شناسهٔ خبر: 15424 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

کرمانی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبرداد:

برخورد انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی با اخلال‌کنندگان در بازار بلیت/ نباید با مشاهده چند تخلف طرح آزادسازی را زیر سوال برد

آژانس مسافرتی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران از برخورد این انجمن با اخلال‌کنندگان در بازار بلیت هواپیما خبر داد و گفت: اگر بخواهیم طرح آزادسازی با موفقیت اجرا شود در ابتدا باید هزینه‌های آن را بپردازیم و نباید با مشاهد چند تخلف کل آزادسازی نرخ بلیت را زیر سوال برد.

محمدحسن کرمانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران برای مقابله با آژانس‌های متخلف در فروش بلیت هواپیما بعد از آزادسازی نرخ بلیت گفت: باید توجه کرد اگر اتفاق بزرگی در هر حوزه‌ای رخ می‌دهد یک هزینه‌‌گذار دارد و این موضوع در صنعت هوانوردی نیز صدق می‌کند.

وی با بیان اینکه با اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما یک مدل جدید در حوزه بازرگانی صنعت هوانوردی در حال اجرا است افزود: به طور طبیعی در ابتدای اجرای این طرح نیز با یکسری ناهنجاری‌ها و ناهماهنگی‌هایی مواجه می‌شویم کما اینکه در مواردی هم شاهد این هنجاری‌ها بودیم.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران افزود: اگر آژانسی در شرایط کنونی که طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرا شد اصرار بر اخلال در بازار را داشته باشد قطعا انجمن ورود می‌کند و در چارچوب ضابطه با آن برخورد خواهد شد. باید اجازه داد طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرا شود و نباید با تخلف موردی برخی سوء استفاده کنندگان درباره اجرای این طرح قضاوت کرد.

کرمانی ادامه داد: در همین دوران پس از اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بسته کامل تور کیش با هتل ۵ ستاره ۴۹۰ هزار تومان به فروش رسید در حالیکه نرخ پرواز رفت و برگشت این مسیر به تنهایی حدود ۳۵۰ هزار تومان است؛ پس اگر در مواردی شاهد گرانفروشی نرخ بلیت هواپیما هستیم در مواردی هم نرخ‌های ارزان به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه بعد از آزادسازی در مواردی چند آژانس نسبت به گرانفروشی اقدام کردند که نمی‌توان منکر آن شد تاکید کرد: قطعا در هر تغییر ساختاری برخی افراد از فرصت‌های کوتاه مدت سوء استفاده می‌کنند اما اگر بخواهیم طرح آزادسازی با موفقیت اجرا شود در ابتدا باید هزینه‌های آن را بپردازیم و نباید با مشاهد چند تخلف کل آزادسازی نرخ بلیت را زیر سوال برد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در اجرای بند ب ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه از روز دوشنبه ۹ آذرماه اجرا شد. بر اساس این بند از قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیت هواپیما باید از انتهای سال ۹۰ متنوع و از ابتدای سال ۹۲ نیز به طور کامل آزاد می‌شد اما به دلیل نبود شرایط برای اجرا، این طرح به تعویق افتاد تا اینکه از دوشنبه هفته گذشته دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی و شبکه داخلی به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد.

در مرحله نخست اجرای آزادسازی، نرخ بلیت هواپیما در ۱۷۰ مسير داخلی آزاد شد و نرخ بلیت ۸۷ مسير جزء مسيرهای حمايتی قرار دارد که همچنان مشمول قیمت‌گذاری است.

بر اساس «دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازهای داخلی» به منظور بهبود شرایط سفر، افزایش رضایتمندی مسافران و ارتقای فضای کسب و کار در حوزه سفرهای هوایی داخل کشور، آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازهای داخلی اعم از پروازهای برنامه‌ای و دربستی براساس شرایط مندرج در این دستورالعمل اجرا می‌شود./

نظر شما