید این موضوع را بپذیرد و کمک کند.

حسین زاده در پایان گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که بانک مسکن به طور جدی وارد پروژه‌ها نمی‌شود و در برخی از استان‌ها نیز کارشکنی‌هایی صورت می‌گیرد که هرچه زودتر باید این عدم همکاری خاتمه یابد. اتفاقی در دولت قبل رخ داد و آن هم اشتباهات ساختاری مسکن مهر بود اما  مردم به رغم مشکلات موجود توقع دارند ساخت این پروژه‌ها خیلی سریع به اتمام برسد. بانک باید با تمام قوا برای اجرای مسکن مهر به کمک وزارت راه و شهرسازی بیاید. /

نظر شما