شناسهٔ خبر: 15657 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

آرامی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

قرائت گزارش كمیسیون عمران درباره تعیین حریم اراضی ساحلی به مجلس/ وزارت راه و شهرسازی متولی رسیدگی به ساخت‌وساز در حریم دریاها می‌شود

منصور آرامی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از قرائت گزارش این كمیسیون درباره تعیین حریم اراضی ساحلی در نشست هفته ‌آینده صحن علنی مجلس خبر داد و گفت: پس از تبدیل شدن این طرح به قانون وزارت راه و شهرسازی متولی اصلی رسیدگی به ساخت‌وسازها در حریم دریاها می‌شود.

منصور آرامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه گزارش كمیسیون عمران درخصوص مشكلات ناشی از نحوه تعیین حریم و اراضی ساحلی در توسعه سواحل كشور این هفته در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد٬ گفت: این گزارش به منظور جلوگیری از ساخت‌ و سازهای غیر و مجاز و حتی مجاز در اراضی سواحل کشور در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس ادامه داد: مشکلی که در شهرها و روستاهای ساحلی وجود دارد عدم رعایت حریم ۶۰ متری از آخرین خط کد است و متأسفانه در سال‌های اخیر بدون مجوز یا با مجوز حریم دریاها استحصال شده و در حریم ۶۰ متری ساخت و ساز صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: علاوه بر این بافت فرسوده‌ای که در حریم دریا و سواحل وجود دارد حالت بلاتکلیفی دارند و شهرداری‌ها و هیچ نهادی دیگری به آن‌ها توجه نمی‌کنند؛ گزارش كمیسیون عمران در این خصوص نیز با هدف تعیین تکلیف ساخت و سازها در این مناطق تدوین شده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: هدف نمایندگان امضا کننده این گزارش این است که وزارت راه و شهرسازی متولی اصلی رسیدگی به ساخت و سازها و صدور مجوز در حریم دریاها و سواحل باشد.

آرامی با بیان اینکه گزارش كمیسیون عمران درخصوص مشكلات ناشی از نحوه تعیین حریم و اراضی ساحلی در توسعه سواحل كشور در قالب تبصره (۱) ماده (۴۹) آئين‌نامه داخلی مجلس به عنوان مشکلی در صحن علنی قرائت خواهد شد٬ اضافه کرد: پس از طرح این گزارش در صحن علنی مجلس٬ گزارش با اولویت به کمیسیون باز می‌گردد و در ادامه به عنوان طرح در صحن علنی مطرح و تبدیل به قانون خواهد شد.

دو سوم بندرعباس سکونتگاه غیر رسمی و بافت فرسوده است

وی درخصوص مشکل حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیر رسمی در شهر بندرعباس و با اعلام اینکه بیش از ۱۳۰ هزار واحد خودساخته در این شهر وجود دارد، افزود: درحال حاضر نزدیک به دو سوم این شهر را سکونتگاه غیر رسمی و بافت فرسوده فرا گرفته است.

آرامی در ادامه اضافه کرد: شهرستان بندرعباس تجربه خوبی در اجرای طرح تفصیلی در گذشته ندارد ولی درحال حاضر شاهد اقدامات خوبی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای احیا و مقاوم‌سازی این مناطق هستیم.

وی افزود: در زمان فعلی که ارزش زمین در این شهر رو به افزایش است با کمک سازمان‌های دولتی و شهرداری می‌شود از خود مردم برای نوسازی و تجمیع واحدهای فرسوده استفاده کرد و روند بهبودی شرایط را سرعت بخشید. درحال حاضر با کنترل بیشتر و ساخت کمربندی در بندرعباس و همچنین اجرای طرح تفصیلی در این منطقه با مشارکت خوب مردم روبه‌رو هستیم که از نظر من فرصت خوبی برای تسریع در فرآیند بهسازی و نوسازی شهر محسوب می‌شود.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی تأمین منابع مالی یا ارائه زمین از سوی دولت و شهرداری را یکی از روش‌های مفید دیگر برای مقاوم‌سازی این مناطق دانست و گفت: در این صورت خود مردم تشویق به ساخت مسکن برای خود می‌شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش رفع مشکلات زیربنایی و روبنایی سایت مسکن مهر، احداث راه روستایی و تجهیز و تسریع در تکمیل پروژه‌های بندر شهید رجایی را از مهمترین موضوعات قابل توجه در بندرعباس خواند و اضافه کرد: فاز دو و سه بندر شهید رجایی باید تأمین اعتبار شده و روند تکمیل آن سرعت بخشد چراکه علاوه بر ایجاد ظرفیت شغلی ظرفیت این بندر را تا حد زیادی نیز بالا می‌برد.

هرمزگان با ۱۴ جزیره، چندین فرودگاه، منطقه ویژه و آزاد از نظر دسترسی به راههای روستایی بسیار ضعیف است

وی با اشاره به اینکه استان هرمزگان با برخورداری از ۱۴ جزیره، چندین فرودگاه، منطقه ویژه و آزاد از نظر دسترسی به راههای روستایی بسیار ضعیف است، گفت: البته نیاید تمام تقصیرها را به گردن وزارت راه وشهرسازی انداخت بلکه همه سازمان‌ها و دستگاهها از جمله وزارت نیرو و اداره آب و فاضلاب باید برای حل مشکلات عمرانی و ساماندهی پروژه‌های نیمه تمام در سراسر کشور از جمله هرمزگان همکاری کنند.

۴۰ هزار واحد مسکن مهر هرمزگان از نظر خدمات زیربنایی و روبنایی مشکلات زیادی دارد

وی در ادامه درباره راه‌های روستایی هرمزگان گفت: در حال حاضر ساخت و بهسازی راه‌های روستایی هرمزگان از شاخص میانگین کشوری هم پایین‌تر اعلام شده که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد. سایت مسکن مهر این استان نیز با داشتن حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی از نظر خدمات زیربنایی و روبنایی مشکلات زیادی دارد که مانع از سکونت مالکان در این واحدها می‌شود، این امر نیز با همکاری تمامی سازمان‌های مربوطه باید هرچه سریعتر حل شده و به اتمام برسد./

نظر شما