شناسهٔ خبر: 15448 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

با استناد به آمار سازمان پزشكی قانونی؛

۵۲درصد متوفیان سوانح رانندگی در محل حادثه فوت شده‌اند

تصادف جاده‌ای براساس تحليل آماري با استناد به اطلاعات سازمان پزشكي قانوني تصادفات منجر به فوت در ايران مربوط به سال ۱۳۹۳ نشان می‌دهد حدود ۵۲ درصد متوفیان در محل حادثه فوت شده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ از وقتي كه تلفات ناشي از تصادفات رانندگي به طرز حادي در ايران افزايش يافت به طور طبيعي كوشش براي فهم اين پديده و كاهش آن نيز آغاز گرديد، و خوشبختانه در ۱۰ سال گذشته شاهد روند كاهشي تلفات ناشي از تصادفات بوده‌ايم، به طوري كه از ۲۷۷۵۵ نفر فوتي در سال ۱۳۸۴، سال گذشته (۱۳۹۳) به ۱۶۸۷۲ نفر فوتي رسيده‌ايم، حال آنکه در اين فاصله تعداد جمعيت به طور مشخص و تعداد خودرو به طور چشمگيرتري افزايش داشته است و با اطمينان مي‌توان گفت كه تعداد سفر نيز رو به افزايش بوده است، در نتيجه نسبت مرگ‌ومير برحسب جمعيت و خودرو و سفر كاهش بسيار بيشتري يافته است ولي هنوز به لحاظ تعداد كشته‌ها تا رسيدن به جايگاه مناسب جهاني فاصله زيادي داريم.

جدول ـ محل فوت متوفيان تصادفات رانندگي (۱۳۹۳)

محل

تعداد

درصد

محل حادثه

۸۷۵۱

۹ /۵۱

در حين انتقال به بيمارستان

۱۳۰۶

 ۷ /۷

بيمارستان

۶۵۶۱

۹ /۳۸

منزل

۶۶

۴ /۰

نامعلوم

۱۸۴

۱ /۱

جمع

۱۶۸۶۶

۱۰۰

از حيث محل فوت تفاوت مشهودي ميان نتايج سال ۱۳۹۳ با ۱۳۹۲ ديده نمي‌شود. در صورتي كه رابطه نحوه انتقال و محل فوت را ملاحظه كنيم، در اين صورت جدول زير به دست خواهد آمد.

جدول ـ رابطه ميان محل فوت و نحوه انتقال در متوفيان تصادفات رانندگيسال ۱۳۹۳

                       نحوه انتقال

محل فوت

آمبولانس

ساير خودروها

جمع

در محل حادثه

۷۴۰۵

۱۱۳۵

۸۵۴۰

۶ /۵۱ %

۹ /۵۹ %

۶ /۵۲ %

در حين انتقال به بيمارستان

۱۰۷۰

۲۰۲

۱۲۷۲

 ۵ /۷ %

۶ /۱۰ %

۸/۷

در بيمارستان

۵۸۷۸

۵۶۰

۶۴۳۸

۹ /۴۰ %

۵ /۲۹ %

۶ /۳۹

جمع

۱۴۳۵۳

۱۸۹۷

۱۶۲۵۰

واضح است كه به نحو ملموسي حضور آمبولانس موجب كاهش مرگ‌ومير مي‌شود. اگر تعداد آمبولانس‌هاي در دسترس براي حضور در صحنه به اندازه‌اي شود كه كل تصادفات را پوشش دهد (در سال ۱۳۹۳، حدود ۸۸ درصد پوشش داشته است)، احتمال مي‌رود كه تعداد متوفيان ساير خودروها ۱۴ درصد كم شود./

نظر شما