شناسهٔ خبر: 15731 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت:

جزئیات پرداخت تسهیلات ۶۰، ۵۰ و ۴۰ میلیون تومانی مسکن/ بانک مسکن به بانک توسعه‌ای تبدیل می‌شود/ بازخوانی یک طرح کلان در شورای‌عالی معماری و شهرسازی/ موافقت بانک مرکزی با تقسیط سود بافت فرسوده در دوران فروش اقساطی

همایش آموزش شهرسازی در ایران جزئیات پرداخت تسهیلات ۶۰، ۵۰ و ۴۰ تومانی مسکن، تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای، بازخوانی طرح ملی در شورای عالی معماری و شهرسازی و موافقت بانک مرکزی با تقسیط سود بافت فرسوده در دوران فروش اقساطی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته جاری بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی؛

سفر به الجزایر و دیدار با وزرای راه و خدمات عمومی این کشور (متن کامل را اینجا بخوایند.)

فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی برای گسترش مناسبات فی مابین وجود دارد و دو کشور می‌توانند سطح همکاری‌های خود را در بخش‌های مختلف از جمله مسکن، راهسازی، نفت و گاز ارتقاء دهند.

دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اساسنامه بانک مسکن تبدیل به اساسنامه بانک توسعه‌ای شود می‌توانیم از محل دارایی‌های خودمان ۵ هزار میلیارد تومان به سرمایه‌های بانک مسکن اضافه کنیم. بانک مسکن بعد از این کار می‌تواند تا۶۰ هزار میلیارد تومان علاوه بر مبلغ گذشته تسهیلات بدهد. افزون بر این توسعه‌ای شدن اجازه می‌دهد که دارایي وزارت راه و شهرسازی که بازارپذیر نیستند از طریق وکالت به بانک مسکن به دارایی‌های بازارپذیر تبدیل شود درخواست کردیم بانک مسکن در چنین قالبی اقدام به ارائه خدمات مديريت دارايي‌ها كند و همچنين تا معادل ۵ میلیارد دلار اجازه صدور اوراق در حوزه زیرساخت مسکن و حمل و نقل داشته باشد.

معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی؛

زهره داوودپور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

یکی از اقداماتی که در ابتدای سال تاکنون در دست اقدام داریم ارزیابی طرح کالبدی ملی (در دست ارزیابی) است که نتیجه مرحله اول آن در هفته جاری در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح می‌شود.

شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

جزئیات موافقت بانک مرکزی با تقسیط سود بافت فرسوده در دوران فروش اقساطی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بنا بر درخواست شرکت عمران و بهسازی شهری از بانک مرکزی و تایید این بانک، مصوبه تقسیط سود دوران مشارکت مدنی طرح‌های بافت فرسوده شهری در دوران فروش اقساطی به کلیه بانک‌های عامل ابلاغ شد تا این سود نیز در ۱۰ سال تقسیط شود. یعنی بانک مرکزی با تقسیط سود تسهیلات دوران فروش اقساطی در دوره ۱۰ ساله موافقت کرده است که گامی رو به جلو در پرداخت تسهیلات و بازسازی بافت‌های فرسوده است.

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی  در نخستین همایش ملی آموزش شهرسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بازآفرینی شهری دستور کار شهری جدید در مواجهه با مسائل و مشکلات شهرها و توجه به ارتقای کیفیت زندگی در نتیجه  توجه توامان به ساختار‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و کالبدی است.

معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی؛

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

علت این‌که ساختمان‌های سازگار با محیط زیست در ایران به ندرت ساخته می‌شود فرایندی است که بتوانیم این نوع ساختمان‌ها را اقتصادی و همگانی کنیم.

تاکید عضو انجمن مفاخر معماری ایران بر الزام شهروندان مسئول به  رعایت ضوابط بلندمرتبه سازی در تدوین جدید (متن کامل را اینجا بخوانید.)

ضوابط فراوانی در نظام ساخت‌و‌ساز کشور وجود دارد که رعایت آن‌ها از سوی تمامی شهروندان مسئول و غیرمسئول، شهرها را به محلی مطلوب برای زندگی تبدیل می‌کنند.

تاکید عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به تمرکززدایی از تهران و سایر کلانشهرها (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اگر وزارت راه و شهرسازی ضوابطی را تدوین کند که شهرداری کلانشهرها ملزم به رعایت ضوابط در شهرها شوند گامی موثر در بهبود وضعیت فعلی شهرها خواهد بود. امیدوارم ضوابط بلندمرتبه‌سازی راه‌حلی کاربردی برای مدیریت شهرها باشد.

شورای شهر تهران؛

انتقاد محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران از انعقاد تفاهم نامه های خلاف ضوابط و خارج از اصول شهرداری تهران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

منابع و شرایط زیست‌محیطی کلانشهر تهران دیگر پاسخگوی ظرفیت ساخت و سازهای بیشتر را ندارد.

بانک مسکن؛

جزئیات پرداخت تسهیلات ۶۰، ۵۰ و ۴۰ میلیون تومانی خرید مسکن (متن کامل را اینجا بخوانید.)

پرداخت تسهیلات جدید خرید مسکن از اواخر دی و اوایل بهمن‌ماه سال جاری توسط بانک مسکن به اجرا درمی‌آید.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی؛

نقاط قوت و ضعف تشکیل سازمان توسعه روستایی و عشایری در برنامه ششم توسعه (متن کامل را اینجا بخوانید.)

قطع یقین چنین اتفاقی به هیچ‌وجه برای جامعه روستایی خیر نیست. اگرچه گفته می‌شود که سازمان توسعه عمران روستایی ایجاد می‌شود اما مشکل جامعه روستایی ایجاد ساختار و سازمان نیست در واقع نگاه ما به روستاهاست که باید تغییر کند.

 

نظر شما