شناسهٔ خبر: 15166 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

اسعدی سامانی در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد:

بهره‌برداری همه مردم از مزایای طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما/ عدم موفقیت ایرلاین‌ها در دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی/ هیچ ایرلاینی یارانه دریافت نمی‌کند/ تاسیس ایرلاین نیازمند ۱۵۶ میلیون دلار سرمایه

فرودگاه مهرآباد- سوار شدن به هواپیما دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما فرصت استفاده تمام اقشار جامعه با درآمدهای متفاوت و مختلف از هواپیما را فراهم می‌کند، گفت: بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی به رغم تلاش‌هایی که انجام دادند اما هنوز نتوانستند از ظرفیت و تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مقصود اسعدی سامانی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع «آزادسازی نرخ بلیت هواپیما» اظهار کرد: به رغم اجرای طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در ۱۷۰ مسیر اما هنوز افزایش نرخی در مسیرهای پروازی از سوی ایرلاین‌ها اعمال نشده است.

وی با تاکید بر اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما صرفا به منزله افزایش نرخ بلیت نیست گفت: قطعا در دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی که توسط سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است بر شفافیت نرخ‌ها و درج قیمت مسیرهای پروازی در سایت ایرلاین‌ها تاکید شده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: با توجه به اینکه اجرای آزادسازی نرخ بلیت از روز دوشنبه هفته گذشته نهم آذرماه به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده اما هنوز ایرلاین‌ها در ارتباط با افزایش نرخ هیچ اقدامی نداشتند. اما برخی از آژانس‌های هواپیمایی که از گذشته برخی پروازها را به صورت چارتری در اختیار داشتند متاسفانه در این مواقع افزایش نرخ را در بلیت‌های چارتری اعمال کنند.

سامانی با اشاره اینکه افزایش قابل توجه نرخ بلیت برخی مسیرهای پروازی به دلیل تخلف برخی از آژانس‌های مسافرتی است گفت: وقتی آزادسازی نرخ اجرا می‌شود قطعا سازمان هواپیمایی کشوری دخالتی در قیمت‌گذاری مسیرهای پروازی نخواهد داشت بلکه سازمان هواپیمایی به عنوان متولی صنعت حمل و نقل هوایی وظیفه هدایت صنعت هوانوردی، راهبری، حمایت و نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی را دارد اما دخالت در امور بازرگانی مطلوب ایرلاین‌ها نیست و سازمان هواپیمایی با اجرای این قانون به دنبال دخالت در قیمت گذاری بلیت ۱۷۰ مسیر پروازی آزاد شده نیست.

وی ادامه داد: البته در حال حاضر نرخ بلیت ۸۷ مسیر پروازی کم تردد و فرودگاه‌های کمتر برخوردار آزاد نشده بلکه همچنان حمایتی و تابع نرخ‌گذاری سازمان هواپیمایی کشوری است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در ادامه درباره علت عمر بالای هواپیماهای ایران گفت: واقعیت این است که پیر بودن هواپیماهای کشور یا پیر متولد شدن شرکت‌های هواپیمایی معلول تکلیفی بودن نرخ بلیت پروازهای داخلی بوده است. آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در اکثر کشورهای دنیا اجرا شده است به طوریکه در سال ۱۹۷۸ در آمریکا آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اعمال شد و به تدریج در سایر کشورها اجرا شد.

سامانی در پاسخ به این سوال که چرا به رغم اقتصادی نبودن نرخ مسیرهای پروازی اما طی چندسال اخیر شرکت‌های هواپیمایی جدید راه اندازی شدند گفت: تاسیس این شرکت ها به دلیل نیاز کشور و ایجاد هم افزایی برای توسعه حمل و نقل هوایی کشور بوده است.

وی درباره اظهارات قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی مبنی بر بهره‌مندی ایرلاین‌ها از یارانه و عدم استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی برای توسعه گفت: در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی هیچ یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند؛ در خصوص استفاده از صندوق توسعه ملی باید گفت بسیاری از شرکت های هواپیمایی به رغم تلاش هایی که انجام دادند اما هنوز نتوانستند از ظرفیت و تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنند.   

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی نیز در واکنش به اظهارات حسینی‌صدر عضو کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر تمایل سرمایه گذارانی برای راه‌اندازی شرکت هواپیمایی با سرمایه ۴۰ میلیون دلاری گفت: بر اساس دستورالعمل سال گذشته سازمان هواپیمایی با عنوان آیین نامه تاسیس و فعالیت شرکت های هواپیمایی حدود ۱۵۶ میلیون دلار برای راه اندازی یک ایرلاین نیاز به سرمایه گذاری است.

سامانی درباره پرداخت خسارت از سوی شرکت های هواپیمایی به مسافران در زمان بروز تاخیرها یا لغو پروازها توضیح داد: یکی از شرکت های هواپیمایی بر اساس گزارشی که اعلام کرده بیش از ۳۰۰ میلیون تومان خسارت به مسافران پرداخت کرده است. سایر شرکت‌های هواپیمایی نیز این خسارات را پرداخت می کنند.

وی گفت: اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما فرصت استفاده تمام اقشار جامعه با درآمدهای متفاوت و مختلف از هواپیما را فراهم می کند، همچنین شرایط اقتصادی ایرلاین‌ها تغییر می کند و گردش مالی خارج از شرکتهای هواپیمایی به داخل شرکت ها منتقل می‌شود، ضمن اینکه امکان سرمایه گذاری جدید در صنعت حمل و نقل هوایی ایجاد خواهد شد./

نظر شما