شناسهٔ خبر: 1537 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

روز چهارشنبه برگزار شد؛

جزئیات نشست هم‌اندیشی توانمندسازی پهنه‌های ناکارآمد شهر مشهد

نشست هم‌اندیشی توانمندسازی حاشیه‌نشینی مشهد نشست هم‌اندیشی جامع توانمندسازی پهنه‌های ناکارآمد شهر مشهد با حضور معاونان وزارت راه و شهرسازی و اساتید دانشگاه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نشست هم‌اندیشی جامع توانمندسازی پهنه‌های ناکارآمد شهر مشهد روز چهارشنبه(2مهر) با حضور مدیران وزارت راه و شهرسازی و اساتید و صاحب‌نظران در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه نریمان مصطفایی مدیرکل دفتر توانمندسازی و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی٬ گفت: هدف از برگزاری این نشست تدوین سند جامع و راهبردی برای مقابله با گسترش حاشیه‌نشینی در سطح کشور که به صورت پایلوت در شهر مشهد اجرا شود٬ است.

محمدعلی منصوری معاون مديريت شهرسازی و معماری اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز ضمن ارائه آمار از وضعیت حاشیه‌نشینی در شهر مشهد٬ گفت: تاکنون 3894 هکتار بافت فرسوده با جمعیت ثابت 883 هزار نفر در استان خراسان رضوی شناسایی شده‌ که به این میزان آمار باید 300 هزار اتباع غیر رسمی خارجی که شمارش نشده‌اند نیز افزوده شود.

وی با بیان اینکه شهر مشهد با دارا بودن 3هزار هکتار بافت فرسوده سومین شهر کشور از این حیث است٬ ادامه داد: این بافت‌های فرسوده در 8پهنه و 66 محله شناسایی شده که در 3پهنه اقداماتی برای توانمندسازی انجام شده است.

معاون مديريت شهرسازی و معماری اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه جلسات متعددی درستاد توانمندسازی و بافت های فرسوده با معاون عمرانی وزارت کشور برگزار شده است٬ تصریح کرد: برآیند این جلسات تدوین دو سند با محوریت پیش‌گیری در مواجه با سکونت‌گاه‌های غیر رسمی و توانمندسازی این سکونت‌گاه‌ها است.

احمد نوروزی مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت عمران و مسکن‌سازان منطقه شرق کشور٬ با بیان اینکه در زمان تصدی مسئولیت خود در شهرداری مشهد در سال 76 برای اولین بارمن بحث حاشیه‌نشینی در مشهد را عنوان کردم و این موضوع به بحث ملی تبدیل شد٬ گفت: مشکل اصلی در مواجه با بحث حاشیه‌نشینی برنامه ریزی نیست بلکه مشکل این است زمانی که تحقیقات به سرانجامی می‌رسد آن را رها می‌کنیم و با تغییر مدیریتی همه یافته‌ها به دست فراموشی سپرده می شود.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از گسترش بی‌رویه حاشیه‌نشینی در کلان‌شهرها باید ساختارسازی مناسبی انجام داد٬ افزود: ساختاری که ساخته می شود باید فرابخشی و پایدار باشد تا با تغییر مدیریتی تحقیقات و دست‌آوردها به دست فراموشی سپرده نشود.

شهردار اسبق مشهد با تاکید براینکه حاشیه‌شهر مشهد دارای یک‌میلیون نفر جمعیت است٬ تصریح کرد: باید ساختاری فرابخشی با حضور دستگاه‌های دولتی ٬ خصوصی و بخش عومی برای مقابله با این معضل تشکیل شود.

نوروزی به نقش مردم در مقابله با حاشیه‌نشینی اشاره کرد و گفت: بدون در نظر گرفتن نقش مردم نمی‌توان با این معضل مقابله کرد و باید برخی از امور اجرایی را به آنها بسپاریم.

حسین حاتمی‌نژاد استادیار دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه باید نگاه مدیران به فضای شهر تغییر کند٬ گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها 10هزار نفر حاشیه‌نشین در مشهد وجود داشت اما متاسفانه امروز این نرخ به یک‌میلیون نفر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: پیش از تخریب خانه‌های حاشیه شهر باید برنامه‌ای برای آنها و اسکان دادن جمعیت آنجا تدوین شود.

حاتمی‌نژاد با تاکید براینکه نهادهای مکمل باید برای توانمندسازی حاشیه‌های شهرها در کنار یکدیگر باشند٬ افزود: عدم مدیریت شهری یکی از مشکلات بر سر راه مقابله با حاشیه‌نشینی در کلان شهرها است.

استادیار دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران با بیان اینکه حاشیه‌نشینی فقرشهری است٬ تصریح کرد: باید بحث مالکیت‌٬ مسائل اجتماعی و نابرابری‌های اجتماعی  در حاشیه‌نشینی شهرها مورد توجه قرار گیرد.

رهنما استاد دانشگاه نیز با بیان اینکه حاشیه‌نشینی معلول رشد جمعیت است٬ گفت: درسیاست‌های رشد جمعیتی که در پیش گرفته شده باید به معضل حاشیه‌نشینی نیز توجه شود.

وی با تاکید براینکه 50 درصد از علت رشد حاشیه نشینی مربوط به مهاجرت بی‌رویه به شهرها است٬ ادامه داد: نابرابری در توزیع امکانات و تمرکز امکانات در کلان‌شهرها و عدم پاسخگویی ساختارهای گذشته دولتی از عواملی است که به حاشیه‌نشینی دامن می‌زند که باید فکرعاجلی در این‌باره اندیشیده شود.

محیط بخش استاد دانشگاه با بیان اینکه حاشیه‌نشینی دارای دو جنبه است٬ گفت: 2 جنبه مهاجرت به شهرها و غربالگری درون شهری باید در حاشیه‌نشینی مورد توجه قرار گیرد و برای حل این موضوع باید کلید توسعه شهرها را در محله‌ها جستجو کنیم.

نصرتی استاد دانشگاه نیز با بیان اینکه سندهای بی‌شماری برای توانمندسازی داریم٬ گفت: باید به دنبال اجرایی کردن این سندها برویم و آنها را با مشارکت مردم تکمیل کنیم.

پاپلی یزدی استاد دانشگاه نیز در این نشست هم‌اندیشی گفت: باید با برنامه‌ریزی‌های مدون سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی را به سمت نوسازی بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی سوق دهیم.

رحیم‌پور نماینده وزارت کارو رفاه و اموراجتماعی در ستاد توانمندسازی با بیان اینکه 70 درصد جمعیت مستقر در حاشیه شهر مشهد فاقد مهارت هستند٬ گفت: تلاش براین است با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و باهماهنگی سازمان فنی‌و حرفه‌ای اقدام به مهارت‌آموزی این افراد شود.

وی ادامه داد: باید آموزش و پرورش٬ بسیج٬ شهرداری‌ و خانه‌های محله را هسته‌های اشتغال برای افراد ساکن در مناطق حاشیه‌ای قرار دهیم.

رحیم‌پور با بیان اینکه باید از خیرین و پشتیبانان مشاغل خانگی برای فروش کالاهای تولید شده در حاشیه شهر استفاده شود٬ افزود: باید با اتخاذ سازوکارهای مناسب مواد اولیه و تجهیزات برای ایجاد اشتغال در مناطق حاشیه‌ای شهر مهیا شود که برخی زمینه‌ها در این خصوص آماده شده است.

نریمان مصطفایی مدیرکل دفتر توانمندسازی و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در پایان این نشست نیز با اعلام اینکه طرح برخورد ضربتی با پدیده حاشیه‌نشینی در شهر مشهد تهیه شده است٬ گفت: در نظر داشتیم نظرات کارشناسان را در این نشست دریافت و در سند نهایی بگنجانیم.

مدیرکل دفتر توانمندسازی و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی با اشاره به نظرات اساتید دانشگاه درباره ایجاد ساختارهای جدید برای مقابله با پدیده حاشیه نشینی٬ ادامه داد: من موافق ایجاد ساختارهای جدید نیستم بلکه باید ساختارهای جدید در دل شهرداری‌ها ایجاد شود تا در آینده بتوانند پاسخگوی مردم باشند و یا اینکه ساختار محلی که نمونه موفق آن را در شیراز و بجنورد شاهد هستیم ایجاد شود.

پایان پیام

نظر شما