شناسهٔ خبر: 15065 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در جلسه مدیرعامل راه آهن با استانداران گیلان، مازندران و گلستان تاكید شد؛

برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات و ترانزیت در كریدور شمال-جنوب

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن، معاون اجرایی و اطلاع‌رسانی مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام و استانداران شمال كشور در جلسه‌ای در خصوص اتصال مراكز اصلی حمل بار و مسافر به محور شمالی كشور و تقویت كریدور شمال-جنوب به منظور توسعه صادرات و ترانزیت تبادل نظر و تاكید كردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه آهن در جلسه‌ای كه با حضور استانداران گیلان، مازندران و گلستان برگزار شد گفت: با توجه به گستردگی پروژه‌های كریدور شمالی كشور و با در نظر داشتن شرایط موجود عموما نمی‌توان از طریق بودجه‌های دولتی نسبت به اجرای این پروژه‌ها اقدام كرد و باید با استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی و دولتی آنها را به سرانجام رساند.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به توافق كشورهای ایران، تركمنستان، قرقیزستان و تاجیكستان و آذربایجان در خصوص استاندارد شدن خطوط كریدور شمالی تاکید كرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی چینی‌ها به منظور احیا جاده ابریشم در صورتی كه بتوانیم با استانداردشدن خطوط ریلی شمال كشور این محور از جاده ابریشم بگذرد می‌توانیم دستاوردهای قابل قبولی را شاهد باشیم.

در این جلسه غلامرضا فروزش معاون اجرایی و اطلاع‌رسانی مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام در این جلسه با اشاره به ظرفیت و پتانسیل موجود در شهرهای شمالی كشور به توسعه خطوط ریلی این منطقه و اتصال آن بر كریدورهای شمال- جنوب تاكید كرد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی چینی‌ها به منظور احیا جاده ابریشم و اختصاص ۶۰۰ میلیارد دلار به این پروژه این نكته حاصل می‌شود كه مزیت‌های نسبی بالایی در آن وجود دارد.

وی افزود: این میزان سرمایه‌گذاری بر روی چنین پروژه‌ای نشان از مزیت نسبی بالای آن دارد و در حال حاضر نیز بخش خصوصی برای حضور در پروژه‌های زیر بنایی در استان‌های شمالی علاقمند است.

فروزش تصریح كرد: با توجه شرایط موجود باید از كلیات در این پروژه‌ها خارج و به سمت عملی شدن آنها گام برداشت و در نهایت از نتایج اجرای آن در استان‌های شمالی كشور بهره برد.

براساس این گزارش در این جلسه استانداران شمال كشور بر مساله توجه بیشتر به حوزه ریلی تاكید و اعلام كردند: راه آهن به عنوان یكی از شقوق حمل و نقلی پاك بهترین ابراز برای تردد مسافران و جابه جایی بار در این بخش خواهد بود ضمن اینكه ظرفیت متراكم استان‌ها در ناحیه شمال كشور ارزش افزوده خطوط ریلی را بالا می‌برد.

گفتنی است در این جلسه بر تكمیل كریدور ریلی شمال البرز تاكید و ابراز امیدواری شد تا با تكمیل شدن این خطوط شاهد گسترش ترانزیت شرق غرب و شمال جنوب و همچنین ارتقا سطح خدمات به مسافران این كریدور باشیم. /

نظر شما