شناسهٔ خبر: 15748 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

اظهارات روسای کانون‌های انجمن صنفی رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای در مراسم روز حمل و نقل:

۵۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها باید برای توسعه حمل و نقل هزینه می‌شد/ اصناف در تصمیم‌گیری‌های مجلس حضور داشته باشند/ دولت با ارائه تسهیلات برای نوسازی ناوگان در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند

مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل روسای کانون‌های انجمن صنفی رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای در مراسم روز حمل و نقل بر اهمیت حضور اصناف در تصمیم‌گیری‌های مجلس و نقش دولت در نوسازی ناوگان حمل و نقل تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان بخش خصوصی و روسای کانون‌های انجمن صنفی رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل که شب گذشته پنجشنبه ۲۶ آذرماه در سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و صدا برگزار شد نقطه نظرات خود را بیان کردند.

احمدرضا عامری رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافری در این مراسم گفت: سرمایه در بخش حمل و نقل به شدت در حال کاهش است و بزرگترین مشکل عدم سرمایه‌گذاری و نبود زیرساخت‌های لازم است.

وی ادامه داد: از زمانی که طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد قیمت سوخت از ۱۶ تومان به ۱۵۰ تومان و الان به ۳۰۰ تومان رسیده در حالی که ۵۰ درصد هدفمندی باید صرف توسعه حمل ونقل می‌شد.

عامری با بیان این‌که در ازای این قرار بود که طبق روال سال ۸۹ بیمه رانندگان، معافیت گمرکی، واردات ناوگان و قرض‌الحسنه در نظر گرفته می‌شد ادامه داد: در خصوص بیمه شایعاتی به منظور قطع آن به گوش می‌رسد در حالی که طبق اصل ۲۹ قانون اساسی دولت مکلف است که آحاد ملت را تحت بیمه خدمات درمانی قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه اگر معافیت گمرکی به ما تعلق نمی‌گیرد حداقل از ما ارزش افزوده نگیرند گفت: از اتوبوسی که ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دارد مبلغی حدود ۷۲ میلیون تومان ارزش افزوده از بخش خصوصی دریافت می‌شود.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافری با بیان این‌که دولت حداقل کمیسیون ماده ۱۲ را اجرا کند که نه به دلار و نه به ارز احتیاج دارد گفت: از مجلس می‌خواهیم که اصناف در تصمیم گیری‌های آنان حضور داشته باشند.

وی گفت: مدیران عامل سه هزار شرکت حمل‌ونقل کشور در زندگی روزمره خود مشکل دارند و دیگر کسی شرکت تأسیس نمی‌کند زیرا بسیار ریسک‌پذیر است.

عامری تاکید کرد: طی ۳۸ سال گذشته تاکنون منافع بخش حمل و نقل در نظر گرفته نشده در حالی که صد در صد آن خصوصی است.

تردد ۱۰۰ میلیون ناوگان حمل بار بدون اسناد قانون‌مند

همچنین محمود خان بلوکی رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان جاده‌ای کشور با بیان این‌که حمل‌ونقل سنگ بنای تمدن بشریت و پایه‌ توسعه ‌یافته هر کشوری است گفت: حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور ما ۹۶ درصد سهم دارد که از این مقدار ۹۸ درصد مربوط به بخش خصوصی است.

وی افزود: جریان حمل‌ونقل جریان توسعه است و بدون آن رفتن به سمت توسعه امکان پذیر نیست و انتظار داریم که اگر دولت حمایت نمی‌کند حداقل مانع سرمایه‌گذاری ما نباشد. اگر ما به عنوان بازاریاب عمل کنیم می‌توانیم هزینه جاده‌ها را ۱۰ درصد کاهش دهیم.

رئیس انجمن صنفی رانندگان افزود: ۵۰۰ هزار راننده داریم که ۲۵۰ هزار نفر آن‌ها دارای کامیون هستند و اگر نیمی از این‌ها بتوانند بارنامه‌ را برای خود انجام دهند ارتقای ۴۰ درصدی حمل‌ونقل را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: ۳۰۰ میلیون تن کالا در جاده‌ها جابه‌جا می‌شود که ۲۰۰ میلیون تن آن با اسناد قانون‌مند است و مابقی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و اگر این مورد را به ما واگذار کنند می‌توانیم آن را کنترل کنیم.

رئیس انجمن صنفی رانندگان یکی از مهم‌ترین مشکلات رانندگان را فرسودگی حمل‌ونقل کالا بر شمرد که این مشکل هنوز ادامه دارد و گفت: دولت باید تسهیلات لازم را فراهم کند که با نوسازی ناوگانی مصرف گازوئیل را کاهش دهد و هم‌چنین با هدفمند ‌کردن یارانه‌ها و معافیت گمرگی بتوانیم سرمایه ملی را حفظ کنیم.

خان بلوکی اظهار کرد: رانندگان امانت‌داران و کلید صنعت کشور هستند و نیاز به استراحت‌گاه‌های بین راهی دارند و مسئولان باید به این مشکلات پایان دهند تا کارها بدون حادثه به انجام برسند.

دولت کمی از توجهش به خودرو سازان را به بخش حمل و نقل معطوف کند

غلامرضا خادمی زاده رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان مسافر کشور نیز گفت: دولت به خودروسازان کمک فراوانی کرد و با دادن وام، خودروهای موجود در پارکینگ‌ها را خارج کرد اما هیچ فکری برای حمل‌ونقل نمی کند و ای کاش دولت کمی از توجهش به خودرو سازان را به بخش حمل و نقل معطوف کند.

وی اظهار کرد: امیدواریم مجریان قانون به درستی قانون‌ها را اجرا کنند و تا به الان خواستار سرمایه‌گذاری ونوسازی بودیم اما هیچ اتفاقی نیفتاد پس تنها درخواستمان این است که ما را به حال خودمان واگذار کنند.

نگاه جدید وزیر حوزه راه و شهرسازی را پیشرو کرده است/بخش خصوصی در شرایط بحران دولت را یاری کرد

همچنین منوچهر رحمانی مدیرکل راه و شهرسازی استان خورستان به نمایندگانی از مدیران کل استانی گفت: نگاه حاکم در وزارت راه و شهرسازی نگاهی جدید است که در همه حوزه‌ها تأثیرگذار بوده که وزارتخانه و حوزه راه و شهرسازی را پیشرو کرده است.

وی با بیان اینکه سهم حمل‌ونقل جاده‌ای بیش از ۸۵ درصد است، گفت: این آمار نشان می‌دهد حمل و نقل جاده‌ای نقش مهمی را برعهده دارد اما به دلیل دسترسی عموم، توسعه نیافتگی وی، راه‌های آبی، گستردگی و پراکندگی مناطق بیشترین فشار را تحمل می‌کند.

رحمانی با بیان اینکه امور زیربنایی در همه ابعاد توسعه اثرگذار هستند و در امور زیربنایی دو بخش حمل‌ونقل و انرژی به عنوان حلقه‌های اصلی عمل می‌کند، افزود: اقدامات دولت طی ۱۰ سال گذشته در حوزه‌های IT، سازمان دهی، اصلاح ساختار، دخالت بخش خصوصی و ایجاد اصناف مختلف اثرگذار بوده است.

وی گفت: توجه به توسعه منابع انسانی چه در بخش حاکمیتی و چه دربخش خصوصی تنها یک شعار است و در عمل وجود ندارد در حالی که باید سرعت پیدا کند.

مدیر کل راه ‌و شهرسازی استان خوزستان مطالبات بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: این مطالبات هنوز پرداخت نشده بخش خصوص در شرایط بحران به خوبی دولت را یاری کرد ولی ظرفیت آن‌ها دیگر بیشتر از این نیست.

نظر شما