شناسهٔ خبر: 1568 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سند ملی بهسازی بافت‌های فرسوده ابلاغ شد/ تاکید بر رعایت عدالت در خدمت‌رسانی شهری

بافت فرسوده تهران سند ملی راهبردی احیاء بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناكارآمد شهری ابلاغ شد. بر این اساس دستگاه‌های اجرایی موظفند شرایطی فراهم آورند تا سطح متوسط خدمات در بافت‌های فرسوده با متوسط خدمات شهر تا پایان سال ۱۴۰۴ برابری کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۶ شهریور ماه امسال (۱۳۹۳) به پیشنهاد وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و كشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وشورای عالی استان‌‌ها و به استناد ماده ۱۶ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناكارآمد شهری، سند ملی راهبردی نوسازی بافت‌های فرسوده را تعیین كرد.

بنابر این گزارش به منظور انجام تمهیدات لازم برای تحقق مفاد سند مذكور از طریق هماهنگی بین بخشی با رعایت قوانین و مقررات مربوط ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های احیا بهسازی و نوسازی كه در تصویب نامه هیئت ‌وزیران به اختصار «ستاد ملی» نامیده می‌شود به ریاست رئیس جمهور و در غیاب وی وزیر راه و شهرسازی تشكیل می‌شود.

همچنین در این ستاد علاوه بر وزیر راه و شهرسازی وزرای صنعت، معدن و تجارت، نفت، اطلاعات، دادگستری، تعاون، كار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و رؤسای سازمان‌های میراث فرهنگی، محیط زیست، صدا و سیما، ثبت اسناد و املاك، رئیس كل بانك مركزی، رئیس شورای عالی استان‌‌ها، فرمانده نیروی انتظامی، و شهردار تهران به نمایندگی از شهرداری‌های كلانشهرها عضویت دارند.

بنابر این گزارش دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی در شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران وزارت راه و شهرسازی مستقر خواهد بود.

در این تصویب نامه آمده ‌است كه ستاد‌های متناظر ستاد ملی در استان‌های كشور برای تدوین، اولویت بندی و تأیید طرح و برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی، ایجاد هماهنگی بین بخشی، نظارت بر اجرای مصوبات و وظایف بخش‌های مرتبط به ریاست استاندار و با عضویت شهردار مركز استان به نمایندگی از شهرداری‌های شهرهای استان و به دبیری مدیر كل راه و شهرسازی استان تشكیل می‌شود.

لزوم برابری با سطح متوسط خدمات شهری

بنابر بند سوم مصوبه هیئت وزیران و ابلاغ آن توسط معاون اول رئیس جمهور، دستگاه‌های اجرایی موظفند پس از ابلاغ طرح‌های مصوب، برنامه‌ها و اقدامات اجرایی خود را در مناطق و بافت‌های اعلام شده به گونه‌ای ساماندهی كنند تا سطح متوسط خدمات در آن مناطق با متوسط سطح خدمات شهر تا پایان سال ۱۴۰۴ برابری کند.

همچنین در تبصره بند سوم مصوبه هیئت وزیران قید شده است: اعتبارات مورد نیاز به منظور اجرای برنامه‌های و طرح‌های احیاء، بهسازی و نوسازی محدوده‌ها و محله‌های هدف در بودجه سنواتی دستگاه‌های مربوط منظور یا از محل ارائه خدمات به متقاضیان با رعایت قوانین و مقررات مربوط تامین می‌شود.

آیین نامه نحوه فعالیت ستاد ملی و ستاد استانی ظرف مدت سه ماه به پیشنهاد دبیرخانه ستاد ملی به تصویب ستاد ملی خواهد رسید و ستادهای استانی موظفند هر ۶ ماه گزارش عملكرد خود را به دبیرخانه ارائه و ستاد ملی نیز سالانه عملكرد خود را به هیئت وزیران ارائه کند.

نظر شما