شناسهٔ خبر: 15737 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

سرپرست مرکز آموزش فنون هوایی شرکت فرودگاه‌های کشور خبر داد:

وارسی دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌ها به مرکز آموزش فنون هوایی واگذار شد/ هدف‌گذاری خرید هواپیماهای فلایت چک تا سال آینده/ سهم صفر درصدی هوانوردی عمومی در GDP ایران

عبدالرحیم کاشف علیپور سرپرست مرکز آموزش فنون هوایی شرکت فرودگاه‌های کشور از واگذاری وظیفه «وارسی دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌های کشور» به این مرکز خبر داد و گفت: طبق هدف‌گذاری صورت گرفته طی تا سال آینده چند هواپیمای فلایت چک برای کنترل دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌های کشور خریداری می‌شود.

کاشف علیپور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: مرکز آموزش فنون هوایی قدیمی‌ترین مرکز آموزش هوانوردی خاورمیانه است که در سال ۱۳۱۸ تاسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرد. یکی از ماموریت‌های اصلی مرکز آموزش فنون هوایی شرکت فرودگاه‌ها اشاعه هوانوردی عمومی در کشور است و بیش از ۸۰ درصد خلبانانی که در حال حاضر در ناوگان هوایی غیرنظامی کشور فعالیت دارند از این مرکز فارغ التحصیل شده‌اند.

سرپرست مرکز آموزش فنون هوایی شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه این مرکز در سال‌های اخیر فقط به آموزش‌های هوانوردی می پردازد، گفت: بعد از انقلاب مرکز آموزش فنون هوایی تحت پوشش سازمان هواپیمایی کشوری  فعالیت خود را ادامه داد. این مرکز قبل از انقلاب تحت عناوین مختلف از جمله باشگاه هواپیمایی ایران فعالیت می‌کرد اما بعد از انقلاب اسلامی با عنوان مجتمع آموزش عالی به فعالیت خود ادامه داد و سپس با تغییر نام در حال حاضر با عنوان مرکز آموزش فنون هوایی تحت پوشش شرکت فرودگاههای کشور فعالیت می‌کند.

علیپور با بیان اینکه مرکز آموزش فنون هوایی کشور از بُعد امکانات، تجهیزات و پرسنل متخصص به عنوان اولین مرکز آموزش هوانوردی کشور شناخته می‌شود، تصریح کرد: در این مرکز علاوه بر آموزش خلبانی به آموزش‌های هواپیماهای فوق سبک نیز پرداخته شده است.

وی از واگذاری وظیفه «بررسی و بازدید دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌های کشور» به مرکز آموزش فنون هوایی شرکت فرودگاه‌های کشور خبرداد و گفت: با درایت هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور و همچنین نظر مساعد وزیر راه و شهرسازی این وظیفه ملی به مرکز آموزش فنون هوایی ابلاغ شده است.

سرپرست مرکز آموزش فنون هوایی شرکت فرودگاه‌های کشور به برنامه‌ها و فعالیت‌های این مرکز در آینده اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شعب اصلی این مرکز در شهرهای مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان، اهواز و تهران قرار دارد که این فعالیت‌های آموزشی به صورت استاندارد و آکادمیک تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ادامه خواهد داشت تا خلبان های بسیار خوب با توانایی های علمی و دانش فنی بالا به صنعت هوانوردی معرفی شوند.

هدف‌گذاری خرید هواپیماهای فلایت چک

علیپور ادامه داد: با توجه به اینکه ماموریت پروازهای فلایت چک که وظیفه بازرسی و نظارت دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌ها و مسیرهای هوایی کشور را بر عهده دارد به این مرکز و تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری محول شده است، برنامه شرکت فرودگاه های کشور و به تبع آن مرکز آموزش فنون هوایی این است که ناوگان فلات چک در فرودگاه‌های کشور تکمیل شود.

وی افزود: در همین راستا خرید هواپیماهای فلایت چک ملکی هدفگذاری شده که طی ماههای آینده یک فروند و در سال های آینده تعداد بیشتری  از هواپیمای فلایت چک خریداری خواهد شد.

سرپرست مرکز آموزش فنون هوایی شرکت فرودگاه‌های کشور گفت:  در حال حاضر یک فروند هواپیمای فلای چک به صورت اجاره امور مربوط به وارسی دستگاه‌های ناوبری فرودگاه‌ها را انجام می دهد.

وارسی دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌های کشور از ۵ شعب اصلی مرکز آموزش فنون هوایی

علیپور با بیان اینکه پایگاه اصلی هواپیماهای فلای چک که در آینده خریداری می‌شوند فرودگاه مهرآباد خواهد بود گفت: از پنج شعبه اصلی مرکز آموزش فنون هوایی در شهرهای مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان، اهواز به عنوان پایگاه‌های اقماری استفاده خواهد شد تا انشاالله امور وارسی و کنترل دستگاه‌های کمک ناوبری ۵۰ فرودگاه کشور و مسیرهای هوایی به وسیله هواپیمای فلایت چک و تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری انجام شود تا ایمنی پروازهای عبوری و پروازها داخلی کشور تضمین شود.

سهم صفر درصدی هوانوردی عمومی در/GDP گسترش هوانوردی عمومی بسترساز افزایش استفاده از ایرتاکسی‌ها 

وی با تاکید بر لزوم توسعه هوانوردی عمومی در کشور گفت: در دنیا هوانوردی عمومی سهم قابل توجهی دراقتصاد و تولید ناخالص ملی (GDP) کشورها دارد در حالی که در ایران سهم این بخش در GDP صفر درصد است که امیدواریم با حمایت دولت و بخش خصوصی از هوانوردی عمومی بتوانیم این بخش را در کشور گسترش دهیم تا سهم قابل قبولی از اقتصاد، اشتغال و تولید ناخالص ملی را به بخش هوانوردی عمومی اختصاص دهیم.

سرپرست مرکز آموزش فنون هوایی گفت: ضمن اینکه در ایران تعداد فرودگاه‌ها را توسعه داده ایم اما از ظرفیت این فرودگاه ها به دلیل اقتصادی نبودن برای شرکت‌های هوایی به طور کامل استفاده نمی‌شود و مدیران فرودگاه‌ها به دنبال ایرلاین‌ها برای انجام پروازهای تکلیفی هستند اما وقتی هوانوردی عمومی گسترش پیدا کند هواپیماهای شخصی،سبک وفوق سبک توسعه می یابند و به تبع آن استفاده از ایرتاکسی‌ها  نیز افزایش می‌یابد. با توسعه ایرتاکسی‌ها قطعا امکان پرواز در فرودگاه‌های اقماری و کوچک بیش از پیش فراهم می‌شود و شهرهای کوچک می‌توانند از تسهیلات آن استفاده کنند.

علیپور افزود: توسعه هوانوردی عمومی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در درآمد فرودگاه ها و مرکز آموزش فنون هوایی داشته باشد. باید توجه داشت این بخش در تولید ناخالص ملی کشورها سهم عمده‌ای را به خود اختصاص داده است.به طور مثال در آمریکا یک درصد است که رقم بالایی در این کشور محسوب می شود./

نظر شما