شناسهٔ خبر: 15409 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

به بهانه نخستین سالگرد راه‌اندازی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منتشر شد

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی یک ساله شد/ دیدگاه‌های معاونان و مشاوران وزیر راه و شهرسازی درباره عملکرد پایگاه خبری

پایگاه خبری همزمان با نخستین سالگرد راه‌اندازی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی برخی از معاونان و مشاوران وزیر راه و شهرسازی دیدگاه‌های خود را درباره نحوه فعالیت یکساله پایگاه خبری و همچنین نقاط ضعف و قوت این رسانه بیان کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در طول یکسال فعالیت خود از ۱۸ آذر ماه سال ۹۳ تاکنون کوشیده است نگاهی جامع و بی‌طرف به حوزه‌های حمل‌ونقل و مسکن داشته باشد و فعالیت‌ها و عملکرد انجام شده در این حوزه را به اطلاع مردم برساند؛ فعالیتی که خبرنگاران پایگاه خبری معتقدند برای تاثبرگذاری حقیقی در وهله اول باید بی‌طرف باشد و از سوی دیگر به بیان ضعف‌ها، قوت‌ها و دغدغه‌های مسئولان و مردم اختصاص یابد. 

بی‌شک هیچ رسانه‌ای به ویژه رسانه‌های جوان نمی‌توانند به طور کامل از نقص و ضعف عاری باشند و برای رشد و پیشرفت نیازمند نظرات، پیشنهادات و انتقادهای صاحبنظران، مسئولان و به طور خاص مخاطبان خود خواهند بود. پایگاه خبری نیز همواره از انتقادات و پیشنهادها برای رسیدن به این رشد استقبال کرده و امیدوار است بتواند با به کارگیری شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، از رفتن به سمت رسانه‌ای دولتی که تنها به انعکاس اخبار مثبت از یک وزارتخانه اختصاص دارد پرهیز کند و با انتشار درست و دقیق اخبار به پلی میان مخاطبان و مسئولان تبدیل شود.

در همین راستا این رسانه از برخی معاونان و مشاوران وزیر راه و شهرسازی خواسته است نظرات خود را درباره عملکرد یکساله پایگاه خبری اعلام کنند تا با بهره‌گیری از نظرات، انتقادها و پیشنهادها در ادامه مسیری صحیح‌تر و عملکردی قابل‌قبول‌تر داشته باشد. در ادامه نقطه نظرات معانان و مشاوران وزیر راه و شهرسازی را بخوانید:

انتشار اخبار دقیق و موجز مخاطبان را به عمق مطلب رهنمون می‌کند

محمدجعفر علیزاده - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی کشور: به رغم کمبودهایی که در ابتدای این راه وجود داشت پایگاه خبری توانست فعالیت‌های قابل‌قبولی ارایه دهد. در بسیاری از موارد پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به عنوان یک مرجع عمل کرد و بسیاری از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها با منبع پایگاه به انتشار اخبار حوزه راه و مسکن پرداختند.

امیدوارم پایگاه خبری بتواند اخبار و اطلاعات وزارت راه و شهرسازی را با ویژگی‌های سرعت، دقت و موجز بودن مانند گذشته انعکاس دهد و هر روز نیز شاهد موفقیت بیشتر آن باشیم. تنها یک پیشنهاد دارم و آن هم این نکته است که بهتر است اخبار و گزارشات مربوطه علاوه بر دقت، از حجم کمتری برخوردار باشند تا مخاطب در سریعترین زمان ممکن به عمق مطلب رهنمون شود.

زمینه ارتباط میان مردم و مسئولان فراهم شود

دکتر محمدسعید ایزدی - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در حوزه بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی فعالیت قابل قبولی داشته و می‌تواند زمینه را برای ارتباط مستقیم مردم و مسئولان فراهم کند.

این پایگاه می‌تواند با پر کردن خلاهایی که مدیران سازمانی به آن توجه نکرده‌اند اطلاع‌رسانی صحیحی به مردم داشته باشد و ارتباط مناسبی بین دو حوزه مختلف وزارتخانه یعنی راه و مسکن ایجاد کند.

ضمن تبریک به خبرنگاران این رسانه، امیدوارم روند مثبت پیشرفت خبرنگاران پایگاه خبری همچنان تداوم داشته باشد.

خلأ ارتباطاتی وزارت راه و شهرسازی با حضور پایگاه خبری پر شد

دکتر حامد مظاهریان - معاون امور مسکن و ساختمان: خلا پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تا پیش از تاسیس، در وزارتخانه کاملا حس می‌شد و ارتباط ما با شهروندان و سایر رسانه‌ها دچار یک ضعف اساسی بود. پایگاه خبری توانسته است با حضورش و با اعضایی که احساس می‌شود این شغل را دوست دارند و با علاقه کار می‌کنند، به تدریج این خلأ ارتباطاتی وزارت راه و شهرسازی را پر کند.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تریبون تبلیغاتی تبدیل نشده

دکتر پیروز حناچی - معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی: به نظر می‌رسد پایگاه خبری وزارتخانه توانسته است در طی فعالیت یک ساله خود به مرجع مورد وثوقی برای بازدیدکنندگان تبدیل شود که این جایگاه بدون تردید به پشتوانه فعالیت توام با دقت و سلامت و صحت حاصل شده است.

نکته قابل توجه این است که پایگاه خبری وزارتخانه مانند تریبون تبلیغاتی وزارت راه و شهرسازی عمل نکرده، بلکه همچون یک خبرگزاری تخصصی، تلاش می‌کند دیدگاه‌ها و نظرات اساتید دانشگاه، پژوهشگران، جامعه حرفه‌ای، فعالان تشکل‌ها و بخش عمومی را نیز به مخاطبان خود عرضه کند که تصور می‌کنم این موضوع یکی از علل اصلی اقبال عمومی به پایگاه خبری است.

در سالگرد تاسیس پایگاه خبری، برای همکاران پرتلاش این حوزه آرزوی موفقیت روز افزون دارم و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های پایگاه خبری باشیم.

لزوم بمباران خبری مدیران وزارت راه و شهرسازی توسط خبرنگاران

دکتر اصغر فخریه کاشان - قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل: اطلاع‌‌رسانی منجر به آگاهی مردم می‌شود و این آگاهی‌بخشی دو حسن دارد. از یک طرف آنها می‌دانند تکالیف‌شان چیست و چه کارهایی را باید انجام دهند٬ از طرف دیگر متوجه می‌شوند چگونه آن کارها را با ایمنی بیشتر٬ مصرف انرژی کمتر و بهره‌وری بالاتر به سرانجام برسانند و به اهداف خود دست یابند. بنابراین اطلاع‌رسانی لازمه این است که ما شهروندانی داشته‌ باشیم که به تکالیف‌شان آشنا هستند.

همچنین به خبرنگاران پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی توصیه می‌کنم که کماکان همکاران ما را در وزارت راه و شهرسازی هدف بگیرند و به طور کامل به بمباران خبری و اطلاع‌رسانی بپردازد.

دقت در تولید اخبار فدای سرعت خبررسانی نشود

رحمت‌اله مه‌آبادی - مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور: خبرنگاران شاخص‌ترین، شجاع‌ترین و فرهیخته‌ترین نمایندگان برای پیگیری حقوق و احیای مطالبات مردمند. پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي در حوزه هوانوردي و صنعت هوايي داراي جايگاه مرجعيت خبري است. اين رسانه مرجع بايد مراقب باشد دقت در توليد اخبار فداي سرعت در انتقال اطلاعات و اخبار نشود.

مقابله با کلیشه‌سازی در اطلاع‌رسانی وزارت‌خانه

دکتر سعید معیدفر - مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی: یک سنت قبلی در وزارت راه و شهرسازی وجود داشت که شامل یک ماهنامه و یک سایت روابط عمومی می‌شد اما با تأسیس پایگاه خبری یک سبک جدید ایجاد شد که دارای تنوع و در عین حال پرمخاطب بود. با راه‌اندازی پایگاه خبری، تغییر رویه به سمت مخاطب‌محوری در دیگر رسانه‌های سنتی وزارت‌خانه نیز دیده می‌شود که از برکات پایگاه خبری است.

اکثرا بر این عقیده‌اند که اطلاع‌رسانی وزارت‌خانه از یک حالت کلیشه‌ای خارج شده است و تلاش می‌شود با مخاطبان ارتباطات بیشتری برقرار شود. سایت سنتی وزارت‌خانه نمی‌توانست با انواع رسانه‌های دنیای امروزی ارتباط برقرار کند. پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی فعالیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاری را در پیش گرفته  و توانسته به نیازهای به‌روز مخاطبان پاسخگو باشد.

لزوم نوآوری دائمی در پایگاه خبری

امیر امینی - معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل: با راه‌اندازی پایگاه خبری اخبار حوزه راه و شهرسازی به طور سریع در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد. مجموعه اخبار وزارتخانه باید توسط رسانه‌های مختلف خبری منتشر شود و اخبار انحصاری نباشد.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی رسالت خودش را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد و به مرجعی برای انتشار اخبار وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده است. این رسانه باید دارای سازمان و راهبرد باشد و طبقه‌بندی‌های مناسبی مبتنی بر چارچوب‌های وزاتخانه داشته باشد البته باتوجه به عملکرد یک ساله پایگاه خبری دائما باید نوآوری ایجاد شود و پایگاه خبری دولتی نباشد.اه و شهرسازی است.

جلوگیری از نشر شایعات در حوزه راه و شهرسازی

سیدحسین میرشفیع - معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی: راه‌اندازی پایگاه خبری ابتکار بسیار خوبی بود و بسیاری از مطالبی که به اشتباه در رسانه‌های غیرتخصصی نشر پیدا می‌کرد با راه‌اندازی پایگاه خبری بسیار کم شده است.

پایگاه خبری منبع خبر بسیاری از رسانه‌های حرفه‌ای است و این به مستند شدن و درست بودن اخبار کمک می‌کند به همین خاطر اخباری که در اختیار مردم قرار می‌گیرد اخبار درست‌تر و دقیق‌تری می‌شود و اعتماد مردم نیز به اخبار حوزه راه و شهرسازی بیشتر کمک می‌کند.

رسالت دیگر پایگاه خبری اطلاع‌رسانی به موقع بوده که این مسئله نیز موجب شده است که از نشر بسیاری از شایعات جلوگیری شود ولی اعتقاد به این دارم که باید ارتباط با مردم دو طرفه شود و پایگاه خبری باید برای ارتباط قوی با مردم راه حلی پیدا کند و خبرنگاران پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حرف مردم را به مسئولان برسانند.

صداقت، بی‌طرفی، ثبات قدم و صراحت قلم ۴ اصل پایگاه خبری باشد

داود پرهیزکار - معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور: گستردگی حوزه‌های خدمت‌رسانی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی، لزوم ایجاد یک پایگاه خبری برای انعکاس اخبار و عملکرد چنین وزارت‌خانه عظیمی را می‌طلبید که به حول و قوه الهی در هجدهم آذرماه ۱۳۹۳ محقق شد.

فرارسیدن اولین سالروز تاسیس آن پایگاه را به کارشناسان آن مجموعه تبریک عرض کرده و امیدوارم با رعایت اصل صداقت و بی‌طرفی، با ثبات قدم و صراحت قلم در راستای تحقق اهداف وزارتخانه موفق و اثرگذار باشید.

نظر شما