شناسهٔ خبر: 15575 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری جلسه هماهنگی راه و شهرسازی گیلان با فرمانده انتظامی و پليس‌راه استان

جلسه گیلان با در پیش بودن هفته حمل و نقل جلسه هماهنگي اداره كل راه و شهرسازي گیلان با فرمانده انتظامی و پليس راه استان گیلان با هدف بررسي مسائل و مشكلات موجود و ارائه راهکار در راستاي بهبود وضعيت ايمني راه‌هاي برون شهري استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي گیلان اين جلسه به رياست علی خاوری مديركل راه و شهرسازي و رئيس شوراي حمل و نقل استان، سردار میرحیدری فرمانده انتظامی استان و جمعی از از فرماندهان حوزه‌های انتظامی استان و مدیران ستادی راه و شهرسازی حضور داشتند، برگزار شد.

در این جلسه مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با اشاره به گستردگی و توسعه راه‌های ارتباطی استان گفت: بیش از ۱۲ هزار کیلومتر راه همسنگ در استان موجود است که از نظر وسعت و پراکنش راه، ۵ برابر متوسط کشوری است و این امر نشان دهنده دسترسی بخش اعظم نقاط استان به راه‌های ارتباطی است.

وی فرسودگی ماشین آلات راهداری را جزء مشکلات اساسی در بخش نگهداری راه عنوان کرد و افزود: بالا بودن متوسط عمر ناوگان راهداری که به بیش از ۲۰ سال می‌رسد، نگهداری آنها را با هزینه زیادی مواجه کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان محدودیت‌های اعتباری را از دیگر مشکلات راهداری عنوان کرد و افزود: درسالجاری با کاهش ۲۷ درصدی اعتبارات استانی روبرو هستیم این در حالیست که در نرم جهانی ،۲ تا ۶ درصد اعتبارات راه‌ها، صرف نگهداری آن می‌شود که با توجه به گستردگی راه‌ها رقم ناچیزی برای این امر اختصاص می‌یابد.

وی افزود: علاوه براین طی چند سال اخیرهیچ هزینه‌ای برای نگهداری راه‌های فرعی در قانون بودجه کشور در نظر گرفته نمی‌شد اما در سالجاری با تلاش سازمان راهداری از محل اعتبارات ملی ۴۰ میلیارد ریال به این امر اختصاص یافت که بخشی از این اعتبار برای مرمت و روکش راه‌های فرعی استان اختصاص یافت.

خاوری با اشاره به تعامل و همكاري مناسب بين دستگاه‌هاي متولي امر ايمني در استان گفت: اين تعامل نقش بسيار موثري در پيشبرد اهداف مورد نظر به ويژه ارتقاء ضريب ايمني در سطح راه‌هاي استان و در نتيجه كاهش تصادفات رانندگي در راه‌هاي برون شهري داشته است.

وي افزود: خوشبختانه طي چند سال اخير با تلاش و كوشش عزيزان همواره شاهد كاهش تلفات ناشي از تصادفات رانندگي در سطح محورهاي حوزه استحفاظي استان بوده‌ايم و برغم وجود مشکلات از نظر طول راه و تراکم فشرده جمعیتی در حاشیه راه‌ها، وجود تعاملات گسترده چند سال اخیر، هم از نظر کاهش تلفات جاده‌ای و هم در رتبه بندی کشوری بسیار کارا بوده، به طوریکه کمیسیون ایمنی راه‌های استان طی ۲ ماه قبل به جهت پیگیری موضوعات و اجرای فرایند مباحث ایمنی جزء استان‌های مورد تقدیر بوده است.

همچنین شبکه راه‌های روستایی از نظر طول، وسعت و جمعیت ساکن جزء ۳ استانی بودیم که ایمن‌ترین راه‌های روستایی را داراست که این امر گویای همدلی و تعاملی  است که در بین دستگاه‌های دست اندر کار وجود دارد، اگرچه رضایت بخش است اما امکان بهبود شرایط را داراست.

در پایان توضیحاتی درخصوص آخرین وضعیت بهره‌گیری از توان بخش خصوصی در اجرای احداث بزرگراه در استان گیلان، آخرین وضعیت راه آهن و ۱۱ کیلومتر باقیمانده آزاد راه قزوین – رشت داده شد. 

در ادامه این جلسه سردار محمدرضا میر حیدری فرمانده انتظامی گیلان با بیان اینکه نیازمند هماهنگی و همکاری بیش از پیش راهداری و پلیس راه هستیم، گفت: با توجه به در پیش بودن زمستان در سایه تعامل و هماهنگی بین دستگاه‌های دست اندر کار و برگزاری جلسات متعدد است که می‌توانیم در مواجهه با بحران زمستان، آمادگی کامل در حوزه‌های کاری مشترک داشته باشیم. 

وی با اشاره به اهمیت حضور راهداران در برقراری ایمنی راه‌ها گفت: حضور به موقع راهداران در شرایط بحرانی نقش موثری در بهبود و کنترل شرایط دارد که این امر در برف اخیر در برخی شهرها به خوبی مشهود بود.

وی تعریض محورهای پرتردد و کم عرض، رفع نقاط پرحادثه، هماهنگی بیشتر با اداره برق جهت روشنایی معابر و کاهش تلفات جانی عابرین پیاده را از مهمترین الویت‌هایی برشمرد که می‌تواند در بحث افزايش ايمني و كاهش سوانح رانندگي، تاثير به سزايي داشته باشد.

در پایان هر یک از حاضرین نقطه نظرات خود را در بحث ارتقاء ایمنی مطرح نموده و راهکارهای لازم ارائه شد.

 

نظر شما