شناسهٔ خبر: 15233 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عطرچیان خبر داد:

ترانزیت ۷میلیون و ۸۹۳ هزار تن كالا از مرزهای كشور در ۸ ماهه امسال

کامیون‌های خروجی از مرز بیش از ۷میلیون و ۸۹۴ هزار تن كالا طی ۸ ماهه سال ۹۴ از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی كشور ترانزیت شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، محمدجواد عطرچیان افزود: در پی اقدامات انجام شده از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و تقویت كریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران، هماهنگی با سازمانهای ذیربط و برنامه‌ریزی و فعال نمودن مناسبات ترانزیتی و حمل و نقلی با كشورهای منطقه، همچنین تعامل و همكاری بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل بین‌المللی در كشور طی مدت مذكور از مجموع كالاهای ترانزیت شده، ۳میلیون و ۵۶۷ هزار  تن را مواد نفتی و ۴ میلیون و ۳۲۶هزار تن را مواد غیرنفتی تشكیل داده‌اند كه عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی كالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع تركیبات شیمیایی، انواع پنبه، لوازم خانگی و مواد غذایی بوده است.

مدیركل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: در مدت زمان مذكور، از میان مرزهای كشور بندرعباس با ۲میلیون و ۲۰۸هزار تن معادل ۲۸ درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود كالا به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای پرویز خان با  ۲۴.۳ درصد، باشماق با ۱۱.۷ درصد و بازرگان با ۱۰.۹ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: در زمینه ترانزیت خروج كالا از كشور، بندر امام با ۲ میلیون و ۵۳۴ هزار تن معادل  ۳۲.۱ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس با ۱۰.۹  درصد،  لطف‌آباد با  ۷  درصد و سرخس با  ۶.۷ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

عطرچیان بیشترین حجم تردد كامیون‌های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد و افزود: از ۳۵۹ هزار دستگاه تعداد سفر كامیون‌های حمل كننده كالاهای ترانزیتی، ۲۲۷ هزار دستگاه معادل ۶۳ درصد توسط كامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیت‌ها از كشور حمل شده است.

وی اظهار كرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیك و ژئو پلتیك خود به عنوان چهار راه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای پتانسیل‌های كافی برای افزایش ترانزیت كالا و مسافر از طریق شیوه‌های گوناگون حمل و نقل است./

نظر شما