شناسهٔ خبر: 15167 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد:

عدم پایبندی ایرلاین‌ها به تعهدات خود در برابر بروز تاخیرهای پروازی/ تفاوت نرخ بلیت هواپیما متناسب با ایام و ساعات خاص راهکار رفع مشکلات ایرلاین‌ها

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اگر در قیمت بلیت بین روزهای پرترافیک و کم ترافیک، ایام خاص و ساعات شبانه روز توسط شرکت‌های هواپیمایی تفاوت قائل شود بسیاری از مشکلات مالی آنها برطرف می‌شود، گفت: شرکت‌های هواپیمای در مقابل بروز تاخیرهای پروازی به تعهدات خود پایبند نیستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جعفر قادری شب گذشته به عنوان مهمان تلفنی گفتگوی ویژه خبری با موضوع «آزادسازی نرخ بلیت هواپیما» در پاسخ به این سوال که آیا بستر و شرایط اجرای این طرح آماده بود یا خیر؟ گفت: در شرایط فعلی به هیچ وجه بستر برای اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما آماده نبود. 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط رقابتی بین شرکت‌های هواپیمایی وجود ندارد گفت: متاسفانه شاهد انحصار چند قطبی در صنعت حمل و نقل هوایی هستیم به طوریکه تعداد محدودی شرکت هواپیمایی با تعداد محدودی ناوگان هوایی در خدمت مسافران هستند.

وی افزود: به رغم تسهیلات مجلس در برنامه های پنجم توسعه، بودجه های سنواتی و صندوق توسعه ملی در جهت توسعه ناوگان هوایی شرکت های هواپیمایی اما در چند سال گذشته اقدام خاصی در این راستا صورت نگرفته است.

قادری با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی از خدمات یارانه ای بهره مند می شوند، درباره اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی مبنی بر ناتوانی اقتصادی ایرلاین‌ها در توسعه ناوگان هوایی گفت: در همین شرایط تعداد محدودی از ایرلاین‌ها رشد مناسبی داشتند؛ بنابراین نشان می‌دهد سایر شرکت‌های هواپیمایی از نظر ساختار مدیریتی دچار مشکل هستند.

قادری گفت: هنوز نرخ بلیت متناسب با روزهای و ساعات مختلف متنوع و متفاوت نیست؛ در برخی از کشورها بلیت هواپیما با کسر بخشی از نرخ پیش فروش می‌شود که بخشی از منابع ایرلاین‌ها را تامین می کند اما در ایران این روش های ساده که می‌تواند بسیاری از مشکلات ایرلاین ها را رفع کند اجرا نمی‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: اگر در قیمت بلیت بین روزهای پرترافیک و کم ترافیک، ایام خاص و ساعات شبانه روز توسط شرکت‌های هواپیمایی تفاوت صورت بگیرد بسیاری از مشکلات مالی آنها برطرف می‌شود، ضمن اینکه برخی ایرلاین ها چند برابر ناوگان و زیرساخت ها با نیروی انسانی مازاد مواجه هستند که زیان های شرکت ها بیشتر به دلیل این ساختارهای اداری است.

وی همچنین با بیان اینکه شرکت های هواپیمای در مقابل بروز تاخیرهای پروازی به تعهدات خود پایبند نیستند، درباره ورود مجلس به موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: هر وقت صحبت از آزادسازی شده است قیمت ها افزایش یافته بنابراین اگر کار به جاهای باریک کشیده شود قطعا مجلس ورود پیدا می کند./

نظر شما