شناسهٔ خبر: 15520 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

جزئیات بازخوانی یک سیاست کلان در شورای‌عالی معماری و شهرسازی/ طرح کالبدی ملی در دست بررسی

زهره داوود پور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی از بازخوانی یک سیاست کلان در حوزه شهرسازی خبر داد و گفت: نتیجه ارزیابی طرح کالبدی ملی به زودی از سوی شورای‌عالی معماری و شهرسازی اعلام می‌شود.

زهره داوودپور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح جزییات برنامه‌های دفتر تحت مسئولیت خود، با تاکید بر اینکه دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی تنها مرجعی در کشور است که بحث طرح‌های کالبدی (Physical Planning) را پیگیری می‌کند گفت: طرح جامع سرزمین که بر اساس مصوبه شورای عالی اداری کشور به دو بخش آمایش سرزمین و طرح کالبدی ملی تقسیم می‌شوند طرح کلانی است که بخشی از آن در این دفتر پیگیری می‌شود. این طرح جزو طرح‌هایی است که مصوبه‌‌ خود را اواخر دهه ۷۰ گرفت و بر اساس مصوبه همان سال‌ها، مقرر شد اقدامات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی که شامل آمایش سرزمین است توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انجام گیرد و بخش طرح‌های کالبدی ملی را وزارت راه و شهرسازی انجام دهد.

مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی افزود: شورای‌عالی معماری و شهرسازی بالاترین مرجع سیاستگذاری کالبدی در کشور است. به عبارت دیگر هر نوع اجرای طرح و هر گونه تغییر و تحولی که بخواهد رخ دهد چه در سطح ملی در مورد مکان و چه در سطح منطقه‌ای یا محلی ضوابطش از جمله ممنوعیت، مشروط‌بودن یا مجاز بودن اجرای طرح یا اجرای کامل آن به تصویب شورای‌عالی معماری و شهرسازی می‌رسد. بنابراین در این دفتر سلسله مراتبی از طرح‌ها از سطح ملی تا محلی تهیه می‌شود که مهمترین آنها طرح کالبدی ملی است که برای نخستین بار در دهه ۷۰ تهیه شد و پس از آن سیاست‌های طرح‌های کالبدی منطقه‌ای، طرح‌‌های جامع ناحیه‌ای و طرح جامع شهری که همگان با آن آشنا هستند در این دفتر تهیه می‌شوند.

این مدیرکل ادامه داد: از آنجایی که ۲۵ سال از دوره طرح بلندمدت کالبدی ملی به عنوان طرح سیاستگذاری که تاثیر بسیار مهمی در پراکنش جمعیت و فعالیت در کشور می‌گذارد گذشته و افق آن نیز رو به اتمام است این دفتر به پیشنهاد معاونت معماری و شهرسازی درصدد به روز آوری آن از طریق ارزیابی مجدد است. در همین راستا نیز قراردادی با قطب علمی دانشگاه تهران برای ارزیابی این طرح منعقد کرده‌ایم که کارهایش در حال انجام است. هدف از این ارزیابی سنجش میزان موفقیت طرح‌های بلندمدت است و در اهداف و شرح خدمات نیازمند به روز شدن هستیم. همچنین باید بررسی شود در آینده نیازمند چه تغییراتی در طرح‌ها هستیم تا در صورت انجام آنها به موفقیت برسیم. به عبارت دیگر ارزیابی طرح‌ها بازخوانی سیاست طرح‌های قبلی است.

داوودپور در پایان گفت: یکی از اقداماتی که در ابتدای سال تاکنون در دست اقدام داریم ارزیابی طرح کالبدی ملی (در دست ارزیابی) است که نتیجه مرحله اول آن در هفته جاری در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح می‌شود. /

نظر شما