شناسهٔ خبر: 15779 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل:

حمل‌و‌نقل ریلی راهكار توسعه شهری و زیربنایی ایران/ سازمان‌های با تفکر مارکسیستی منحل شوند/ رمز پايداری صنعت ريلی رقابت‌پذیری است

سخنرانی وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از برنامه اول توسعه تا به امروز بحث می‌شد که نظام قیمت‌گذاری جمع‌آوری شود چون این نظام آموزه تفکر سوسیالیستی و مارکسیستی است گفت: سازمان‌هایی با تفکر مارکسیستی همچون سازمان حمایت باید منحل شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ دکتر عباس آخوندی امروز شنبه ۲۸ آذر در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل که در شرکت راه آهن برگزار شد با بیان اینکه دولت به مجموعه اقتصاد ملی کشور، بانک‌ها، بنگاه‌های مالی، واحدهای خدماتی٬ تولیدی و صندوق بازنشستگی ۳۸۱ هزار میلیارد تومان بدهی دارد گفت: وضعیت اقتصاد ملی کشور مشخص و بیانگر این است که کشور با یک چالش جدی مواجه است.

وی افزود: حداقل ۱.۷ برابر سرمایه کل بانکها میزان معوقات بانکی است و این نشان از تنگنای مالی کشور دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: نظام بنگاه‌داری در ایران با چوب حراج زدن به معادل ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه بنگاه‌های دولتی با مشکل بنیادی مواجه شده است.

آخوندی با اشاره به سخنان میرزا جلال‌الدین آشتیانی در سال ۱۳۳۵ گفت: او در آن زمان به نکته مهمی اشاره کرده بود که بی‌توجهی نسل ما به مسائل بنیادین چه در حوزه اندیشه و چه در حوزه عمل می‌تواند به نسل آینده ضرر وارد کند و مشخص نیست٬ نسل آینده به چه میزان باید هزینه این بی‌توجهی امروز ما را پرداخت کند.

وی افزود: ما امروز هزینه بی‌تدبیری را پرداخت می‌کنیم که از گذشته به جا مانده و بدهی‌های فراوانی در کنار تنگناهای مالی بر دوش دولت قرار دارد. در عین حال باید توجه داشته باشیم اگر امروز تصمیم درست نگیریم و مصمم نباشیم نسل بعدی با مشکل مواجه و هزینه بسیار بسیار بیشتری به نسل آینده متحمل خواهد شد. این تصمیم باید برای حال حاضر و نسل آینده گرفته شود.

وزیر راه و شهرسازی به سخنان حسین موسوی‌نژاد رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقلی ریلی اشاره و اظهار کرد: ما باید در انجام کارهای خود ایمان و عزم جدی داشته باشیم و با این ایمان و عزم می‌توانیم گره‌ها را یکی پس از دیگری باز کنیم. در تعالیم دینی ما ایمان با عزم و صبر همواره همراه بوده است و همه ما باید به اتکا به همین آموزه‌های دینی به حرکت خود ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه قطعا در مسیر توسعه حمل و نقل ریلی با هزاران مشکل مواجه خواهیم شد افزود: مسئله‌ای که می‌تواند تمام این مشکلات را یکی پس از دیگری برطرف کند همین عزم و اراده به ادامه مسیر خواهد بود.

آخوندی با تاکید بر اینکه توسعه ایران از جهت توسعه شهری و توسعه زیربنایی بدون حمل و نقل ریلی امکان‌پذیر نیست افزود: در زمستان شاهد مسدودی راه‌ها، وارونگی هوا و آلودگی محیط زیست هستیم که برای برون‌رفت از این وضعیت حتما باید به توسعه ریلی پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مباحث مطروحه در خصوص افزایش بهره‌وری در صنعت ریلی گفت: افزایش بهره‌وری در صنعت حمل و نقل ریلی بدون توجه به این صنعت امکان‌پذیر نیست و در بسیاری از صنایع ما حق انتخاب داریم ولی در مواجهه با صنعت حمل و نقل ریلی یک حق انتخاب داریم و در واقع چاره‌ای جز اینکه به صنعت حمل و نقل ریلی بپردازیم وجود ندارد و نمی‌توان آینده شهرنشینی در ایران را بدون حمل و نقل ریلی تصور کرد و در همین مدت کوتاه نیز اتفاقات بسیار خوبی در صنعت ریلی رخ داده است.

عضو کابینه دولت یازدهم با طرح این سوال که برای بهبود محیط کسب و کار چه باید کرد گفت: پاسخ این سوال خیلی پیچیده نیست و فقط کافی است ما مسلمانی کنیم و این به عنوان یک شعار مطرح نیست بلکه اگر ما مسلمانی کنیم خیلی از اتفاقات مثبت در کنار هم رخ خواهد داد.

وی با اشاره به نامه امام خمینی (ره) به گورباچف مبنی بر اینکه کمونیسم به تاریخ پیوست افزود: عده‌ای هنوز در این مملکت به دنبال این هستند که با توسل به تعالیم مارکسیست و سوسیالیست سیستم‌های قیمت‌گذاری کمونیستی را در کشور پیاده کنند و این بساطی که آقايان به راه انداخته‌اند آیا غیر از تعالیم مارکس نيست؟ و آيا دست در جیب خلق الله کردن و پز طرفداری مردم را دادن، نيست؟

آخوندی با بیان اینکه از برنامه اول توسعه تا به امروز بحث می‌شد که نظام قیمت‌گذاری جمع‌آوری شود و این نظام آموزه سوسیالیستی و مارکسیستی است افزود: ۲۵ سال است که در همه برنامه‌ها این موارد عنوان شده ولی هنوز این جریان به سختی مقاومت می‌کند و مانع توسعه می‌شود. اگر مدافع حمایت از حقوق مصرف‌کننده هستند باید به دنبال افزایش کیفیت و رقابت بین عرضه‌کنندگان خدمات باشند و به صورت منصفانه این رقابت ایجاد شود نه اینکه کسی بیاید و نرخ بلیت تعیین کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: امیدوارم همکاران من در دولت این شهامت را داشته باشند که پیشنهاد انحلال سازمان‌های قیمت‌گذاری از جمله سازمان حمایت را به مجلس شورای اسلامی ارائه کنند و مجلس شورای اسلامی نیز این همت را  داشته باشد تا بساط این دستگاه‌ها را یک بار برای همیشه جمع کند. عده‌ای با تعالیم مارکسیستی و سوسیالیستی سنگ حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده را به سینه می‌زنند اما دست آنها در جیب مصرف کننده است. همه اینها تعالیم مارکس است و کدامیک از این اقدامات مسلمانی به حساب می‌آید. کدام قانون اجازه می‌دهد برای اموال مردم قیمت‌گذاری صورت گیرد. چرا برای مردم این گونه تصمیم می‌گیرید؟ چه کسی و چه قانونی به شما این اجازه را داده تا برای مردم نرخ گذاری کنید. به هر  حال امیدوارم این مسائل حل شود و نکته‌ای که بسیار مهم بود این است که ما نباید به هیچ وجه از مسیری که در آن هستیم دلسرد شویم.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه معدل فهم عمومی ایران به سمت توسعه است افزود: مجموعه ملت، انسان‌های فرهیخته و تحصیلکرده به دنبال توسعه کشور هستند و کسی به دنبال چنین بازی عوام‌فریبانه‌ای نیست لذا به هیچ وجه کسی نباید کوچکترین سستی به خود راه دهد و از این بازی‌های تبلیغاتی بترسد.

آخوندی جایگاه ایران را در دنیا جایگاه ویژه‌ای برشمرد و به نقش ویژه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران در جغرافیای جهانی اشاره کرد و گفت: این موقعیت کم‌نظیر تاریخی ایران که در چهارراه جغرافیایی شمال و جنوب و شرق و غرب قرار دارد موجب شده که هم برای کشور نقطه قوت و هم تهدیدآفرین باشد. چنانچه از فرصت‌های موجود استفاده کنیم نقطه قوت است و چنانچه تصمیم نگیریم و ناظر باشیم تهدید به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمام شبکه‌های ریلی كشورهاي آسيا و اروپا نیاز به عبور از ایران را دارند ادامه داد: این یک فرصت است و باید از آن استفاده کرد و چنانچه از این فرصت استفاده شود نقطه قوت و چنانچه استفاده نشود تهدید به شمار می‌آید.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وظیفه ملی و منطقه‌ای ما حکم می‌کند که در بحث توسعه ریلی باید اقدامات ویژه صورت گیرد یادآور شد: آنچه که شما از دولت انتظار دارید حمایت از صنعت ریلی است که این حمایت باید در نظام رقابت‌پذیر صورت گیرد به این مفهوم که حمایت‌ها به صورت مالی و تسهیلاتی باشد اما آنچه که موجب پایداری این صنعت می‌شود رقابت‌پذیری در صنعت است و نباید صنایع ریلی وابستگی بالایی به منابع دولتی داشته باشند.

آخوندی با اشاره به اینکه پیشنهاد شده بود تا شوراهایی در صنعت ریلی ایجاد شود اظهار کرد: این شوراها موجب ایجاد نهادهای موازی مثل سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده می‌شود بنابراین آن نهادی که مرکز حمایت از صنعت ریلی کشور است شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و ورود سایر نهادها به عنوان یک نهاد سیاست‌گذار جایز نخواهد بود. با وجود یک نهاد سیاستگذار مانند شرکت راه آهن هم تکلیف صنعت و هم تکلیف دولت بهتر مشخص می‌شود.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اتفاقات بسیار خوبی در مدت اخیر در زمینه انعقاد قراردادهای واگن‌های جدید و لکوموتیو رخ داده است به ارتقای خطوط و بلاک‌بندی مسیرها اشاره و اظهار کرد: مجموعه اتفاقاتی که طی ۲ سال اخیر در حوزه ریلی رخ داده است اتفاقات بسیار خوبی بوده است. پس از ۸۰ سال راه آهن حومه‌اي در کشور ایجاد شد و در حال حاضر ذهن دولت آماده است که حجم عظیم حمل و نقل حومه به روی ریل منتقل شود.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی برنامه ششم، توسعه حمل و نقل ریلی بوده است که مورد حمایت دولت خواهد بود افزود: نباید از اینکه در حال حاضر در تنگناهای مالی هستیم نگرانی ایجاد شود چرا که در راه‌آهن پایه‌ها و نهادهای بسیار خوبی بنا کردیم.

وزیر راه و شهرسازی حضور بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی را مورد حمایت دولت دانست و افزود: قوانین در این بخش به گونه‌ای در حال تدوین است که حامی بخش خصوصی خواهد بود تا ما در آینده شاهد توسعه حمل و نقل ریلی باشیم. مطمئن هستم پس از برجام موفق خواهیم شد بخشی از نیازهای تامین مالی خود را از بازارهای جهانی چه در حوزه زیرساخت و چه در حوزه ناوگان انجام دهیم و برای اولین‌بار به دنبال استفاده از سیستم‌های سرمایه‌گذاری لیزینگ در حوزه حمل و نقل ريلي در بخش‌های مسافری و باری باشیم./

نظر شما