شناسهٔ خبر: 15439 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

قادری در نشست تخصصی بررسی طرح حمایتی مرمت و احیاء بافت‌های تاریخی - فرهنگی:

ضرورت استفاده از ظرفیت گردشگری در بافت‌های ناکارآمد شهری/ ساختار کالبدی بافت‌های تاریخی حفظ شود

نشست بررسی مرمت بافتهای تاریخی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی بررسی طرح حمایتی مرمت و احیاء بافت‌های تاریخی - فرهنگی ضمن تأکید بر وجود نواقص بسیار در فرایند بهسازی و مرمت، حفظ ساختار کالبدی و رعایت اصول بازسازی در این بافت‌ها را امری ضروری اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جعفر قادری در نشست تخصصی بررسی طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی که سه‌شنبه ۱۷ آذر در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با حضور محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی، احسان ایروانی مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تعدادی دیگر از کارشناسان و متخصصان حوزه معماری و احیای بافت تاریخی برگزار شد ضمن ارائه طرح اصلاحی قانون مرمت و احیاء بافت‌های تاریخی – فرهنگی اعلام کرد: بافت‌های فرسوده همیشه به عنوان یکی از معضلات اساسی شهرها مورد توجه بوده‌اند زیرا این مناطق می‌توانستند به عنوان یک ظرفیت با کاربری‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند ولی درحال حاضر به بافت‌های حاشیه‌ای با ناهنجاری‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند.

قادری در ادامه با اشاره به این طرح حمایتی بیان کرد: تلاش ما بر این بود تا با تهیه این طرح، حمایت‌هایی هدفمند در قالب یک قانون مستقل از بافت‌های تاریخی داشته باشیم که با کمک وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، متخصصان شرکت عمران و بهسازی شهری، شوراهای شهر، مجموعه شهرداری‌های کلانشهرها و ... مراحل تکمیل و تهیه آن را سپری کردیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح ممکن است هنوز دارای کاستی‌هایی باشد و به بررسی نیاز داشته باشد افزود: هدف اصلی ما در این طرح توانمندسازی در کنار امر بهسازی است چراکه بعد از بهسازی افراد جدیدی با آداب و رسوم مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفته و مشکلات جدیدی را به وجود می‌آورند، ما باید کاری کنیم تا ساکنان قبلی در محل مستقر شده و آنها را توانمند سازیم.

وی همچنین اضافه کرد: با توجه به مشکلات موجود در احیای این مناطق و کمبود منابع مالی سازمان میراث فرهنگی، حضور مردم و سرمایه‌گذاران در این طرح ضروری است تا بتوانیم از این مناطق هدف به عنوان ظرفیت گردشگری نیز استفاده کنیم.

قادری اجرای این موارد و ورود مردم و سرمایه‌گذاران را نیازمند ضوابطی قانونی دانست و این امر را دلیل ارائه طرح مذکور اعلام کرد و افزود: برای تهیه این طرح کمیسیونی مشترک بین کمیسیون فرهنگی، عمران، بودجه و شوراها تشکیل شد تا با همکاری نهادهای مرتبط مورد بررسی قرار گرفته و خلاء‌های موجود در این حوزه نیز برطرف شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: بدون شک در بافت‌های تاریخی و فرهنگی حفظ ساختار کالبدی بافت، رعایت اصول مرمت و توجه به کسری خدمات امری ضروری است تا در نهایت این مناطق از حالت متروکه به ناحیه‌ای پر از سکنه تغییر یافته و تمامی نواقص آن حفظ شود. این مناطق ثروت‌های کشور محسوب شده و ما باید از آنها به عنوان ظرفیتی برای نسل‌های آینده بهره ببریم.

نماینده مردم شیراز در تشریح این طرح بیان کرد: طرح ویژه حفاظت و احیاء بافت‌های تاریخی – فرهنگی طرحی است که با توجه به ویژگی، ظرفیت و مزیت تاریخی، فرهنگی و طبیعی بافت تاریخی – فرهنگی شهر (روستا) با هماهنگی و همکاری نزدیک تمامی دست‌اندرکاران و ذینفعان در مقیاس کل تا جزء به همراه طرح مدیریتی مربوطه ارائه شده و تکالیف همه دست‌اندرکاران در آن روشن باشد. این طرح علاوه بر تنظیم روابط این بخش از شهر (روستا) با سایر تقسیمات شهری (روستایی)، زمینه‌های توسعه هماهنگ شهری (روستایی) را فراهم می‌کند./

نظر شما