شناسهٔ خبر: 15033 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

کرمانی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

فعالیت ۷۵۰۰ آژانس فروش بلیت هواپیما در کشور/ زمان تسویه حساب آژانس‌ها با ایرلاین‌ها در پروازهای داخلی و خارجی/ شرط بقای فعالیت آژانس‌ها در بازار

آژانس هوایی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از فعالیت ۷۵۰۰ آژانس فروش بلیت هواپیما در کشور خبر داد و گفت: در آینده آژانس‌هایی که حرفه‌ای‌تر هستند می‌توانند در بازار رقابتی فروش ‌بلیت هواپیما حضور داشته باشند.

محمد حسن کرمانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره تسویه نرخ بلیت با شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: زمان تسویه حساب‌ بین شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌ها در پروازهای بین‌المللی و داخلی متفاوت است. براساس مقررات یاتا (انجمن بین المللی هوانوردی) مبلغ دریافتی از مسافران بابت بلیت‌های پروازهای خارجی برنامه‌ای هر ۱۵ روز بین آژانس‌ها و ایرلاین‌های داخلی و خارجی تسویه می‌شود.

وی با بیان اینکه پروازهای خارجی ایرلاین‌های داخلی نیز مشمول مقررات یاتا است، افزود: فروش بلیت‌های پروازهای خارجی حد فاصل یکم تا پانزدهم هر ماه میلادی تا سی و یکم آن ماه میلادی و همچنین فروش بلیت‌های پروازهای خارجی حد فاصل شانزدهم تا سی‌ویکم هر ماه میلادی تا پانزدهم ماه میلادی بعد با ایرلاین‌ها تسویه می‌شود.

کرمانی گفت: مقررات تسویه حساب آژانس‌ها با ایرلاین‌ها برای مبالغ دریافتی از مسافرانی در پروازهای داخلی نیز تابع قوانین داخلی است به طوری‌که مبلغ بلیت پروازهای داخلی که به صورت سیستم رزرو (خارج از تور و چارتر) به فروش می‌رسد بین ۵ تا ۷ روز پس از فروش تسویه می‌شود.

وی گفت: البته تسویه حساب مبلغ دریافتی از مسافران برای بلیت پروازهای چارتری مشمول این مقررات نمی‌شود و خارج از ضوابط مقررات متعارف٬ براساس تفاهم و قرارداد شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌ها است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره تعداد آژانس‌های مسافرتی فروش بلیت هواپیما در سطح کشور گفت: در حاضر بیش از ۲۵۰۰ آژانس هواپیمایی دارای مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری (مجوز بند الف) و حدود ۵ هزار آژانس هواپیمایی دارای مجوز از سازمان میراث فرهنگی (مجوز بند ب) در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

کرمانی با بیان اینکه تکنولوژی و فناوری با صنعت هوانوردی کشور گره خورده است گفت: خرید آنلاین سهمی از بازار فروش بلیت هواپیما را به خود اختصاص داده و در آینده نیز این سهم افزایش می‌یابد اما سهم دیگری از بازار آنلاین که حرفه‌ای و پیچیده است در اختیار آژانس‌های هواپیمایی باقی می‌ماند. طبیعی است در آینده آژانس‌هایی که حرفه‌ای‌تر هستند می‌توانند در بازار رقابتی فروش ‌بلیت هواپیما حضور داشته باشند چراکه شرایط ادامه حیات دفاتر فروش بلیت هواپیما سخت‌تر می‌شود./

نظر شما