شناسهٔ خبر: 1557 - سرویس همايش‌ها و نشست‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور:

فرود نخستین هواپیمای پهن‌پیکر مسافری جهان امروز ساعت 15:15 در فرودگاه امام/ حضور هیأت 20 نفره از امارات ایرلاین در پرواز

محمدعلی ایلخانی مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور با بیان اینکه نخسین هواپیمای پهن پیکر مسافری جهان امروز ساعت 15:15 در فرودگاه امام فرود می آید، گفت: یک هیأت بیست نفره از هواپیمایی امارات با این پرواز امروز به ایران سفر می کنند و سفیر امارات در تهران نیز از آنها استقبال می کند.

محمدعلی ایلخانی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ایرباس 380 ساعت 15:15 امروز برای اولین بار در فرودگاه امام خمینی (ره) فرود می آید، گفت: فرودگاه امام هم به لحاظ امکانات زیر ساختی و هم به لحاظ عوامل پروازی به عنوان پنجاه و چهارمین فرودگاه در دنیا توانایی پذیرش این تایپ از هواپیما را دارد.

وی ادامه داد: فرود این نوع هواپیما به لحاظ امکانات زیرساختی و پذیرش این هواپیما در فرودگاه امام توسط معاون عملیاتی شرکت هواپیمایی امارات بررسی شده و پس از تاییدیه عملیاتی، ایرباس 380 امروز ساعت 15:15 برای اولین بار در فرودگاه امام پذیرش می شود.

پرواز برگشت ایرباس 380 به دبی امروز ساعت 19

ایلخانی با بیان اینکه مسیر ایرباس 380 که امروز در فرودگاه امام پذیرش می شود در مسیر دبی-تهران و تهران- دبی است، تصریح کرد: پرواز برگشت این هواپیما از مبدا تهران به سمت دبی نیز سه ساعت بعد از فرود یعنی حدود ساعت 19 امروز است.

وی افزود: یک هیأت بیست نفره از هواپیمایی امارات با این پرواز امروز به ایران سفر می کنند و سفیر امارات در تهران نیز از آنها استقبال می کند که یک مراسم ویژه‌ای به مناسبت ورود این هواپیما در ایران تدارک دیدند، همچنین احتمالا رئیس شرکت هواپیمایی امارات در این پرواز حضور دارد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور با بیان اینکه اماراتی ها فرود ایرباس 380 در ایران را یک رویداد بزرگ تلقی می کنند، گفت: این هواپیما با یک نشست و برخاست حدود 900 مسافر را بین تهران و دبی جابجا می کند از این جهت یک نفع اقتصادی برای شرکت هواپیمایی امارات دارد، اما در کنار این فرصت اقتصادی برای هواپیمایی امارات، یک راحتی برای مسافران ایرانی در بر دارد چراکه حدود 90 درصد مسافرانی که با هواپیمایی امارات سفر می کنند ایرانی هستند و تنها حدود 10 درصد از مسافران این شرکت هواپیمایی از سایر  ملیت‌ها هستند.

ایلخانی با اشاره به اینکه البته بسیاری از فرودگاههای کشور که داری باند با طول 4 کلیومتر و عرض 60 متر هستند مشروط بر اینکه مقاومت باند آنها بالا باشد توانایی پذیرش این نوع هواپیما را دارند، افزود: فرودگاه تبریز، شیراز، کیش و باند جدیدی که در فرودگاه اهواز در حال ساخت است توانایی پذیرش هواپیمای پهن پیکر ایرباس 380 را دارند، ضمن اینکه در طول شبانه روز تعداد زیادی ایرباس 380 از فراز کشور ما عبور می کند و در صورتی که اتفاق خاصی رخ دهد و نیازمند فرود در کشور ما باشند حتما باید فرودگاه هایی که در مسیر کریدور بین المللی قرار دارند توانایی پذیرش این نوع هواپیما را داشته باشند.

وی درباره آخرین وضعیت ساخت باند جدید فرودگاه زاهدان نیز گفت: یک باند 4 کیلومتری در این فرودگاه در حال ساخت است و به دلیل اینکه این فرودگاه در مسیر پروازهای شرق به غرب دنیا قرار دارد حتما باید قابلیت پذیرش این نوع هواپیما را داشته باشد که در همین راستا با مشارکت استانداری سیستان و بلوچستان عملیات ساخت باند جدید فرودگاه زاهدان آغاز شده و احتمالا در تابستان آینده به بهره‌برداری می رسد.

ایلخانی با تاکید بر اینکه فرود ایرباس 380 یک امکان خوب برای فرودگاه امام در کنار سایر قابلیت های این فرودگاه است گفت: آنچه که اهمیت دارد این است که این تایپ از هواپیما برای اولین بار در ایران و در فرودگاه امام پذیرش می شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور درباره تداوم پذیرش این هواپیما در آینده نیز گفت: این موضوع منوط به اجازه ایران است و مجوز نشست مجدد این هواپیما در فرودگاه امام بستگی به شرایط و ظرفیت ها در آینده دارد.

هواپیمایی ایرباس 380 بزرگترین هواپیمای پهن پیکر مسافری جهان است که توانایی جابجایی بالغ بر 520 مسافر را دارد./

پایان پیام

نظر شما