شناسهٔ خبر: 15718 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

سفیر قزاقستان در عشق‌آباد:

راه آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران طرحی موفق و کاملاً فعال است

خط آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان سفیر قزاقستان در عشق‌آباد با اشاره به همکاری‌های ریلی منطقه‌ای گفت: خط راه‌آهن قزاقستان- ترکمنستان-ایران طرحی موفق و کاملاً فعال است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فارس، «اورمان نوربایوف» سفیر قزاقستان در عشق‏‌آباد شب گذشته در سخنانی که در جشن و ضیافت شام به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد استقلال این کشور در هتل «یلدیز» عشق‌آباد با حضور مقامات عالی رتبه دولت ترکمنستان و سفرای خارجی مقیم عشق‌‏آباد برگزار شد، ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: خط راه آهن در تاریخ ۳ دسامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۴) با حضور سران ۳ کشور ذینفع طی مراسم باشکوهی افتتاح شد و هم اکنون کاملاً فعال است.

وی در بخش دیگر سخنان خود ضمن تشریح دست آوردهای دولت قزاقستان به رهبری «نورسلطان نظربایوف» رئیس جمهور این کشور پس از کسب استقلال از شوروی سابق، روابط میان آستانه و عشق‌آباد را راهبردی توصیف کرده و افزود: ترکمنستان همسایه خوب و شریک مطمئن اقتصادی، سیاسی و فرهنگی قزاقستان است.

سفیر قزاقستان ادامه داد: در سال آینده میلادی (۲۰۱۶) قرار است «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان به قزاقستان سفر کند که این سفر نقش مهمی در توسعه و گسترش هر چه بیشتر مناسبات میان ۲ کشور ایفا خواهد کرد.

وی افزود: قزاقستان در سال ۱۹۹۲ میلادی روابط دیپلماتیک خود را با کشور ترکمنستان برقرار کرد و در سال ۱۹۹۶ میلادی سفارت خود را در عشق‌آباد و در سال ۱۹۹۹ میلادی نیز ترکمنستان سفارت خود را در آستانه دائر کرد و همچنین سال جاری کنسولگری قزاقستان در شهر «ترکمنباشی» و کنسولگری ترکمنستان در شهر «آکتاو» قزاقستان آغاز به کار کرد.

وزیر نفت و گاز  ترکمنستان نیز طی سخنانی سالروز کسب استقلال قزاقستان را از سوی دولت و ملت ترکمنستان صمیمانه تبریک گفت.

«محمدنور خلیل‏اف» تاکید کرد: قزاقستان همسایه نزدیک ترکمنستان است و ملت‌های ۲ کشور از اشتراکات تاریخی ،فرهنگی و سنتی برخوردار هستند که عامل مهم پیوند دهنده برای توسعه و گسترش مناسبات میان عشق‌آباد و آستانه می‌باشد.

قزاقستان کشوری در آسیای مرکزی و پایتخت این کشور در سال ۱۹۹۸ از «آلماتی» در جنوب که بزرگ‌ترین شهر کشور است به آستانه در شمال منتقل شد.

جمعیت قزاقستان ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، زبان‌های رسمی آن قزاقی و روسی و واحد پول آن «تِنگه» است.

قزاقستان در تاریخ ۱۶ دسامبر سال ۱۹۹۱ میلادی در پی فروپاشی شوروی سابق، به استقلال خود دست یافت و همه ساله در تاریخ ۱۶ دسامبر در این کشور آسیای مرکزی جشن بزرگ روز ملی برگزار می‏‌شود.

 حکومت قزاقستان دموکراتیک و از نوع جمهوری ریاستی

قزاقستان از شمال با روسیه، از شرق با چین، در جنوب شرقی با قرقیزستان، در جنوب با ازبکستان و در جنوب غربی با ترکمنستان همسایه است. سواحل شمال شرقی دریای خزر در خاک این کشور قرار دارد.

وسعت قزاقستان ۲٬۷۱۷٬۳۰۰ کیلومتر مربع (بیش از ۳ برابر ترکیه یا پاکستان و کوچکتر از آرژانتین) است و حدود ۲۰٪ آن در سوی کوه‌های اورال قرار گرفته و به لحاظ جغرافیایی بخشی از آن در اروپا است. البته قزاقستان معمولاً یک کشور آسیایی طبقه‌بندی می‌شود.

قزاقستان ۲٬۷۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و بزرگ‌ترین کشور خشکی‌بست (محصور در خشکی) دنیا است. قزاقستان به بزرگی اروپای غربی است و از دریای خزر در غرب تا کوه‌های آلتای در شرق ادامه می‌یابد. مرزهای شمالی قزاقستان در دشت‌های سیبری غربی و مرزهای جنوبی آن در بیابان‌های آسیای مرکزی قرار دارند.

نظر شما