شناسهٔ خبر: 1548 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عضو هیأت مدیره جامعه راهنمایان گردشگری:

هر گردشگر دریایی 16 نفر را شاغل می‌کند/ ظرفیت‌ توسعه توریسم دریایی ایران بیش از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است

توریسم دریایی - دریا - خزر عضو هیأت مدیره جامعه راهنمایان گردشگری با بیان اینکه مشکل دریای خزر، مواج بودن در اکثر ایام سال است گفت: هر نوع فعالیت در ساحل و دریا که نوعی تنوع و تفاوت با زندگی شهری در آن دیده شود گردشگری دریایی به حساب می‌آید.

دریادار محمد سمیعی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه نتوانسته‌ایم از دریا بهره کافی ببریم، گفت: ضعف مدیریتی در بخش‌های مربوط به گردشگری و مدیریت سواحل و دریا و نبود فرهنگ گردشگری دریا میان مردم ایران، مهم‌ترین دلایل فقدان گردشگری دریایی در کشور است.

عضو هیأت مدیره جامعه راهنمایان گردشگری با اشاره به استفاده‌های گسترده اقتصادی کشورهای کوچک حاشیه جنوبی خلیج فارس یا حتی برخی کشورهای کم‌جمعیت شرق آسیا از منافع سواحل و دریا، ادامه داد: ما 5300 کیلومتر در استراتژیک‌ترین نقطه دنیا، مرز آبی داریم و هیچ انتفاعی از آن نمی‌بریم.

وی با بیان اینکه گردشگری دریایی جزء گردشگری‌های خاص مانند گردشگری سلامت، طبیعت‌گردی یا امثال آن است اضافه کرد: گردشگری دریایی یک تفاوت بزرگ با سایر انواع گردشگری‌ها دارد و آن اینکه تنوع در این نوع توریسم به قدری بالاست که هرگونه فعالیتی که تنوع در زندگی ماشینی و شهری به دنبال داشته باشد را شامل می‌شود.

فرمانده سابق ناو نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بازدید از تأسیسات و سازه‌های صنعتی دریایی، ورزش‌های آبی، کشتی‌رانی توریستی غیرمسافری و حتی استفاده از اقامت‌گاه‌ها یا رستوران‌های ساحلی یا "کشتی ـ رستوران" و ده‌ها نوع استفاده دیگر از دریا و ساحل جزء توریسم دریایی محسوب می‌شود، ادامه داد: هیچ یک از این موارد در ایران وجود ندارد و اگر موارد محدودی در کیش یا انزلی دیده می‌شود به قدری گران و غیر استاندارد هستند که مسافران و گردشگران کمی از آنها استفاده می‌کنند.

سمیعی با اشاره به اصرار رئیس جمهور در بازدید از سواحل استان‌های ساحلی و تأکید وزیر راه و شهرسازی بر افزایش کیفی سبک زندگی ساحل‌نشینان برای نخستین بار در تاریخ سخنرانی‌های وزیران راه، اشتغال‌زا بودن چند برابری توریسم دریایی نسبت به تولید و صنعت را یادآور شد و گفت: گردشگری دریایی به ازای هر گردشگر 16 شغل ایجاد می کند که اهمیت بالای این نوع توریسم را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه متأسفانه سفر به کشورهای توریستی همسایه مانند ترکیه یا امارات متحده عربی برای گردشگران ایران به‌صرفه‌تر و متنوع‌تر است، گفت: این در حالی است که ظرفیت‌های بالقوه توسعه توریسم دریایی در ایران بسیار بیشتر از این کشورهاست.

این راهنمای جهانی گردشگری دریایی با اشاره به زیبایی‌ها و پتانسیل‌های موجود در سواحل مازندران و گیلان از مرگ توریسم دریایی در خزر انتقاد و تصریح کرد: باید از ظرفیت رشد سریع گردشگری در شمال کشور استفاده کنیم ولی مردم ما تنها با سفر به شمال به سواحل می‌روند و قدم می‌زنند و مسئولان گردشگری هیچ برنامه‌ای برای جذاب‌تر کردن حجم انبوه سفر به سواحل خزر ندارند.

وی با انتقاد از ساخت و سازهای بی‌رویه در ساحل خزر و نیز اشغال سواحل شمالی از سوی سازمان‌های دولتی گفت: اگرچه مشکل بزرگ دریای خزر، مواج بودن آن در اغلب اوقات است اما می‌توان با ایجاد خط کشتی‌رانی نزدیک ساحل مثلا از بندر ترکمن تا بنادر امیرآباد، نوشهر، انزلی یا آستارا، گردشگران هم از زیبایی‌های سواحل خزر هخمچون خلیج میانکاله یا مرداب انزلی لذت ببرند و هم سفر خود به شمال کشور را هدف‌مندتر کنند./

نظر شما