شناسهٔ خبر: 15243 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مشاور معاون شهردار تهران در گفتگو با پایگاه خبری:

انتقاد از بلندمرتبه‌سازی بی‌ضابطه در غرب تهران/ تراکم‌فروشی شهرداری به دلیل نداشتن درآمدهای شهری است

شراره معدنیان مشاور معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با انتقاد از بلندمرتبه‌سازی‌ در غرب تهران گفت: ترغیب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بلندمرتبه‌سازی‌های باضابطه می‌تواند راهکاری برای بهبودبخشیدن به وضعیت موجود و پاسخ به نیازهای مسکن شهروندان باشد.

شراره معدنیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره مشکلات تراکم فروشی‌های غیرمجاز در سراسر کشور گفت: شهرداری‌ها از سال ۶۲ به دلیل تغییرات نظام مدیریت شهری، مستقل شدند و نبود تعادل اقتصادی بین درآمد، هزینه و اختیارات برای ایجاد درآمدهای شهری در برخی برهه‌های زمانی مدیران شهری را ناچار به تراکم فروشی ‌کرد. درحالیکه در تمامی دنیا برنامه‌ریزی‌هایی همچون دریافت عوارض بهای خدمات محلی، دریافت عوارض نوسازی متناسب با رتبه شهری، دریافت مالیات بر ارزش افزوده، فروش اوراق مشارکت و رویکردهای اقتصادی نوین از جمله توجه به صنعت توریسم و تلفیق آن با مدیریت واحد شهری می‌توانند راهکارهایی جهت متناسب کردن دخل و خرج شهرها محسوب شوند.

مشاور معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در امور نظام مهندسی همچنین با اشاره به عدم تطابق طرح‌های جامع و تفصیلی و بی‌توجهی به طرح‌های بالادستی از سوی دستگاه‌های مجری گفت: در ادبیات اقتصادی برخی از شهرهای بزرگ دنیا شاهد هستیم که شهرداران از منابع مالی خوبی برخوردارند و برای تامین هزینه‌های خود ناچار به فروش تراکم غیرمجاز نیستند در حالیکه در ایران این شرایط وجود ندارد. باید شرایطی ایجاد شود تا دست شهرداری‌ها برای کسب درآمدهای پایدار باز شود. بدیهی است رونق اقتصادی سبب پیشرفت شهر در تمامی زمینه‌ها از جمله شهرسازی خواهد بود.

مشاور معاون شهرداری تهران ادامه داد: کلانشهر تهران در سال‌های دورتر توسط تراکم‌فروشی‌های غیرمجاز اداره می‌شد در حالیکه در سال‌های اخیر تلاش شهرداری‌ها برای رعایت قوانین رشد خوبی داشته است، بی‌تردید هیچ اصلاحی یک‌شبه انجام نمی‌شود و برای نهادینه‌کردن اصلاحات در یک سیستم باید برنامه‌ریزی کرد و ممارست به خرج داد.

معدنیان تعیین ضوابط بلندمرتبه‌سازی را راهکاری برای بهبود بخشیدن به وضعیت برخی از شهرها عنوان کرد و گفت: ترغیب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بلندمرتبه‌سازی‌های باضابطه می‌تواند راهکاری برای بهبودبخشیدن به  وضعیت موجود و پاسخ به نیازهای مسکن شهروندان باشد. اما اگر برنامه‌ریزی‌ها هوشمندانه نباشند و سرمایه‌گذاران در این حوزه ترغیب نشوند بیم آن می‌رود که این ضوابط فقط به یک نوع افزودن تراکم در کلانشهرها تبدیل شود.

وی ادامه داد: در کلانشهر تهران چشم امید همه مردم به کار مطالعاتی مشاوران است. تیمی که ضوابط بلندمرتبه‌سازی تهران را تدوین کرده است مطمئنا به مواردی همچون شرایط زیست‌محیطی کلانشهرها از جمله تهران و همچنین وضعیت ترافیک و سایر مسایل شهری توجه کرده و بر همان مبنا نیز ضوابط تدوین شده است.

معدنیان در پایان ساختمان‌های بلند خالی از سکنه را در غرب تهران نمونه‌ای از برنامه‌ریزی‌های نادرست برای مکان‌یابی ساخت ساختمان‌های بلند عنوان کرد و گفت: امید است برنامه‌ریزی‌ها و ضوابط برای سکونت در کلانشهر تهران به عنوان سکونت دائم دیده شود./

نظر شما