شناسهٔ خبر: 15288 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست پرسش و پاسخ دومین کنفرانس بناهای بلند مطرح شد:

گودبرداری‌های ۷۰ متری خطرناکی در تهران وجود دارد/ نابودی محیط‌زیست حاصل گودبرداری‌های بی‌ضابطه شهرهاست/ تلاش وزارت راه برای قانونمند کردن ساخت‌و‌ساز کلانشهرها

مظاهریان بهشتی در نشست پرسش و پاسخ دومین کنفرانس بناهای بلند گودبرداری‌های خطرناک در تهران به عنوان یکی از عوامل نابودی محیط‌زیست و مخدوش کردن حرکت آب‌های زیرزمینی مطرح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست پرسش و پاسخ دومین کنفرانس بناهای‌بلند با شعار اثرات بناهای بلند در حیات پایدار شهری امروز ۱۵ آذرماه در سالن اجتماعات وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. در این نشست حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و دبیرعلمی دومین کنفرانس بناهای بلند، سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و رئیس شورای سیاستگذاری دومین کنفرانس بناهای بلند به همراه محمدرضا حافظی، محمود گلابچی و منوچهر شیبانی‌اصل دبیران کارگروه‌های معماری و شهرسازی، تکنولوژی و ساختمان، قوانین و مقررات به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

دبیر کارگروه معماری و شهرسازی دومین کنفرانس بناهای‌بلند در پاسخ به انجام مطالعه برای گودبرداری و توجه به آن در ضوابطی که به زودی توسط شورای‌عالی معماری و شهرسازی ابلاغ می‌شود گفت: واقعیت این است که کلانشهرهای ما برای تامین مسکن به سمت ارتفاع رفتند و این رشد در طی دهه اخیر سرعت قابل توجهی گرفت. پیش بینی‌ها نیز حاکی است که به زودی تعاریف جدید و به‌روزی از ساختمان‌های بلند در کشور خواهیم داشت و از ضوابط فعلی که ساختمان‌های ۱۲ طبقه با بالا را بلند می‌داند عبور می‌کنیم.

محمدرضا حافظی گودبرداری‌هایی با عمق ۴۰ تا ۷۰ متر در تهران را از نمونه‌های خطرناک گودبرداری دانست و افزود: گودبرداری‌های غیرمجاز باعث می‌شوند محیط زیست به هم بریزد، درختان خشک شوند و مهمتر از آن حرکت آب‌های زیرزمینی مخدوش شود.

حافظی تاکید کرد: راه حل تامین پارکینگ در کلانشهرهایی همچون تهران ساخت پارکینگ‌های ۱۰ طبقه در زیرزمین نیست. همانطور که به ارتفاع اهمیت می‌دهیم باید به گودبرداری و روش‌های اصولی آن نیز توجه کنیم زیرا توجه به مسایل محیط زیستی باعث می‌شود تا از فجایعی که ممکن است بر اثر سهل‌انگاری برای نسل آینده پیش می‌آید جلوگیری کنیم.

وی گفت: گودبرداری‌های تهران آینده پایتخت را تهدید می‌کند زیرا هیچ ضابطه‌ای برای محدود کردن آنها وجود ندارد و حل این مسئله پرخطر در تهران نیازمند تصمیم مشترک سازمان‌ها و نهادهای متولی است. اگر حادثه‌ای رخ دهد امدادرسانی به ساختمان‌های زیر زمین بسیار دشوارتر از ساختما‌های بلند خواهد بود و یکی از پیام‌های این کنفرانس نیز دست یافتن به راه‌حلی برای تاسیسات و پارکینگ‌های بی‌ضابطه در زیر زمین است.

حامد مظاهریان در پاسخ به میزان توجه کنفرانس بناهای بلند به معماری ایرانی - اسلامی گفت: واقعیت این است که همین الان نیز ساختمان‌های بلند ساخته می‌شوند بدون آنکه توجهی به معماری ایرانی اسلامی در برخی از آنها لحاظ شده باشد. تلاش وزارت راه و شهرسازی ضابطه‌مند کردن ساخت و سازهای بلندمرتبه، مکان‌یابی‌های درست و علمی است و دومین کنفرانس بناهای بلند نیز در راستای تحقق همین اهداف و رسیدن به خرد جمعی در این باره گام برمی‌دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در همه جای دنیا ساخت بناهای بلند از ضوابط مشخصی پیروی می‌کند و به همین خاطر نیز ایران باید بتواند به ضوابط بین‌المللی و استاندارد برسد. به عبارتی دیگر ساخت ساختمان‌های بلند نباید مشکلات بیشتری را برای شهرها ایجاد کنند بلکه باید با آزادسازی زمین، زمینه ایجاد فضایی پایدار را فراهم آورند و هدف سمینار نیز ایجاد انتظام بیشتر در این‌باره است.

سیدمحمد بهشتی نیز در پاسخ به همین پرسش به تجربه موفق ایران در ساخت بناهایی همچون سلطانیه و عالی قاپو اشاره کرد و گفت: ساختمان‌های بلند در ایران در تاریکی ظهور پیدا کردند. بدین‌معنا میهمانان ناخوانده‌ای بودند که کسی از آنها دعوت نکرده بود و طبیعتا نیز ابعاد مهم اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، جمعیتی و هویتی در آنها مغفول ماند.

رنگ و عطر معماری ایرانی را در بناهای‌بلند انعکاس دهیم

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: دومین کنفرانس بناهای بلند به دنبال ارتباط بناهای بلند و معماری ایرانی است. اینکه برخی از ساختمان‌های بلند در طی سالیان بدون ضابطه و بدون توجه به معماری ایرانی اسلامی ساخته شد ناشی از مطالعه اندک بودند. باید توجه کنیم که ساختمان‌های بلند پدیده جدیدی در کشور نیستند. باید بتوانیم رنگ و عطر معماری ایرانی را در بناهای بلند انعکاس دهیم.

دبیر شورای سیاستگذاری دومین کنفرانس بناهای بلند درباره تدوین سند راهبردی و دستاوردهای کنفرانس گفت: این کنفرانس سند راهبردی تولید و تدوین نمی‌کند بلکه با آسیب شناسی و تحلیل وضعیت موجود و آنچه که باید باشد راهکارهای بهبود وضعیت را ارزیابی می‌کند. دستاورد نخستین کنفرانس بناهای بلند نیز تدوین ضوابط بلندمرتبه سازی است که به زودی در شورای‌عالی معماری و شهرسازی به تصویب می‌رسد.

بهشتی تاکید کرد: ماموریت این کنفرانس حل مشکل بلندمرتبه‌سازی نیست بلکه فضایی را فراهم می‌کند تا دسته‌های مختلف دانشگاهی و مسئولان موضوع را حل و فصل کنند.

یکی از اهداف کنفرانس ایجاد فضای گفتگو و تبادل تجربیات است

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره دستاوردهایی که از دومین نشست حاصل می‌شود به بیانیه‌ای در پایان روز دوم دی ماه اشاره کرد و گفت: کنفرانس بناهای بلند در صدد ایجاد فضای گفتگوست و در خلال سه روز نشست، بیانیه‌ای به عنوان جمع بندی تدوین می‌شود که دربرگیرنده خواسته‌ها و مسائلی است که در نشست‌ها مطرح شده و می‌تواند مسیر حرکت‌های بعدی را روشن کند.

مظاهریان افزود: مجموعه مقالات، گفتگوها و فضای حال حاضر نشان می‌دهد که کنفرانس می‌تواند قدم‌های موثری را برای حل و فصل موضوع بلند مرتبه‌سازی روشن کند.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی همچنین درباره تغییر احتمالی ضوابط بلندمرتبه‌سازی برای سال‌های آتی گفت: هدف از تعیین ضوابط بلندمرتبه‌سازی انضباط شهری است و اینکه تجربیات جهانی در بحث مقررات شهری و نظارت بر طراحی و ساخت لحاظ شوند. قوانین و ضوابط نیز در دوران‌های مختلف نیازمند به‌روز رسانی هستند.

وی با اشاره به تجربه ساخت ساختمان های بلند همچون پلاسکو در دوران مختلف گفت: تجربه نشان داده است که روند ساخت ساختمان‌های بلند در کشور افت و خیزهای فراوانی تا به امروز داشت و لازمه فرایند مهندسی به روز شدن مداوم است. 

ضوابط بلندمرتبه‌سازی هر ۲ تا ۳ سال به‌روز شوند

محمود گلابچی دبیر کارگروه تکنولوژی و ساختمان دومین کنفرانس بلند درباره تغییر احتمالی ضوابط بلندمرتبه‌سازی طی سال‌های آتی گفت: در همه موضوعات مهندسی و معماری و شهرسازی تجربه نشان داده است که ما نیازمند بازنگری و به روز کردن ضوابط هستیم. این کنفرانس تلاش می‌کند تا نیازهای واقعی جامعه را بررسی و تحلیل کند.

دبیر کارگروه تکنولوژی و ساختمان دومین کنفرانس بناهای بلند تاکید کرد: ضوابط بلندمرتبه‌سازی برای انطباق با خواسته‌های جامعه باید هر دو تا سه سال تجدیدنظر شود. مقررات سازمان‌های بین‌المللی نیز در ویرایش‌های جدید تغییر می‌کنند و ایران نیز باید این روش را دنبال کند.

گفتنی است دومین کنفرانس بناهای بلند با حضور استادان دانشگاهی و صاحبنظران معماری و شهرسازی از ۳۰ آذر تا ۲ دی ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار می‌شود. /

نظر شما