شناسهٔ خبر: 15443 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

شکرچی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

بتن با کیفیت بالاتر از C۳۰ در استان اصفهان تولید خواهد شد

جلسه اصفهان معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترکی با نهادهای دولتی و خصوصی دست اندرکار در اصفهان گفت: زیرساخت‌ها و سرمایه ملی در کشور به دلیل وجود مخاطرات طبیعی مانند زلزله مورد تهدید واقع می‌شوند که در این زمینه کیفیت بتن مورد استفاده در ساخت وساز حائز اهمیت است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، با حضور محمدشکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص تولید بتن با رده مقاومتی بالاتر از c۳۰ و انجام کنترل کیفیت مضاعف بر روی واحدهای تولید بتن نشست مشترکی با نهادهای دولتی و خصوصی دست اندرکار در اصفهان برگزارشد.

شکرچی زاده با اشاره به وظایف مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: یکی از وظایف مهم و اساسی این مرکز، ارتقاء کیفیت ساخت و ساز در حوزه ساختمان‌ها و زیرساخت‌های مرتبط با حمل و نقل در کشور است که یکی از اقلام بسیار مهم که مورد استفاده قرار می‌گیرد بتن است.

وی با بیان مشخصات بتن با کیفیت بالاتر از c۳۰ در استان اصفهان به صورت پایلوت و به عنوان الگو در کشور گفت: با توجه به تجارب موجود در استان اصفهان، بتن با عنوان ۱۴۰۴ که بتن‌هایی با مقاومت ۵۰ مگا پاسکال یا ۵۰۰ کیلوگرم بر سانتی مترمربع می‌باشند تولید و اجرا خواهد شد که در مرحله نخست بتن با مقاومت ۳۵۰ مگاپاسکال یا ۳۵۰ کیلوگرم بر سانتی مترمربع تولید خواهد شد که این حرکت می‌تواند زمینه‌ساز یک حرکت ملی درکشور باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به وضعیت نامناسب ساخت و ساز در کشور به لحاظ کیفیت افزود: به لحاظ وجود مخاطرات طبیعی خصوصا زلزله، زیرساخت‌ها و سرمایه ملی درکشور مورد تهدید واقع می‌شوند چرا که اصول، ضوابط و مقررات ساخت و ساز در ساختمان‌ها رعایت نمی‌شود و در این زمینه کیفیت بتن مورد استفاده در ساخت و ساز حائز اهمیت است.

وی اذعان داشت: سالانه به ارزش بیش از ۶ میلیارد دلار بتن در کشور تولید می‌شود که در صورت ارتقا کیفیت، بهره‌برداری بهتری از فضای ساختمان می‌شود و انرژی مصرفی نیز کاهش خواهد یافت و این حرکتی است در راستای توسعه پایدار.

شکرچی زاده با اشاره به الگو بودن اصفهان در این زمینه بیان داشت: دغدغه اصلی ما بحث کیفیت بتن است که در بحث بتن ۱۴۰۴ با هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه کارخانه‌هایی که از ظرفیت مناسبی برخوردار هستند شناسایی و مورد استفاده قرار می‌گیرند که در این استان این کار به عنوان یک الگو در سراسر کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز در این زمینه گفت: بتنی که در حال حاضر تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد بتن با مقاومت متوسط است و آنچه که مطرح است تولید بتن با مقاومت بالاست که لازمه آن هماهنگی و تعامل دستگاه‌های تولید کننده بتن و مراکز صنفی مربوطه با دستگاه‌های دولتی ذیصلاح است.

غلامی افزود: برای تولید بتن با مقاومت و کیفیت بالا لازم است تا مراحل کنترل و نظارت بر مراحل تولید بتن افزایش یابد و ساز و کار لازم برای تولید بتن با این مشخصات در سطح پروژه‌های استان اصفهان استفاده شود که این امر مستلزم دو اقدام اساسی است که شامل امکان تولید بتن با کیفیت بالا و امکان نظارت بر تولید آن است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: برای رسیدن به استانداردهای لازم، آزمایشگاه‌ها ابزارهایی هستند که می‌توانند کنترل لازم را داشته باشند و با هماهنگی‌هایی که بین سه دستگاه راه و شهرسازی، اداره استاندارد و نظام مهندسی فراهم می‌شود این مهم انجام خواهد شد.

وی در این زمینه گفت: مقرر شد تفاهم نامه‌ای بین اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل استاندارد و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان تنظیم شود تا نظارت بیش از پیش بر روی مراحل تولید بتن ایجاد گردد و در این زمینه با شناسایی تولید کنندگان نمونه و مورد تایید سه دستگاه گواهینامه‌ای به این آزمایشگاه‌ها ارائه شود.

نظر شما