شناسهٔ خبر: 15438 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در سالگرد راه‌اندازی پایگاه خبری منتشر شد:

پیشنهادهای مدیران وزارت راه و شهرسازی برای ارتقای عملکرد پایگاه خبری

مدیران برخی از مدیران بخش‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی در نخستین سالگرد راه‌اندازی پایگاه خبری نظرات، پیشنهادها و انتقادهایی را برای بهبود عملکرد این رسانه مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به مناسبت نخستین سالگرد پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی برخی کارشناسان و مدیران حوزه راه و شهرسازی نیز دیدگاه‌های خود را درباره فعالیت یک سال گذشته این رسانه بیان کردند که در ادامه آمده است:

جایگاه اطلاع‌رسانی سریع رسانه‌ها در خدمت‌رسانی به مسافران

عبدالهاشم حسن‌نیا - معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای: یکی از نکات مهم و حائز اهمیت در حوزه راهداری، اطلاع‌رسانی سریع در این حوزه به مخاطبان و به ویژه مسافران است که می‌توان با راهبری مسافران، کنترل محورهای اصلی کشور را به ویژه در ایام پرترافیک سفر مدیریت کرد. در این زمینه رسانه‌ها‌ و به طور خاص پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به عنوان رسانه رسمی این وزارتخانه می‌توانند در اطلاع‌رسانی سریع و به موقع به مردم و مسافران نقش بی‌بدیل داشته باشند.

کسب موفقیت در شهروندمداری با فعالیت پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی

فرزانه صادق‌مالواجرد - مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های ارزشمند: اطلاع‌رسانی اخبار وزارت راه و شهرسازی پیش‌تر توسط روابط‌عمومی به بیرون انعکاس می‌یافت اما با آغاز به کار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ارتباط دوسویه‌ای بین وزارت‌خانه و آنچه که در بیرون از وزارتخانه رخ می‌داد شکل گرفت، بدین‌معنا که رخدادها،‌ برنامه‌ها و اقدامات تصمیم‌گیران حقیقی و حقوقی توسط پایگاه خبری به خوبی انعکاس داده شد.

همچنین با علاقمندی و پیگیری‌های خوبی که از سوی پایگاه ایجاد شد ارتباطی دو سویه بین افراد حقیقی و حقوقی کمیته‌های تخصصی با مسئولان وزارت‌خانه شکل گرفت.

 معتقدم با وجود پایگاه خبری در مسیر شهروندمداری که از اهداف وزیر راه و شهرسازی است موفق بودیم و در عین حال راه طولانی را پیش‌رو داریم. امیدوارم در آینده این ارتباط بیشتر شود زیرا پایگاه خبری به منابع خبری خود و محتوای واقعی اخبار و گزارشات وفادار بود.

پایگاه خبری ارتباط مستقیم با مردم را در دستور کار قرار دهد

نریمان مصطفایی - مدیرکل دفتر دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی کشور: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در مدت زمان فعالیتش نقش خود را در اطلاع‌رسانی شفاف به خوبی ایفا کرده است. این فعالیت به ویژه در حوزه اخبار بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی پررنگ‌تر است اما به عقیده من خبرنگاران این پایگاه برای بهتر شدن عملکرد خود باید به دل محلات هدف بروند و از نزدیک با ساکنان این مناطق گفتگو کنند.

پرداختن به موضوعاتی این‌چنین که مردم در بطن آن هستند نیازمند ارتباطی دو سویه است و نباید تنها از جنبه‌های مدیریتی به آن پرداخت زیرا در این صورت نتیجه‌ای مطلوب حاصل نمی‌شود. بهتر است به طور موردی به سراغ محلات هدف بهسازی برویم و در سه رده مدیریتی، محلات و شهروندان این موضوعات را بررسی کنیم. در ادامه نیز می‌توان سایر نهادهای همکاری از جمله دانشگاه‌ها یا سازمان‌های مردم نهاد را نیز درگیر کرد.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی این قدرت را دارد که در تشکیل شبکه‌های همکاری نقش ایفا کند و باید بتواند نگاهی وسیع‌تر داشته باشد و تک‌تک مسئولان و ذینفعان را درگیر کند تا اطلاع‌رسانی به نحو احسن انجام شود. این پایگاه خبری در یادگیری اجتماعی نیز نقش دارد و انتقال دانش و تجربیات را نیز در برنامه خود قرار داده است. این پایگاه می‌تواند به یکی از بازوهای ما برای شکل دادن به این شبکه همکاری تبدیل شود.

افزایش آگاهی مردم در حوزه حمل‌ونقل و مسکن

محمدرضا الهیار – سرپرست توسعه و تجهیز بنادر سازمان بنادر و دریانوردی: یکی از موضوعاتی که امروز باید به آن توجه شود اطلاع‌رسانی به عموم مردم و شهروندان است تا از فرآیندهای فعالیت دولتمردان و مسئولان آگاه‌ شوند.

از آنجایی که وزارت راه و شهرسازی هم در حوزه حمل و نقل و هم در حوزه مسکن و شهرسازی فعالیت می‌کند هر چقدر آگاهی مردم نسبت به فعالیت‌های این وزارتخانه بیشتر شود در رشد، ارتقا و افزایش آگاهی مردم بسیار موثر است. پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی یکی از ابزارهای مهم این اطلاع‌رسانی است که طی فعالیت رسمی یکساله خود توانسته در این راستا گام بردارد.

از خبرسازی رسانه‌ای جلوگیری شود

احمد خدایی- قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران: اطلاع‌رسانی اقدامات و اطلاعات به مردم می‌تواند مفید باشد ولی حجم اطلاعات و اخباری که در آینده قرار است صورت بگیرد نسبت به اتفاقاتی که در حال روی دادن است باید به حداقل برسد و در واقع از خبرسازی جلوگیری شود البته این رابطه باید دو سوی باشد و برخی مسئولان نیز که علاقه‌مند هستند منشأ اعلام یک خبر باشند باید دقت بیشتری به خرج دهند تا نحوه اطلاع‌رسانی به مردم مفید باشد.

امیدوارم پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی همچنان که هست این رویه را در پیش بگیرد و این رویه موجب استقبال مدیران و مسئولان برای ارتباط بیشتر با یک رسانه خواهد شد. پایگاه خبری این امکان را به وجود آورده است که در خبرهای حوزه راه و شهرسازی اعتمادی ایجاد شود.

همکاری مدیران و پایگاه خبری بیشتر شود

زهره داوودپور - مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی: ضمن تبریک و آرزوی موفقیت و تداوم برای پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی باید بگویم که اخبار حوزه شهرسازی به رغم اهمیتی که دارد و بخش قابل‌توجه و جدی سیاستگذاری‌ها را شامل می‌شود متاسفانه در پایگاه خبری نمود کمرنگی دارد.

باید توجه کنیم که وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی با هم ادغام شدند و در عین حال شاهد هستیم که اخبار بخش راه بیش از حوزه مسکن و شهرسازی منتشر می‌شود. البته بخشی از این کم کاری نیز متوجه ما مدیران است که در ایجاد ارتباط چندان موفق عمل نکردیم.

پیشنهادم این است که چون شهرسازی با فرهنگ‌سازی نیز همراه می‌شود اخبار و رخدادهای حوزه شهرسازی با جلوه بیشتری در پایگاه انعکاس یابد و این برعهده همه ماست که با همکاری توامان سعی در بهبود وضعیت موجود داشته باشیم. وظایف ما در حوزه معماری و شهرسازی به گونه‌ای است که حتما باید در مورد آنها اطلاع‌رسانی انجام شود.

پایگاه به منبع خبر بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شده است

علی اعطا - مشاور رسانه‌ای معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری: معمولا رسانه‌های جمعی نگاه مثبتی به سایت‌ها و پایگاه‌های خبری نهادهای دولتی ندارند، زیرا تصور عمومی این است که آنچه از سوی این قبیل سایت‌ها منتشر می‌شود، فاقد ارزش خبری است و بیشتر حالت گزارش تبلیغاتی دارد. اما آنچه در مورد پایگاه خبری اتفاق افتاده است، دقیقا عکس این تصور عمومی است و در یک سالی که از تولد پایگاه خبری می‌گذرد، این مجموعه توانسته است به عنوان منبع خبر بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شود.

به تناسب فعالیتم در وزارتخانه، به طور مرتب اخبار رسانه‌ها در حوزه معماری و شهرسازی را پایش می‌کنم و شاهد هستم مستمرا مطالب منتشره از سوی پایگاه، نشر و بازنشر می‌شود و از این بابت باید به تیم حرفه‌ای و پرتلاش پایگاه خبری تبریک گفت اما این گام اول است.

گمان می‌کنم در گام دوم، باید عرصه مخاطبان پایگاه خبری وسیع‌تر شود و علاوه بر رسانه‌ها، شهروندان نیز مطلع شوند که پایگاه خبری وزارتخانه، مرجع قابل اطمینان اخبار حوزه راه و شهرسازی است./

نظر شما