شناسهٔ خبر: 15430 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

راشدی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

افزایش ۸ درصدی نرخ بلیت قطار از ۲۵ آذر/ بلیت قطار حومه‌ای افزایش ندارد/ تغییری در قیمت بلیت‌های پیش‌فروش‌شده رخ نمی‌دهد

نوروز- قطار معاون مسافری شرکت راه‌آهن با بیان اینکه نرخ بلیت قطار از ۲۵ آذر به طور میانگین ۸ درصد افزایش می‌یابد گفت: از ۱۳۷ قطاری که در شبکه ریلی تردد می‌کند ۲۴ قطار هیچ‌گونه افزایش قیمت بلیتی نخواهد داشت٬ ۹۱ قطار کمتر از ۱۰ درصد و تعدادی دیگر نیز تا سقف ۱۵ درصد افزایش قیمت بلیت خواهند داشت.

سید محمد راشدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه بیش از ۱۵ ماه از آخرین افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری می‌گذرد و در این مدت شرکت‌های مالک درخواست‌های مکرری به علت افزایش هزینه‌های پرسنلی خود داشتند با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد با شرکت‌های خصوصی تصمیم بر این شد که قیمت بلیت قطار مسافری از ۲۵ آذرماه به طور شناور مدیریت شده اعمال شود.

وی با اشاره به واگذاری غیرکارشناسی شرکت رجا به بخش خصوصی و افزایش سن ناوگان از ۲۷ به ۳۱ سال افزود: طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید سن ناوگان به ۱۵ سال می‌رسید ولی به دلیل اینکه سرمایه‌گذاری در بخش ناوگان توجیه اقتصادی ندارد شرکت‌های بخش خصوصی راغب به سرمایه‌گذاری در این بخش نبودند و در جلساتی که با بخش خصوصی داشتیم بر این مسئله تأکید شد که قیمت‌ها آزاد نشود و فقط به شکل شناور  مدیریت شده در آید تا اقداماتی در جهت نوسازی ناوگان نیز انجام شود و شرکت‌ها در این باره قول مساعد دادند.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه قیمت بلیت قطارها به طور متوسط ۸ درصد افزایش می‌یابد٬ ادامه داد: از ۱۳۷ قطاری که در شبکه ریلی تردد می‌کند ۲۴ قطار هیچ‌گونه افزایش قیمت بلیتی نخواهد داشت که بیشتر آن‌ها با توجه به تأکید دکتر آخوندی قطارهای حومه‌ای خواهند بود٬ ۹۱ قطار کمتر از ۱۰ درصد و تعدادی دیگر نیز تا سقف ۱۵ درصد افزایش قیمت بلیت خواهند داشت.

شرط افزایش قیمت بلیت شرکت‌ها تا سقف ۲۰ درصد

راشدی با یادآوری اینکه شناور کردن نرخ بلیت‌ قطارهای مسافری را سال گذشته تجربه کردیم٬ اضافه کرد: شرکت‌هایی که در زمان‌های غیر پیک نرخ بلیت خود را کاهش دهند در زمان‌های پیک اجازه دارند حداکثر تا سقف ۲۰ درصد قیمت بلیت خود را افزایش دهند و این افزایش منوط به این خواهد بود که حتما در زمان غیر پیک کاهش قیمت بلیت داشته باشند. همچنین در زمان‌های پیک مطابق با همه جای دنیا به این دلیل که قطارها یک سر خالی سیر و حرکت دارند قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

وی با بیان اینکه فروش بلیت در سامانه متمرکز فروش بلیت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد٬ اظهار کرد: نظارت بر نحوه فروش بلیت به طور کامل انجام می‌شود.

راشدی یادآور شد: قیمت‌ بلیت قطار از سوی راه‌آهن تعیین نمی‌شود بلکه از سوی شرکت‌های خصوصی پیشنهاد و راه‌آهن فقط تأیید یا رد می‌کند.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن با یادآوری اینکه به طور معمول بلیت‌ قطارهای مسافری ۴۵ روز قبل پیش‌فروش می‌شود٬ تأکید کرد: افرادی که از ۲۵ آذر تا ۴ بهمن‌ماه بلیت پیش‌خرید کرده‌اند٬ به هیچ وجه قیمت بلیتشان افزایش نخواهد داشت. علاوه بر این برای ایام تعطیلات پیش روی ۲۸ صفر نیز هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداریم./

نظر شما