شناسهٔ خبر: 15655 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

شکرچی زاده در همایش ملی قیر و آسفالت:

ارتقای کیفیت آسفالت راه‌های کشور در دستور کار قرار گرفت/ شناسایی علل خرابی‌ زودرس روسازی آسفالت آغاز شد

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارتباط دو سویه با مجریان، دست‌اندرکاران، تولیدکنندگان مصالح، قیر، آسفالت و انجمن‌های تخصصی را از سیاست‌های این مرکز در راستای ارتقای کیفیت آسفالت عنوان کرد گفت: در اولین اقدام شناسایی علل خرابی‌های زود‌رس روسازی‌های آسفالتی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده امروز سه شنبه ۲۴ آذرماه در هفتمین همایش ملی قیر و آسفالت ایران در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه شبکه راه‌ها و شریان‌های ارتباطی، زیربناهای اقتصاد هر کشوری را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: توسعه پایدار در حمل و نقل ایمن و سریع هنگامی به شکوفایی و بالندگی می‌رسد که به صورت نظام‌مند و بر اساس منطق علمی پایه‌ریزی شده باشد.

وی افزود: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با توجه به ظرفیت‌های قانونی و حقوقی و توانمندی‌های فنی کارشناسان و متخصصان داخل و خارج کشور و با همکاری و همراهی وزارت راه و شهرسازی، معاونت‌ها و سازمان‌های ذیربط بر آن است تا با استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور نسبت به ارتقای کیفیت آسفالت اقدام کند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در اولین اقدام، این مرکز با همکاری کارگروه ارتقای کیفیت آسفالت شناسایی علل خرابی‌های زود‌رس روسازی‌های آسفالتی را آغاز کرد و ارتباط سازنده با ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها را در دستور کار خود قرار داد. حضور حداقل یک نفر نماینده تام‌الاختیار به عنوان رابط از تمام استان‌ها در مرکز ناشی از همین رویکرد توسعه همکاری با ادارات کل است.

شکرچی زاده گفت: ارتباط کاملا تعریف شده با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به عنوان بیشترین مصرف کننده قیر و آسفالت از دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، معاونت راه روستایی و اخیرا نیز شرکت فرودگاه‌های کشور و نیز هماهنگی و تعریف پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی از جمله دستاوردهای چندسال اخیر است.

وی ارتباط دو سویه با مجریان، دست‌اندرکاران، تولیدکنندگان مصالح، قیر، آسفالت و انجمن‌های تخصصی را از دیگر سیاست‌های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در راستای ارتقای کیفیت آسفالت عنوان کرد و افزود: ارزیابی واحدهای تولیدی در راستای استفاده از ظرفیت‌های قانونی مرکز از طریق اعطای گواهینامه فنی به شرکت‌های صاحب صلاحیت از دیگر اقدامات این مرکز است. در این خصوص می‌توان به ایجاد سامانه اطلاعاتی منحصر به فرد تولیدکنندگان قیر، آسفالت، افزودنی‌ها و ماشین‌آلات با بیش از ۹۰۰ واحد تولیدی اشاره کرد که تاکنون بیش از ۷۰ هزار نفر از این سامانه بازدید کرده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اقدامات در دستور کار این مرکز گفت: ارزیابی فناوری‌های نوین روسازی و همکاری در اجرای پایلوت برخی از آنها از قبیل انواع آسفالت‌های پلیمری، الیافی، قیرهای امولسیونی، آسفالت‌های حفاظتی و لایه نازک، رویه‌های مرکب بتنی و آسفالتی در دستور کار این مرکز قرار دارد که در همین راستا اخیر معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طی مکاتبه‌ای خواستار این ماموریت از مرکز تحقیقات شد.

دوجداره‌سازی ۴۱۰ تانکر حمل قیر از سال گذشته

شکرچی‌زاده با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات انجام شده از سال گذشته که به شدت دنبال می‌شود بحث دو جداره‌سازی تانکرهای حمل قیر است افزود: در همین راستا تاکنون ۴۱۰ تانکر از طریق شرکت‌های تولید و پیمانکاران حمل دوجداره‌ شده‌اند که لازم است دو شرکت بزرگ تولید قیر نیز همگام با صنعت اقدام عملی را در خصوص دو جداره‌سازی تانکرهای حمل قیر انجام دهند.

وی از ایجاد و راه‌اندازی شبکه آزمایشگاه‌های پیشرفته قیر با همکاری ۶ واحد تولید قیر در کشور و با سرمایه گذاری حدود ۸ میلیارد تومانی خبر داد و گفت: این شبکه آزمایشگاهی علاوه بر کنترل کیفی قیرهای تولیدی با هماهنگی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در اختیار متخصصان و جامعه دانشگاهی کشور است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از حمایت این مرکز از پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی ارشد و دکتری در قالب در اختیار گذاشتن آزمایشگاه و تامین قیر مورد نیاز با همکاری مرکز تحقیقات و بخش خصوصی خبر داد و گفت: در سال ۹۳ آموزش و ترویج یافته‌های تحقیقاتی در قالب برگزاری دوره‌های مهارتی و تخصصی از قبیل اپراتور کارخانجات آسفالت به ۸۴۰ نفر انجام شد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در مجموع در سال ۹۴ هزار نفر تحت آموزش دوره‌های تئوری و عملی رانندگی گریدر با استفاده از مرکز آموزشی یزد و لوشان قرار بگیرند.

شکرچی زاده افزود: ایجاد تمرکز در فعالیت‌های قیر و آسفالت و روسازی از دستاوردهای مهم وزارت راه و شهرسازی است که برای اولین بار در سطح وزارتخانه انجام شده است. این کارها با همکاری و همراهی کارگروه ارتقای کیفیت آسفالت، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، شرکت فرودگاه‌های کشور، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، معاونت برنامه ریزی و افتصادی و معاونت راه روستایی به دست آمده است./

نظر شما