شناسهٔ خبر: 14998 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی خبر داد:

اعطای مالکیت به ساکنان خانه‌های بدون سند/ ابلاغ مجوز پرداخت ۵۵ هزار فقره وام بافت فرسوده

سعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از تبادل اراضی وقفی در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اراضی در اختیار شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن برای رفع مشکل ساکنان خانه‌های وقفی مشهد خبر داد و گفت: اعطای ۵۵ هزار فقره وام بافت فرسوده از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به بانک مسکن ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی در حاشیه سومین نشست کارگروه بهسازی بافت‌های نابه‌سامان شهری اجلاس وزیران مسکن و شهرسازی کشورهای آسیا و اقیانوسیه که پیش از ظهر امروز یکشنبه هشتم آذر در هتل لاله تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی برای رفع آسیب‌های موجود در حوزه مدیریت توسعه شهری، ایجاد شبکه‌های همکاری است که ستاد ملی بازآفرینی شهری یکی از این شبکه‌های همکاری است. در این ستاد به عنوان بزرگ‌ترین شبکه همکاری و در مقیاس ملی، جلسات منظمی را با حضور ۲۲ دستگاه اجرایی و وزارت‌خانه برگزار کرده‌ایم و اعضا نیز از طریق هماهنگی، همفکری و هم‌راستاسازی سیاست‌ها و منابع خود، اقدامات بهسازی و نوسازی شهری را در کشور مدیریت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: امروز نیز نشستی با حضور نمایندگان کشورهای عضو اجلاس وزیران مسکن و شهرسازی کشورهای آسیا و اقیانوسیه تشکیل شده که به نوعی یک شبکه همکاری در مقیاس بین‌المللی و برای برقراری ارتباط با همتایان خود در کشورهای عضو برای برطرف کردن دغدغه‌های شهری مانند مسکن، حوادث و مخاطرات طبیعی، تأمین مالی مسکن، مدیریت شهری و رفع مشکلات بافت‌های نابه‌سامان و برنامه‌ریزی شهری و روستایی است؛ اعضای این اجلاس از سال ۲۰۰۴ دور هم جمع شده‌اند و هر دو سال یک بار یکی از کشورهای عضو ریاست اجلاس را بر عهده می‌گیرد. ایران نیز ریاست کارگروه بهسازی بافت نابه‌سامان شهری را بر عهده دارد.

وی افزود:‌ مدیریت شهری و شهرداری‌ها و همچنین دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی از گروه‌های هدف این نشست است و نتایج و تجارب آن از طریق دبیرخانه در سئول به کشورهای عضو منتقل می‌شود. سه‌شنبه همین هفته (دهم آذر) نیز جلسه هیئت رئیسه کارگروه را با حضور همه اعضا برگزار می‌کنیم.

آخرین وضعیت اعطای وام بافت فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اعطای ۵۵ هزار فقره وام بافت فرسوده از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به بانک مسکن ابلاغ شده است ما تا پایان سال موظفیم که متقاضیان دریافت تسهیلات نوسازی را از طریق بانک مسکن و سایر بانک‌هایی که در این زمینه همکاری کرده‌اند، از این وام بهره‌مند کنیم. این وام برای کلانشهرها ۵۰ میلیون تومان به همراه ۲۰ میلیون تومان ودیعه مسکن است که سود آن به ۱۰ درصد کاهش می‌یابد و آن سود ۲۱ درصدی که بانک‌ها از متقاضیان دریافت می‌کنند با این ابلاغیه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، به ۱۰ درصد کاهش می‌یابد، البته این درصورتی است که متقاضیان، اجرای مبحث ۱۹ انرژی را در ساخت منازل رعایت کرده باشند وگرنه سود این وام به ۱۱ درصد افزایش می‌یابد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره زمان محقق شدن مابقی سهمیه امسال وام‌های بافت فرسوده اظهار کرد: قبلا ۵۵ هزار متقاضی و مشمول دریافت این وام را به بانک‌های عامل (ملی سپه رفاه تجارت و ...) که در این عرصه همکاری کرده‌اند معرفی کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود بانک‌های خصوصی نیز به این روند بپیوندند. فکر می‌کنم رقم ۱۲۰ هزار فقره برای اولین سال شروع برنامه پرداخت تسهیلات بافت فرسوده، با توجه به محدودیت‌های منابعی که در بانک‌ها وجود دارد، رقم مناسبی باشد. امیدوارم در سال آینده تعداد این تسهیلات به حداکثر تعداد پیش‌بینی‌شده در برنامه بهسازی بافت فرسوده برسد.

تفاهم‌نامه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و سازمان ملی زمین و مسکن

ایزدی با بیان اینکه یکی از معضلات بزرگ امروز شهرها، بخشی است که ساکنان، مالکیتی بر خانه‌هایی که در آنها زندگی می‌کنند، ندارند، ادامه داد: طرح بزرگ و ملی‌ای به طور مشترک میان شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و سازمان ملی زمین و مسکن طی توفق نامه‌ای در دست تهیه است که این هفته این توافق‌نامه نهایی می‌شود؛ در این توافق‌نامه سازمان ملی زمین و مسکن حق مالکیت را به متقاضیان دریافت مالکیت اعطا می‌کند و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز با طرح‌هایی که اجرا می‌کند این مناطق را وارد برنامه‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های هدف می‌کند. بنابراین ضمن اعطای مالکیت به ساکنان، مسکنی را تأمین می‌کنیم که دولت در آن نقش حداقلی دارد ولی با رضایت‌مندی‌ که برای ساکنان به وجود می‌آورد، می‌تواند بخش‌های عمده‌ای از بافت‌های شهری را بهسازی و نوسازی کند. عمده واحدهای فاقد سند، در بافت‌های هدف بهسازی شهری قرار دارند.

وی اظهار کرد: بعد از تصویب سند ملی بازآفرینی شهری، محدوده‌های نابه‌سامان شهری ایران به محدوده ۱۳۰ هزار هکتاری رسیده است و دیگر شامل ۷۶ هزار هکتار بافت فرسوده به تنهایی نیست؛ بلکه ۵۶ هزار هکتار محدوده‌های حاشیه‌ای شهرها نیز به این بافت‌ها افزوده شده‌اند؛‌ بنابراین همه ۱۳۰ هزار هکتار محدوده بافت‌های ناکارآمد مشمول این طرح می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح مشترکی که شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در اراضی وقفی مشهد پیاده کرده است، گفت: این توافق‌نامه می‌تواند در صورت موفقیت در این شهر، به همه بافت‌های وقفی در سراسر کشور تعمیم یابد. در این طرح مشترک و توافق‌نامه قرار است شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همه زمین‌های وقفی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی را تبدیل به احسن کند؛ اسم این طرح را «تبدیل به احسن رقبات وقفی» گذاشته‌ایم؛ اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی زمین‌های وقفی حاشیه مشهد را با زمین‌های در اختیار شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن در یک منطقه متمرکز در مشهد مبادله می‌کند. اجرای این طرح موانع بر سر راه بهسازی اراضی وقفی را برطرف می‌کند./

نظر شما