شناسهٔ خبر: 15066 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

سرمایه‌گذاری جدید در صنعت هوانوردی با آزادسازی نرخ بلیت‌/ تاثیر تصفيه دارایی‌های سمی بانک‌ها بر کاهش نرخ سود تسهیلات

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاثیرات آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: اگر نرخ بهره تسهیلات از تورم بالاتر باشد گرایش سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصاد کاهش می‌یابد و سرمایه‌ها به سمت بخش غیرواقعی اقتصاد حرکت می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در حاشیه همایش عبور از رکود اقتصادی که بعد از ظهر امروز دوشنبه نهم آذر در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: مجلس شورای اسلامی بر اساس برنامه پنجم توسعه، دولت را موظف کرده بود تا نرخ بلیت هواپیما را در یک مقطع شناور و در مقطعی دیگر کاملا آزاد کند. در حال حاضر آزادسازی نرخ بلیت را در ۱۷۰ مسیر انجام داده‌ایم و مسیرهایی که هنوز آزادسازی نرخ‌ها در آن‌ها انجام نشده است مسیرهای پروازی به مقاصد مناطق کمتربرخوردار هستند و باید در این مقطع توجه بیشتری به آن‌ها شود و این مسیرها همچنان مشمول قیمت‌گذاری هستند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نتایج آزادسازی نرخ بلیت هواپیماها گفت: باید به سمتی برویم که شرکت‌های هواپیمایی بدهی خود را پرداخت کنند و سطح سرویس‌ها را نیز افزایش دهند.

وی افزود: وقتی که از شرکت‌های هواپیمایی سوال می‌شود که چرا سطح سرویس‌ها پایین است می‌گویند که قیمت بلیت‌ها به ما تحمیل می‌شود. ما به تدریج می‌خواهیم کاری کنیم که هم سطح سرویس ایرلاین‌ها افزایش یابد، هم بدهی آن‌ها پرداخت شود و هم اینکه سرمایه‌گذاری جدیدی در صنعت هوایی رخ دهد. چون در دوره پسابرجام اگر بخواهیم هواپیمای جدید بخریم باید شرکت‌های هواپیمایی بتوانند در یک بازار رقابتی هزینه خرید هواپیما را تأمین مالی کنند.

آخوندی در پاسخ به سوالی درباره بانک تصفيه گفت: ایجاد این بانک یک پیشنهاد شخصی است نه مصوبه و نظر دولت؛ اعلام می‌شود بانک‌های ایران بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی سمی دارند یا اینکه قدرت وام‌دهی آن‌ها کاهش یافته است. مهم‌ترین وظیفه دولت توانمند کردن بانک‌ها است تا در نتیجه آن بانک‌ها بتوانند به خروج کشور از رکود اقتصادی کمک کنند.

وی با اشاره به ایجاد چنین بانکی در آسیای شرقی و اروپایی در بحران اقتصادی ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ اظهار کرد: سهامداران این بانک می‌توانند بخش دولتی، عمومی یا خصوصی باشند ولی مهم‌ترین کاری که این بانک باید انجام دهد این است که دارایی‌های سمی را یک جا بر عهده بگیرد و مأمور وصول آن‌ها شود تا بانک‌ها سبک شده و قدرت وام‌دهی آن‌ها افزایش یابد. در حالی که در حال حاضر بیشتر وقت مدیران بانک‌ها صرف اين موضوع مي‌شود که چگونه دارایی‌های سمی را تصفيه کنند.

وزیر راه و شهرسازی درباره میزان اثرگذاری تصفيه دارایی‌های سمی بانک‌ها در قدرت وام‌دهی بخش مسکن آن‌ها گفت: مهم نیست که بانک‌ها به چه بخشی وام بدهند، مهم این است که میزان نقدینگی بانک‌ها برای وام‌دهی بسیار پایین است و اگر قدرت وام‌دهی بانک‌ها افزایش یابد تسهیلات خرید مسکن نیز افزایش می‌یابد. ضمن اینکه تصفيه دارایی سمی بانک‌ها در کاهش نرخ سود تسهیلات نیز اثرگذار است. اگر نرخ بهره تسهیلات از تورم بالاتر باشد گرایش سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصاد نیز کاهش می‌یابد و سرمایه‌ها به سمت بخش غیرواقعی اقتصاد حرکت می‌کند./

نظر شما