شناسهٔ خبر: 15259 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معصوم در جمع نمایندگان وزارت راه‌و‌شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال:

اجرای هزار حکم تخریب در تهران در سال جاری/ زمین‌خواری جرمی ساده نیست/ لزوم تهیه برنامه‌ای هوشمند برای حفظ حقوق بیت‌المال

نهمین هم اندیشی آموزشی مدیران و نمایندگان وزارت راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی و منابع طبیعی نماینده تام الاختیار وزیر راه وشهرسازی در شورای عالی حفظ حقوق بیت المال با اشاره به اجرای یک هزار حکم تخریب در هشت ماه گذشته و خلع ید حدود پنج میلیون متر مربع اراضی ملی در استان تهران گفت: برای جلوگیری از بروز چنین اقداماتی باید برنامه‌ای مدون و هوشمند داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین معصوم در نهمین هم اندیشی آموزشی مدیران و نمایندگان وزارت راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی و منابع طبیعی که امروز یکشنبه ۱۵ آذر ماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد اعلام کرد: دغدغه امروز ما که از سوی سازمان‌ها و نهادهای مربوط و همچنین از طرف مقام معظم رهبری  بر آن تاکید شده است انجام اقداماتی قاطع در خصوص مبارزه با بحث زمین خواری است. با توجه به سخنان رهبری که بارها نیز تکرار شده است جلسات متعددی از سال ۱۳۸۳ از سوی شورای حفظ حقوق بیت المال در این خصوص تشکیل شده که آثار مثبتی نیز تاکنون به همراه داشته است به همین دلیل ما این موضوع را در برنامه کاری خود قرار داده‌ایم تا بتوانیم با همدلی و اتحاد بیشتر این کار را دنبال کنیم. طبیعتا امروز این موضوع دغدغه ملی همه ماست و می‌دانیم که غفلت از محیط زیست چه بلایی برسر آیندگان و اقتصاد کشور خواهد آورد.

مشاور حقوقی و نماینده وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی در ادامه تقویت برگزاری شوراها را موثرترین راه فعلی برای مبارزه با این مشکل اعلام کرد و گفت: برگزاری جلسات در شوراهای مختلف مانند جلسه امروز جایگاه و آثار موثر خود را نشان داده‌اند. امروزه زمین‌خواری یک جرم ساده نیست، شاید در ابتدای امر، جرمی ساده به نظر می‌رسید ولی با گذشت زمان و انجام اقدامات موثر کیفری این مسئله تغییر ماهیت داد، به گونه‌ای که هرچقدر ما خودمان را بیشتر تجهیز می‌کنیم مجرمان نیز وضعیت جدیدی را ایجاد می‌کنند. در حال حاضر رسیدگی به شیوه‌های جعل، سندسازی و روش‌های دادگاهی را در دستور کار داریم که پیگیری یکی از این پرونده‌ها از ابتدا تا انتها نیروهای متعددی را درگیر و انرژی زیادی را صرف می‌کند.

وی افزود: امید داریم در جلسه امروز با یک هم اندیشی و وحدت نظر تجدید قوا کرده و برنامه‌های جدیدی را در بحث مقابله با زمین‌خواری در آینده کشورمان ایجاد کنیم. این امر تنها با صدور آیین‌نامه برطرف نمی‌شود بلکه باید با اتحاد اهدافی را که نظام جمهوری اسلامی بر عهده ما قرار داده عملیاتی کنیم.

نماینده تام الاختیار وزیر راه وشهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت المال در ادامه سخنان خود اظهار کرد: امروز در مسیر جدیدی قرار داریم به همین دلیل علی‌رغم تمام تلاش‌های انجام شده باید هم فکری بیشتری داشته باشیم تا به نتیجه مطلوب‌تری دست یابیم.

معصوم در ادامه در بخش دیگری از سخنانش زمین‌خواری را در نقاط مختلف کشور مانند بندرعباس، کیش و قشم پدیده‌ای اپیدمی خواند و گفت: درحال حاضر قصد داریم معاونت‌ها و بخش‌های مختلف را فعال‌تر کرده تا تقاضای حقیقی مقام معظم رهبری و همچنین مردم را محقق سازیم.

وی همچنین از اجرای یک هزار حکم تخریب در هشت ماه گذشته و خلع ید حدود پنج میلیون مترمربع از اراضی ملی در استان تهران با ارزش بالا خبر داد و گفت: بسیاری از این زمین‌ها و بناها شرایطی خاص داشتند. امیدواریم در جلسات آینده از تخریب این اراضی خبر نداده و بیانگر جلوگیری از بروز این تخلفات باشیم.

نماینده تام الاختیار وزیر راه وشهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت المال افزود: امروز با تکلیفی که رهبر معظم انقلاب برای همه ما تعیین کرده باید گام‌هایی اساسی در این زمینه برداشته و با تداوم برگزاری این نشست‌ها در حوزه اراضی و محیط زیست شاهد اتفاقات خوب و رفع تمامی نواقص شویم. ما درحال حاضر به مکانیزم اجرایی درستی رسیدیم بنابراین باید با ادامه این روند و تدوین برنامه‌ای مدون و هوشمند کار خود را جلو برده تا به تمامی اهداف ملی خود دست یابیم./

نظر شما